Bármilyen lassú lesz is az agglomerációs tömegközlekedés átalakítása, az utazóközönség ebből semmit nem fog megérezni. Tarlós István legalábbis ezzel nyugtatta tegnap a HÉV-en, illetve a főváros határán kívülre BKV-busszal közlekedőket a Kossuth Rádió 180 perc című műsorában. A főpolgármester megismételte: az elővárosi járatok költségeit vállalja az állam, és az átadás-átvétel legapróbb technikai részleteinek befejezéséig a főváros változatlan formában ellátja a szolgáltatást. Az agglomerációs tömegközlekedés kérdésében kezdettől fogva finanszírozási és nem szolgáltatási problémáról beszélünk - fogalmazott Tarlós, aki saját bevallása szerint kezdetben azt kérte a kormánytól, biztosítsák a működtetéshez szükséges összeget, de Orbán Viktor a decemberi elvi megegyezéskor az átvétel mellett döntött.
Hatályos törvény értelmében az agglomerációs közlekedést az állam kötelessége biztosítani - emlékeztetett a főpolgármester. Hozzátette, egyesek a jogszabály fölé helyezik a szokásjogot. A "közlekedési múzeumba helyezett" Vitézy Dávid is keményen bírálta a miniszterelnököt, hiszen az általa aláírt megállapodásban is az szerepel, hogy az agglomerációs közlekedést az államnak ki kell fizetni, amit nem tettek meg.
Ellenzéki kritikákkal nem foglalkozik
Az agglomerációs tömegközlekedés átadása kapcsán megfogalmazott ellenzéki kritikákkal nem akar túl sokat foglalkozni, ezek ugyanis nem tartalmaznak sok konkrétumot, inkább általános riogatásnak számítanak. A tamáskodóknak azt üzente, a kérdésben a főváros tud az állammal egyezkedni. Bár ilyesmire most nincs szükség, de ha kell, a jövőben bevezetendő dugódíjat kivethetik az összes Volán-buszra, felszámíthatnak pénzt a városhatáron megépítendő a buszfordulókért, továbbá megfontolhatják a "behajtási díj kivetését akár a MÁV-ra is". Szerencsére nem ebbe az irányba haladnak az egyeztetések, de a fővárosnak is vannak adui.
Túl azon, hogy kérik az agglomerációs közlekedés tavalyról elmaradt finanszírozását, azt javasolják: ugyanúgy lebonyolítanák a szolgáltatást, mint eddig, és az állam a Volánnak kifizetné az agglomerációs buszközlekedést. Az sem biztos, hogy a HÉV-eket állami tulajdonba kell adni, lehet, hogy jobb lenne, ha ezeket csak használatba adná a főváros. Erről még a múlt pénteki Budapestinfón beszélt Tarlós, aki mindezt tárgyalópartnerének, Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszternek is fel akarja vetni.
A múlt heti főpolgármesteri tájékoztatón még az hangzott el, ha az állam átveszi az összes HÉV-vonalat, azzal átveszik a csepeli HÉV-et is, ami viszont nem megy ki az agglomerációba, így ez is egy olyan technikai probléma, amire még megoldást kell keresni. Szerdán viszont kiderült, hogy a csepeli HÉV-et villamosra cserélnék, és a nyomvonal Boráros téri részét felszámolnák. A terv a fővárosi közgyűlés által támogatott 2024-es budapesti olimpiai pályázat alapját képező helyszín-kiválasztási javaslat része. A PM felháborítónak tartja, hogy az érintett kerületi lakosokat meg sem kérdezve döntöttek a vonal megszüntetéséről, ezért internetes aláírásgyűjtést kezdett a csepeli HÉV megszüntetéséről szóló fővárosi közgyűlési rendelet ellen.
Semmit nem akar az idősektől elvenni
Egyesek úgy tesznek, mintha rajta kapták volna, amint "vizet önt a macska tejébe". Pedig Tarlós nem azt mondta, hogy vegyék el a nyugdíjasoktól a fővárosi utazási kedvezményeket, hanem, azt hogy vizsgálják felül. Mert szép, "hogy az állam hoz egy törvényt, de akkor fizesse is ki az abból keletkező 9 milliárd forintos veszteséget". A városvezető a 65 éven felüliek díjmentessége kapcsán tegnap arra figyelmeztetett, "olyan nincs, hogy én valakinek szólok, vegyen a gyerekemnek egy ruhát, aztán nem fizetem ki".
Amióta a főpolgármester bejelentette, rákényszerülhetnek, hogy a kormánynál felvessék a díjmentesség kérdését, nem csitul a vita. Tarlós a múlt pénteki Budapestinfón jelezte, ő is elmúlt 65 éves, de a kenyeret, a tejet, a parizert nem kapja ingyen. "Az rendben van, hogy legyen valamilyen kedvezmény, de az ingyenesség - amikor a fővárosnak ilyen pénzügyi keretek között kell mozognia - átgondolandó, üres kaszából nem lehet közlekedést finanszírozni" - fogalmazott. Elismerte, a díjmentesség kérdéséhez a főváros nem tud hozzányúlni. A kormánynak viszont megüzente, nem ördögtől való azon elgondolkodni, hogy a finanszírozás további szűkítése mellett a díjkedvezmények kérdése is előbb-utóbb felmerülhet. Az ingyenes utazási lehetőség eltörlése nagyjából 1,7 millió embert érintene.
A kormány gyorsan reagált a felvetésre, a Kormányzati Tájékoztatási Központ még aznap délután mindenkit megnyugtatott: nem lesz változás. A 65 év felettiek ingyenes utazásának biztosítását törvény szabályozza, a kormánynak pedig nincs szándékában az erre vonatkozó jogszabály módosítását kezdeményezni. A főpolgármester néhány órával későbbi közleményében erre úgy reagált, örül, hogy a kormány megerősítette, törvény írja elő a díjmentesség biztosítását a 65 év felettieknek a tömegközlekedésben, mert eszerint az államnak biztosítania kell annak 9 milliárd forintos éves költségét. A szerdai közgyűlésen pedig közölte, soha nem javasolta, hogy vonják meg a nyugdíjasoktól a fővárosi utazási kedvezményeket. Semmit nem akar az öregektől elvenni, azt akarja, hogy valaki fizesse a kedvezményeket.
A 9 milliárd szinte semmire sem lenne elég, hiszen a BKV működtetéséhez 45 milliárd hiányzik - reagált lapunknak a kormány múlt heti üzenetére Horváth Csaba. Az MSZP fővárosi képviselője kevéssé bízik abban, hogy Orbánék valóban átutalják ezt az összeget, mert évek óta alig adnak pénzt a közösségi közlekedés működtetésére. 2011-ben még 76 milliárd forinttal finanszírozta az állam a BKV-t, most 37 milliárdot adnak, ami a következő két év alatt 31 milliárd forintra csökken. Az idős emberek kedvezményének megvonása nem lehet megoldás, de az ellenzéki politikus szerint elgondolkodtató, hogy a főváros olyan összegért könyörög a kormánynak, amit egyébként iparűzési adóban egyetlen nap alatt befizet a költségvetésbe. A 65 év felettiek "tisztességes nyugdíj helyett kapják a bérletet", amelyért csak akkor lehetne tőlük pénzt kérni, ha az állam becsülettel megfizetné a korábban ledolgozott éveiket.
Horváth nem tartja túl ízlésesnek a főpolgármester felvetését, hiszen az ő fizetésével, szolgálati autójával nem szabadna ilyet mondani. Tarlós ugyanis "nem azt a parizert eszi", mint az átlagnyugdíjból élők. Ennek ellenére a kijelentéssel, ha esetlenül is, a főváros érdekeit védte. Orbán csak az erőből ért, ha a városvezető már korábban "megszorongatta" volna, decemberben nem "vágják hátába a kést". De Tarlós eddig szinte semmi ellen nem tiltakozott, nem emelt szót, amikor elvitték a főváros vagyonát. A BKV finanszírozása kapcsán viszont "bekeményített és lám, azóta Lázár János kancelláriaminiszter is másképpen beszél róla, illetve Budapestről. Ha a főpolgármester maga mögé szervezné a város lakóit, szövetségesül megnyerné az agglomerációs települések vezetőit, kikövetelhetné, ami a fővárosnak jár. Akár a kormányt is meg tudná bénítani. Ám mostanáig túl szelíd volt, ezért gondolta úgy Orbán, hogy kedve szerint "kivéreztetheti" Budapestet - fogalmazott az MSZP fővárosi képviselője, aki máskor is szívesen venné, ha a főpolgármester határozottan Budapest mellé állna a kormánnyal szemben.
Horn Gyula találmánya
A szépkorúak utazási kedvezményét vélhetően politikai megfontolásokból még a rendszerváltozás előtt vezette be a Németh-kormány. Attól kezdve a hetven év felettiek ingyenesen utazhattak buszon, villamoson és vasúton. Az egykori szocialista miniszterelnök, Horn Gyula 1997 szeptemberében jelentette be, hogy a következő év január 1-től mindenki ingyen veheti igénybe a közösségi közlekedést, aki betöltötte a 65-öt. Horn először a Budapest Sportcsarnokban rendezett MSZP-s nyugdíjas-találkozón hozta szóba ennek lehetőségét, igaz, akkor csak mint távlati célt. Ezt követően viszont az MTV1 vezető újságíróinak adott interjújában már közölte, 1998 első napjától a 65 év fölöttiek ingyenesen utazhatnak a MÁV összes vonalán. Az év öt hónapjában a Malév járatain is ingyen, korlátozás nélkül lesz lehetséges az utazás e korosztály számára. Az év többi hónapjában ezt az utassűrűség határozza meg. Folynak a tárgyalások a BKV-val, és kilátásban van hasonló megállapodás a Volán Rt.-vel is. A kedvezményes utazási lehetőségek kiterjesztése kapcsán Horn úgy fogalmazott: az "elsősorban erkölcsi kérdés volt, mert a nyugdíjasok, akik a rendszerváltásért a legnagyobb áldozatot hozták, megérdemlik, hogy egy picit javítsunk a nehéz helyzetükön". Ha repülőn nem is, de a földön azóta is ingyen utaznak az idős emberek Magyarországon. Az uniós állampolgárok is.
Az Európában csaknem egyedülálló juttatás eddig minden "ötletelést" túlélt, pedig Gyurcsánytól Bajnain át az Orbán-kormányig sokan mérlegelték annak szűkítését. A második Orbán-kormány idején született olyan tervezet, amely szerint a 65 év felettiek ingyenes utazási lehetősége csak a csúcsidőn kívüli napszakokban maradt volna meg. 2012-ben eltörölték a kedvezményt, ám rövid időn belül kiderült, gépelési hiba történt és minden maradt a régiben. Ezt a politikailag kockázatos lépést egyetlen kormány sem merte megtenni.