Továbbra is folytatódik a forgalomlassító taxis tüntetés a fővárosi Bajcsy-Zsilinszky út, József Attila út és Andrássy út kereszteződésénél, a demonstrációt szerda éjfélig meghosszabbították.
A "taxisblokád" résztvevői már nem csak némán demonstrálnak. Hétfőn este a tilos jelzésnél álló autókat fürkészték, Uber-sofőrök után kutattak. Helyszíni tudósítások szerint, ha sikerült rábukkanniuk egy uberesre, akkor szidalmazni kezdték. Volt, hogy körbeálltak egy autót, majd leköpték, vagy megpróbáltak kárt okozni benne. Sok esetben lefotózták a járműveket, de azt nem tudni mit kezdenek majd a képekkel.
Kedd reggelre kissé alább hagyott lelkesedésük. Ekkor csupán 35-40 taxi állt a helyszínen, többségük a Deák téri templom és az Andrássy út között a Bajcsy-Zsilinszky úton. A megbénított szakaszon így nem volt nagyobb fennakadás a reggeli órákban, csupán a szokásos torlódást lehetett tapasztalni.
A helyszínen a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) ellenőrei is jelen vannak, hogy ellenőrizzék a tüntetőket. Egyikük tegnap, a hvg.hu munkatársának jelenlétében bírságolt meg egy taxist, mert kifogyott a hőpapír a számlablokkja nyomtatójából, amit sima papírral helyettesített. Ezt a BKK ellenőr szabálytalannak vélte. A sofőrt megrótta azért is, mert nem volt munka kész állapotban, de taxilámpája világított, így ezt le is vetette vele.
A tüntetés ügyében megszólaltak a kamarák, az érdekképviseletek és a nagyobb fuvarszervező társaságok is tegnap. Délelőtt tartott budapesti sajtótájékoztatójukon úgy fogalmaztak, módszerük ugyan eltér az utcán fagyoskodó taxisokétól, céljuk mégis közös. A kormánynak világossá kell tennie, hogy a magyar törvényeket minden piaci szereplőnek be kell tartania.
Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke hangsúlyozta, tisztában vannak az Uber előnyeivel, de attól az még nem legális, amit tavaly decemberben már a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) is megerősített. Az Uber hétfői sajtóközleményére reagálva kijelentette, hogy a cég által hiányolt modern szabályozás tavaly augusztusban már megszületett, csak el kellene olvasni és be kellene tartani.
Eszerint a fuvarszervezéssel foglalkozó cégeknek komoly feltételrendszernek kell megfelelniük:
- honlapot kell üzemeltetniük, melyen szerepelnie kell minden cégadatnak,
- vonalas telefonnal és mobil szolgáltatással is kell rendelkezniük,
- webes rendelési lehetőséget kell biztosítaniuk,
- 24 órás diszpécser szolgáltatást kell üzemeltetniük,
- be kell tartaniuk az adatvédelmi szabályzatokat,
- talált tárgyak osztályát kell fenntartaniuk,
- nyomkövető rendszert és pánik gombot kell helyezniük minden autóba
- működésükhöz autónként 100 ezer forintot kell elkülöníteniük.
A feltételek teljesültét a BKK, az NKH, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal és egyéb más szerv ellenőrzi. Metál szerint ennek a szabályozásnak az Uber nem felel meg, s mivel fuvarjairól semmiféle bizonylatot nem ad, mindenféle számlaadástól elzárkózik, így költségvetési csalást követ el. Egyes becslések szerint az Uber ezzel évi 3 milliárd forint kárt okoz a költségvetésnek – fűzte hozzá.
Peredi Péter, a Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetségének főtitkára szerint a törvények betartatása igen nehéz, mivel az ellenőrzésre jogosult hatóságok komoly létszámhiánnyal küzdenek. A hatósági ellenőrök jó, ha összesen 500-an vannak, így ha a területen nem bővítik a létszámot, akkor az alternatív személyszállító cégeket nem lehet majd megfogni - jelentette ki.
A sajtótájékoztatón elhangzott: levelet fogalmaztak, amiben Orbán Viktor miniszterelnökhöz fordultak segítségért. Azt kérték tőle, hogy jelöljön ki egy hatóságot, amely megfelelő jogosítványokkal rendelkezve koordinálhatja a taxis vállalkozások tevékenységét. A szabályok áthágása esetén kiszabhatja a bírságokat, valamint eljárásokat indíthat.
Lázár János ígérete szerint a kormány mai ülésén tárgyalja a taxisok ügyét. A Miniszterelnökséget vezető miniszter azt is közölte: mindenkivel konzultálnak, és a közlekedési államtitkárság már több alkalommal is egyeztetett a taxisok képviselőjével. Mérlegelni fognak minden javaslatot.