taxistüntetés;

- Ludditák a Bajcsy sarkán

Hétfő reggel úgy száz taxis meglepetésszerűen lezárta a Bajcsy-Zsilinszky út és az Andrássy út kereszteződését. Elsőre nem derült ki sok arról, mit is szeretnének pontosan, csak az, hogy – nem először - az Uberrel van gondjuk - írja holnap megjelenő cikkében Friss Róbert.

Első pillantásra a taxisoknak igazuk van. A főváros 2013-ban a személyfuvarozók által is követelt rendcsinálás címén egy rakás pénzt kifizettetett velük azzal, hogy részletesen szabályozta, milyen követelményeknek kell megfelelnie annak, aki a taxizásból akarna megélni. A kötelező sárga színtől a bankkártyás fizetésen, a kocsik műszaki állapotán át a versenyt kizáró hatósági fuvardíjig több tucatnyi feltételt szabtak. A taxisok fizettek, abban a hitben, hogy ez az ára a régi, szép idők visszatértének, s a hatalom védőernyője alá húzódva valahogy megélnek majd abból, amit csinálnak. A taxisok csendje lassan csomósodott háborgássá, ahogyan világosodni kezdett bennük: a hatóságok nem oldottak meg semmit azzal, hogy gyakorlatilag kvázi államosították a taxis manufaktúrákat.

Hogy mennyire nem, azt akkor érezhették először, amikor megjelent ezen a félszabad piacon az Uber, amely az internet, a mobiltelefon és egy erre kitalált applikáció segítségével a korábbi vállalkozásformákkal szemben gyorsabban, olcsóbban alkalmazkodva tudta mozgatni a saját maga oldottabb feltételeinek megfelelő civil sofőröket.

A Klebesberg Intézményfenntartó Központ azonnal megrendeli az esztergomi József Attila Iskola szigetelésének kivitelezőjétől azoknak a pillangóajtóknak a beépítését, amelyeken távozhatnak a burkolat alá befalazott denevérek. Már persze, akik (igen, tudom, a magyar nyelv szabálya szerint: amik - a szerk.) túlélik, hogy simán befalazták őket a felújításkor. Pedig igen jelentős, védett példányok alkotta populációról van szó, több ezer denevér lehet fulladásra ítélve. Jelenleg naponta tucatjával próbálják menteni azokat az állatokat, akik az épület belseje felé találnak menekülő utat.