Balog Zoltán;Vitézy Dávid;Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum;

- Vitézy Dávid korszerű vágyai

Vitézy Dávidot, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) korábbi vezérigazgatóját január 16-i határidővel a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum főigazgatójának nevezte ki Balog Zoltán, az emberi erőforrások minisztere.

Közleményükben az Emberi Erőforrások Minisztériuma azt írja, hogy tavaly októberben a Közlekedési Múzeum főigazgatói posztjának határozott időre, öt évig szóló betöltésére pályázatot írt ki, de a tender eredménytelenül zárult, így a tárcavezető az új pályázat kiírásáig megbízott vezető kinevezése mellett döntött. A pályázati feltételeket többek között szakirányú egyetemi végzettséghez és szakképzettséghez, szakmai és vezetői gyakorlathoz, tárgyalásszintű idegennyelv-ismerethez és kiemelkedő, szakirányú tudományos tevékenységhez kötötték. A megbízott főigazgató feladata a múzeum hosszú távú működtetésének és az intézmény átfogó megújításának és újjáépítésének irányítása.

A közgazdász végzettségű, 30 éves Vitézy Dávid a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület egyik alapítója és egy ideig elnöke, később szóvivője, 24 évesen pedig már a BKV Zrt. felügyelőbizottságának Fidesz által delegált tagja volt. 2010-től 2014. december 4-ig a Budapesti Közlekedési Központ vezérigazgatója volt, de az utolsó időszakban már éles összetűzésekbe keveredett Tarlós István budapesti főpolgármesterrel. A szakember nem akart önként távozni, ezért a városvezetés javaslatot tett leváltására a fővárosi közgyűlésnek. Az utódját 90 százalékos támogatottsággal választották meg. Vitézy munkájára a felmondási idő alatt sem tartottak igényt a BKK-nál. Alig három hónappal távozását követően, Vitézy már a közösségi közlekedés fejlesztését felügyelő miniszteri biztos lett.

Vitézy Dávidnak szerettünk volna kérdéseket feltenni váratlan kinevezése kapcsán, de nem sikerült elérnünk. Közeli ismerőse, aki szerint Vitézy Dávid kiváló szakember, akit korszerű ötletek jellemeznek, hívta fel lapunk figyelmét Vitézy magánjellegű Facebook oldalán szereplő bejegyzésére. Ebben Vitézy azt írja, számára izgalmas és megtisztelő feladat a Közlekedési Múzeum újjáépítésének és újraalapításának irányítása. „Az a célom, hogy az új múzeum Magyarország közlekedéstörténetét minden korosztály és az ide látogató turisták számára is érdekesen, a legmodernebb technológiák segítségével, 21. századi színvonalon mutassa majd be.

” Barátaival, ismerőseivel megosztott soraiban azt írja, a Városliget megújítása során újjáépülő múzeumban a kiállító- és a közönségforgalmi terek több ezer négyzetméterrel bővülnek, s az intézmény újszerű keretek között nyitja meg kapuit 2018-ban. Hozzátette, az újranyíló múzeum első kiállítása azt fogja bemutatni, hogy milyen volt a magyar vasút világszínvonalú korszakában, továbbá azt, hogyan működött Budapest lényegében autók nélkül és hogyan fejlődött a közlekedés.

Kérdéseinket eljuttattuk Baán Lászlóhoz, a múzeumi negyed épületegyüttes koncepciójáért felelős kormánybiztoshoz is, azonban a Szépművészeti Múzeum főigazgatója külföldön tartózkodott a hétvégén, választ csak későbbre ígért. A Liget Budapest Projekt sajtóosztálya közölte, a Városliget átfogó felújítás és bővítés keretében a közlekedési múzeum, amelynek világháború előtti, 67 méteres kupoláját állítják vissza, újjáépített változatának átadására 2018 tavaszán kerülhet sor. A napokban derült ki, az eddigiekkel ellentétben nem a Bálnába, hanem a Millenáris parkba költözik a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum ideiglenes kiállítása.

Ágh István Kossuth- és József Attila-díjas költő, író, műfordító vehette át a Kölcsey Társaság által alapított Kölcsey-emlékplakettet a magyar kultúra napjának alkalmából rendezett szatmárcsekei ünnepségen vasárnap.