Forrásaink szerint hétfőn tárgyal az agglomerációs tömegközlekedés átvételéről Seszták Miklós fejlesztési miniszter a főpolgármesterrel. Tarlós István örül annak, hogy a kormány visszaveszi az elővárosi közösségi közlekedés finanszírozását - üzente lapunknak a főpolgármester, többet azonban a hétfői egyeztetés előtt nem akart mondani. Pedig kíváncsiak lettünk volna arra, nem lesz-e káosz, ha a budapesti közlekedést valóban elválasztják az agglomerációstól, illetve, hogy valóban Habony Árpád közvetített-e Orbán Viktor és a főpolgármester között.
Káosz lehet a vége, ha a budapesti és az agglomerációs közlekedést elválasztják egymástól. Karácsony Gergely, Zugló PM-es polgármestere nem derűlátó. A részleteket ugyan még nem ismeri, azokról egyenlőre senkit nem tájékoztattak, de rossznak tartja az irányt. Inkább integrálni kellene, mert véleménye szerint a régió tömegközlekedésével éppen az a baj, hogy a szereplők, a BKV, a Volán, a MÁV nem tudnak megfelelően együttműködni. Karácsony szerint megoldás lehetne, ha a regionális közlekedést a BKK szervezné, mert a szétválasztás helyett egységes irányításra van szükség. Boldogabb országokban a vasút is része a nagyvárosi tömegközlekedésnek.
Azzal, hogy a kormány átvállalja az elővárosokból a fővárosba irányuló tömegközlekedés költségeit, nem lehet kipipálni az állami szerepvállalást - fogalmazott a XIV. kerületi polgármester. Nyugat-Európa nagyvárosaiban a közösségi közlekedést egyharmad, egyharmad arányban az állam, a főváros, valamint az utazó közönség finanszírozza. Budapesten viszont az új szabályozás értelmében a költségek nagyjából tíz százalékát adja majd az állam, a jegyet váltó utazók pedig a 40-45 százalékot. A PM-s polgármester emelés helyett csökkentené a jegyek árát, hogy az autózás helyett minél többen válasszák a tömegközlekedést, de véleménye szerint ez nem így fog történni.
Karácsony igazságtalannak, abszurdnak tartja, hogy mostantól a kerületeknek is be kell szállniuk a BKV finanszírozásába, nekik ugyanis ez nem feladatuk. Ha az állam csak az agglomerációs közösségi közlekedés költségeit vállalja, a BKV-t pedig a helyi iparűzési adóból kell a fővárosnak működtetni, sőt azt csak erre fordíthatja, nem marad másra pénz - figyelmeztetett a polgármester. A fővárosi tömegközlekedést ráadásul nemcsak a budapestiek használják, ezért nem vonulhatna ki az állam a finanszírozásból. Ráadásul a rezsicsökkentés miatt a fővárosi közműcégek veszteségesek, a hiányt pedig a fővárosnak kell pótolnia. Karácsony sajnálja, hogy a tömegközlekedés ügye "politikai valóságshow-vá" vált, amiben az a fontos, hogy Habony Árpád közvetített-e a miniszterelnök és a főpolgármester között. A fideszes belső háború harcmezeje is most Budapest, az oszlopháborútól a BKV-ig. Ebben a helyzetben a polgármester szerint sem őt, sem a fővárosiakat nem Habony szerepe érdekli. Az fontosabb, hogy miközben a kormány hatalmas összegeket költ a Dagály uszodára, a Budai Vár, illetve a Városliget rekonstrukciójára, eközben nem ad a közlekedésre. a budapestiek azt tapasztalják, hogy ami a kormánynak fontos, arra áldoz, ami nem, arra nem. Pedig a főváros nagyon sok adót fizet be a költségvetésbe.
Lázár János a csütörtöki Kormányinfón jelentette be, hogy az állam átveszi az agglomerációs közlekedés működtetését. A miniszterelnök utasította a fejlesztési és a nemzetgazdasági minisztert, a jövő heti kormányülésen adjanak tájékoztatást arról, hogy ez mennyibe fog kerülni. Tóbiás József tegnap szintén "fideszes belháborúról" beszélt ennek kapcsán, ami az MSZP elnök-frakcióvezetője szerint is veszélyezteti a főváros és az agglomeráció közösségi közlekedését.
Az elmúlt napokban Tarlós István főpolgármester és a kormány között kialakult BKV-vitáról Lázár János beszélt az ATV Szabad szemmel című műsorában. Mint elmondta: ő és Tarlós a jelek szerint kedvüket lelik abban, hogy időnként „megszurkálják egymást”, de lát fantáziát abban, hogy az állam átvegye a fővárostól a BKV teljes működtetését.