Ismét gond akadt az idén tavasszal szolgálatba állított szuper sebességmérőkkel - számolt be nemrég a Totalcar. Az autósportál szerint a rendszernek egy esetnél nem tűnt fel, hogy mást érzékel a kamera és mást a távolság-, illetve sebességmérő egység. Így novemberben egy zalaegerszegi nyugdíjas iskolaigazgató olyan büntetést kapott, amely szerint a megengedett ötven kilométeres sebesség helyett hetvenkét kilométeres sebességgel érkezett meg egy kereszteződéshez. Igaz, az autó az adott helyzetben nem haladhatott a mért sebességgel, mert akkor összetörte volna az előtte haladó járművet. A rendszer, illetve a kamerát üzemeltető rendőrök így feltételezhetően hibáztak: rossz szögben állították be a mérőeszközt, amely így nem szabályos referenciapontok alapján számította ki a sebességértékeket.
Ez a rendőrséget azonban nemigen zavarta, az általuk megalapozottnak vélt szabálytalanságért az autósnak 30 ezer forintos közigazgatási bírságot kell fizetnie. A zalaegerszegi férfi esete nem az első. Gyula belterületén egy Suzukijával 106 kilométeres sebességgel száguldozó nyugdíjas asszonyt fülelt le a szuper traffipax. A nőnek 90 ezer forintos bírságot kellett volna ezután fizetnie, a kiküldött négy traffipax fotó közül viszont csak egy képen szerepelt a gépkocsi állítólagosan mért sebessége. A képnek pedig csak a felső sávjában volt látható az autó. A sebességmérő hitelesen viszont csak úgy mérhet, ha a jármű a kamerán középre van irányítva. Később ki is derült, hogy vélhetően mozgatták a traffipaxot, így a műszer alaposan félremért.
A közigazgatási bírságot kiszabó elsőfokú határozat kézhezvételét követően van lehetőség a fellebbezésre - nyilatkozta lapunknak Madlovits Péter ügyvéd. Ezt tizenöt napon belül az eljáró hatóság részére kell elküldeni. Ennek költsége a közigazgatási bírság összegétől függ. Az ügyvéd szerint ezeknek az eljárás kezdeményezéseknek a gyakorisága azonban csekély, mivel az autósok saját vétlenségüket csak nagyon nehezen tudják bizonyítani a hatóságokkal szemben. Így tehát továbbra is maradhatnak a magas összegű bírságok, mint ahogy a hibás traffipaxok is - mondja az ügyvéd. A hiba kijavítására egyelőre úgy tűnik, kevés az esély, a rendőrségnél nincs ugyanis olyan szoftver, vagy algoritmus, amely ezt kiszűrné.
A 160 új sebességmérő március 26-án állt üzembe, az addig rendszerben lévő 80 mobil sebességmérőt váltották ki. Céljuk a közlekedési szabályok betartatása volt, a komplex közlekedési ellenőrzőpontok így elsősorban a sebességtúllépést mérik, de alkalmasak az automatikus rendszámfelismerésre, forgalomszámlálásra, torlódások észlelésére is.