EU;hitel;Ukrajna;Jacenyuk-kormány;

Nehéz év vár Arszenyij Jacenyuk kormányára FOTÓ: EUROPRESS/GETTY IMAGES/JOHN MOORE

- Hitelcsapdában vergődik Kijev

Egyelőre megmenekült a Jacenyuk-kormány, de nem lesz könnyű dolga. A január elsejétől hatályba lépő uniós társulási és szabadkereskedelmi egyezmény rövid távon nem tünteti el a gazdasági nehézségeket. A Nyugat fájdalmas reformokat vár el a támogatás fejében és Kijevnek sürgősen megoldást kell találnia a lejáró orosz adósságra is.

Arszenyij Jacenyuk kormánya túlélte a december 12-ét, az egyéves moratórium lejártával az ukrán parlament nem tűzte napirendre a miniszterelnök leváltását. Az ukrán szabályozás szerint ugyanis választás után egy évig nem váltható le a kormány, ez a határidő járt le a napokban. A kezdetben ötpárti, mára négypártivá zsugorodott koalíción belüli feszültségek nyilvánosak, egyre gyakrabban vetődött fel Jacenyuk menesztésének kérdése is. A miniszterelnök és pártja, a Népi Front lakossági támogatottsága ugyan a parlamenti küszöb alá szorult, de a parlamentben, a verhovna radaban még az egyik legerősebb formáció, alig maradva el az államfő, Porosenko Blokkjától. A Népi Front jelezte, a kormányfő menesztése esetén távozik a koalícióból, ami biztos politikai válságot jelentene. Ukrajnának viszont ez igazán nem hiányzik, 2016 enélkül is komoly kihívást és megpróbáltatást jelent.

Januártól lép hatályba az Európai Unióval kötött társulási és szabadkereskedelmi egyezmény, ami részben a Majdan győzelmét jelenti, ugyanakkor jelentős gazdasági nehézséget a kezdeti időszakban. 2013 november végén a később Majdanként elhíresült és a Janukovics-rendszer megbuktatásába torkolló tiltakozó mozgalom azért indult el, mert az akkori kormányzat felfüggesztette az egyezmény előkészületeit, Mikola Azarov miniszterelnök pedig bejelentette, nem írják alá Vilniusban a társulási egyezményt. Az uniós szabadkereskedelmi egyezmény hatályba lépése azonban az orosz-ukrán szabadkereskedelmi egyezmény végét jelenti, ami komoly csapást jelent az ukrán exportra.

Oroszország kezdetben azzal indokolta a felmondást, hogy védeni kívánja piacát az Ukrajnán keresztül Nyugatról érkező, és a vámmentesség miatt olcsóbban és ellenőrizetlenül beáramló termékektől. Alekszej Uljukajev orosz gazdasági miniszter november közepén jelentette be, hogy mivel Kijev csatlakozott az Oroszországgal szembeni gazdasági-pénzügyi szankciókhoz, Moszkva január 1-jétől "önvédelemből" embargót vet ki az ukrán termékekre. Cecilia Malmström, a kereskedelempolitikáért felelős uniós biztos ugyan jelezte, az EU mindent megpróbál annak érdekében, hogy Moszkva elálljon az ukrán termékekkel szembeni korlátozástól, de maga is hangsúlyozta, nem tudja garantálni a sikert.

Az orosz embargó kétségtelenül óriási teher lesz az ukrán gazdaságnak, de mint Petro Porosenko államfő fogalmazott az uniós vezetőkkel folytatott szerdai brüsszeli tárgyalásai után, Ukrajna kész megfizetni az Európai uniós társulás, az ország szabadságának és európai választásának árát.

A reformok éve lesz 2016
Arszenyik Jacenyuk mandátuma első évének mérlegét megvonó beszédében ismertette kormánya 2016-ra vonatkozó terveit is. Leszögezte, a kabinet kész végrehajtani a legfontosabb reformokat. Prioritásnak nevezte az oktatási, egészségügyi, adó- és igazságügyi, privatizációs és decentralizációs reformokat. A miniszterelnök szerint a legmélyebb változások az oktatásban várhatók, a reformfolyamat érinti majd mind az alap, mind a középfokú oktatást. Ígérete szerint növekedni fog az egészségügy finanszírozása, teljesen új adópolitika lép életbe, prioritás lesz a decentralizáció, a privatizáció valamint a korrupció elleni küzdelem. A korrupció, valamint a korrupcióellenes kormányzati fellépés központi kérdés Ukrajna nemzetközi anyagi támogatása szempontjából is. A december elején Kijevbe látogató Joe Biden amerikai alelnök is kiemelte a korrupcióellenes harc fontosságát, és hasonló álláspontot képviselt Federica Mogherini, az EU kül- és biztonságpolitikai főbiztosa is. Mogherini múlt héten Kijevben úgy fogalmazott, hogy a korrupcióellenes reform kulcsfontosságú a nemzetközi partnerek Ukrajna iránti bizalmának erősödése érdekében. Az EU-biztos szerint a korrupció elleni fellépés fontos előfeltétele az unió és Ukrajna között létrejött társulási megállapodás kereskedelmi része működésének és az ukrán állampolgároknak nyújtandó vízummentesség megvalósulásának is. Sürgette, hogy mihamarabb alakuljon meg a korrupcióellenes hivatal Ukrajnában, illetve azt, hogy a létrejövő intézmény tevékenysége átlátható legyen.

A baj azonban nem jár egyedül. Mindezt tetézi, hogy komoly veszélybe került Ukrajna további IMF hitelezése. A Nemzetközi Valutaalap december elején bejelentette, módosította szabályzatát annak érdekében, hogy egy ország akkor is hozzájuthasson hitele aktuális részletéhez, ha elmarad egy szuverén hitelezővel szemben fennálló adósságának a törlesztésével. A lépést azért tette meg az IMF, hogy folytathassa az ukrán mentőcsomag folyósítását. Márciusban újabb 17,5 milliárd dolláros, négy éves futamidejű hitelkeret-programot hagytak jóvá az Ukrajnának a stabilizációs programok, strukturális reformok támogatására. A jelenlegi működési szabályzat szerint az IMF nem folyósíthat hitelt olyan országnak, amely nem törlesztette lejáró kötvényadósságát. Ukrajnának Oroszország irányába kellene törlesztenie azt a 3 milliárd dollárt, amelyet 2013. december 20-án az Azarov kormány kapott Moszkvától eurókötvények formájában. Kijev nem kíván fizetni, Oroszország pedig fizetésképtelenné nyilvánítja Ukrajnát, ha az nem törleszti fennálló adósságát. Kijev ugyanazt kérné Moszkvától, mint magánhitelezőitől, akikkel a nyáron megegyezett adóssága részleges leírásáról, illetve a lejárati idők meghosszabbításáról, s azt szeretné, ha az orosz adósságot is nem állami, hanem magánhitelként kezelnék. Megoldást jelenthetett volna a patthelyzetre Vlagyimir Putyin felajánlása. Elfogadnák ugyanis, hogy Ukrajna évi 1-1 milliárd dollárt törlesszen 2016–2018 között, ha a hitelre garanciát vállal az Egyesült Államok, netán az EU vagy egy nemzetközi pénzügyi szervezet. Ezt azonban senki sem vállalta, az IMF szabályzatmódosítás sem hozta meg a várt eredményt. Moszkva ugyanis IMF-igazgatósági ülést kezdeményezett annak eldöntésére, hogy a szóban forgó hitel államinak tekintendő-e, vagy sem, a tanács pedig kimondta: az orosz nemzeti vagyonalap birtokában lévő 3 milliárd dollár ukrán kötvény kormányközi megállapodáson alapuló hitel.

A visszafizetési határidő december 20-án jár le, utána még tíz nap áll Kijev rendelkezésére a törlesztésre, majd Oroszország pert kezdeményez. Moszkva azt szeretné elérni, hogy Ukrajnát fizetésképtelenné nyilvánítsák.

Róma a Moszkva elleni szankciók eltörléséért lobbyzik
Nem került terítékre a csütörtök-pénteki brüsszeli csúcson az Oroszország elleni uniós szankciók kérése, mert Donald Tusk, az Európai Tanács elnöke elutasította Olaszország erre vonatkozó javaslatát. Matteo Renzi olasz miniszterelnök múlt héten tett javaslatot arra, hogy a szankciók kérdésében ne a nagykövetek hozzák meg „csendes döntésüket”, szavazzanak egy vita nélküli ülésen, hanem az európai állam- és kormányfőket tömörítő Tanács tűzze napirendre a kérdést. Renziék nem kérték konkrétan a szankciók eltörlését.
Tusk elutasításában arra hivatkozott, hogy a probléma a nagyköveti értekezlet témája, a 28 nagykövetnek kell jóváhagynia azt az előzetesen elkészült javaslatot, miszerint az Unió további hat hónappal meghosszabbítja a büntetőintézkedéseket. Róma szerint viszont azért kellene újragondolni a kérdést, mert „az oroszellenes megközelítés nem vezet sehová”. Hasonló álláspontot képviselt (az ugyancsak olasz) uniós kül- és biztonságpolitikai főbiztos, Federica Mogherini is.
Az ukrán válság kapcsán 2014-ben foganatosított Oroszország elleni büntetőintézkedések kérdésében egyre inkább szembekerül Európa déli és északi része. A balti államok és Lengyelország a kemény vonal képviselői, míg a déli országok, főképp Olaszország (de ugyanezt képviseli Németország is) kész lenne engedményeket tenni Moszkvának. A nagyköveteknek már a múlt héten szavazniuk kellett volna a szankciókról, Olaszország kérésére halasztották el a döntést. A büntetőintézkedések 2016 január végéig hatályosak.

Nagy változásokat hozhatnak a vasárnapi parlamenti választások Spanyolországban. A kormányzó konzervatívok ugyan az élen állnak, de várhatóan elveszítik abszolút többségüket, Mariano Rajoy kormányfőnek így vélhetőleg koalíciós partnert kell találnia. Az biztos, hogy átalakul a politikai színkép, az évtizedek óta egymást váltó két hagyományos erő, a Néppárt (PP) és az ellenzéki Spanyol Szocialista Munkáspárt (PSOE) mögé felsorakozott két új tömörülés, a radikális baloldali Podemos, illetve az országosan befolyásos tényezővé vált katalán középjobb párt, a Ciudadanos. Az előrejelzések szerint szoros lesz a holnapi verseny.