Megoldódott volna egy da Vinci-rejtély? Pascal Cotte francia tudós szerint a reneszánsz festő híres Mona Lisája mégsem Lisa Gherardinit, egy firenzei selyemkereskedő feleségét ábrázolja, ahogy eddig azt sokan gondolták. Szerinte a mindenki által ismert portré alatt látható a "valódi Lisa" képmása, és ezt a saját maga által kifejlesztett, fényvisszaverődésre épülő technika eredményeivel támasztotta alá - adta hírül a BBC.
Cotte - aki a fénytechnikával foglalkozó, párizsi Lumiere Technology társalapítója is - 2004-ben kapott engedélyt a Mona Lisa vizsgálatára, s azóta fáradhatatlanul analizálja a festményt. A rendelkezésére álló új technológia segítségével rekonstruálni tudja, mi rejlik a kép festékrétegei között. Cotte szerint a sajátos fénytechnikával úgy lehet lehámozni egymásról a rétegeket, mint hagymáról a héjat. Így derült fény arra, hogy a festmény alatt nemcsak egy, de két női alak is rejtőzik: az egyik egy nagyobb fejű, orrú és kezű, de kisebb ajkú portré, a másik pedig egy más stílusú, gyöngy hajdíszes Madonna-kép.
Illusztráci: Chris Radburn-Pool/Getty Images
A felfedezés megosztja a szakértőket: a Mona Lisát őrző párizsi Louvre még nem foglalt állást, s Will Gompertz, a BBC művészeti szakértője is óvatosságra int, szerinte Cotte eredményei további vizsgálatokra szorulnak akadémiai és kurátori körökben. Martin Kemp, az Oxford Egyetem professzora szerint Cotte nem különböző portrékat talált, felfedezése az alkotási folyamat fázisaira világít rá. Cotte szerint azonban az eredmények mítoszokat döntenek meg, s ezen a véleményen van Andrew Graham-Dixon művészettörténész is, aki egyenesen azt állítja: a Louvre-nak meg kellene változtatnia a festmény címét, mert a képen látható nő nem Mona Lisa, hanem valaki más.
Ugyanakkor emlékezzünk csak: nem Leonardo remekműve az egyetlen festmény, amely alatt esetenként teljesen más képeket is találtak. Legutóbb orosz kutatók fedezték fel, hogy Malevics Fekete négyzete két másik képet takar, az egyik ráadásul egy színes festmény. A barcelonai egyetem kutatói pedig néhány hete arra a megállapításra jutottak, hogy Picasso több korai festménye is "újabb" képeket rejt. Néhány éve Van Gogh Fűfolt című képe alatt is egy női portrét fedeztek fel.
Bár az ilyen felfedezések gyakran lázba hozzák a világot, azt nem is lehet állítani, hogy nem érdekfeszítőek, mítoszromboló szenzációként értékelni őket azonban enyhe túlzás. Gyakran előfordult ugyanis, hogy a művész nem találta elég jónak a képét, vagy a megrendelő elképzelései változtak, a hibákat pedig ráfestéssel korrigálták - így próbáltak spórolni a vászonnal és a költségekkel.
- Gyakorlatilag nem is létezik olyan festmény, ami alatt ne rejtőzne valami más - állítja Martos Gábor. A műkereskedelmi szakértő szerint munkájuk során a festők mindig átjavítanak, szinte minden festmény alatt találni legalább egy vázlatot. - Az jó, hogy folyamatosan vizsgálják a képeket, a mind korszerűbb műszerekkel pedig egyre több részletre fény derülhet, amelyek hozzáadnak egy kép történetéhez, értékéhez. Viszont az, hogy ezek miatt például át kellene nevezni a képet, egyszerűen nevetséges. Ha Leonardo da Vincinek nem tetszett volna a Mona Lisa végső változata, azt is átfestette volna. Leonardonak az volt "a" Mona Lisa, amit ma a párizsi múzeumban láthatunk - véli Martos Gábor.