A bejelentés előzménye, hogy a Philip Morris, a Japan Tabacco és az Imperial az Európai Bizottsághoz fordult amiatt, hogy a kormány monopolhelyzetbe hozta a Tabán Trafik és a British American Tobacco közös nagykereskedő cégét, az ODBE-t, így minden kereskedőnek ezzel a céggel kell szerződnie. (November közepéig a trafikokat maguk a dohánygyárak látták el termékkel, ám 17-e óta a trafikos és a gyártó közé „a trafikosok védelmében” egy dohány-nagykereskedő ékelődött.) A kihagyott dohánycégek azonban nem akartak leszerződni az ODBE-vel, mert a dohány-nagykereskedelmi rendszer kialakítása – az, hogy saját versenytársai fogják kiszállítani a termékeiket - súlyosan sértette a három cég érdekeit. A gyártók abban bíztak, hogy az Európai Bizottság kötelezettségszegési eljárást indít majd a mutyigyanús monopólium miatt, így az új beszállítói rendszerből nem lesz semmi. Ám a brüsszeli döntés késik, és ha a gyártók termékeik nem kaphatók a trafikokban, az súlyos kiesést jelent a számukra. Így a multik kénytelenek voltak engedni a Fidesz-diktálta nagykereskedelmi rendszernek. Ezzel tulajdonképpen eldőlt, hogy az állam által kiválasztott, koncessziót nyert BAT-Tabán páros éves szinten 10-15 milliárd forintos nettó árbevételhez jut. A koncesszió 20 éves időszaka alatt a nyertesek így 180-200 milliárd forintnyi biztos bevételi forrásra tehetnek szert. Cserébe a 20 év alatt 10 milliárd forintnyi koncessziós díjat fizetnek.