BKV;3-as metró;

- Tömeges kirúgások a BKV-nál: érthetetlen a döntés

Hiába csökken most a teljesítmény, ha a 3-as metró pótlásakor a jelenlegi triplájára lesz szükség - írta Nemes Gábor, az Egységes Közlekedési Szakszervezet (EKSZ) elnöke Bolla Tibornak, a BKV elnök-vezérigazgatójának küldött pénteki levelében. Mint ismert: újabb csoportos létszámleépítésre készül jövő év elején a BKV, összesen 111 dolgozójától válik meg a cég – tudta meg a nol.hu.

Az elbocsátások négy üzemigazgatóságot érintenek, de a többség - 97 ember - a karbantartók közül kerül ki. Bolla Tibor a szakszervezetek, az üzemi tanács és a munkaadói oldal képviselőiből álló állandó bizottság múlt hét csütörtöki ülésén jelentette be a fentieket. Indokként a jelentős buszkiszervezést, és a teljesítménycsökkenést nevezte meg. Ugyanakkor a mai napig lehetőséget adott a szakszervezeteknek, hogy nyomós érvekkel meggyőzzék, bár erre kevés esélyt lát, mivel a létszámcsökkentés már régóta elvárás a tulajdonos főváros részéről.

Nemes szerint érthetetlen a döntés annak fényében is, hogy a BKV most vesz 185 buszt, amiket karban kell majd tartani. Az EKSZ elnöke továbbá nem érti, hogy miért az érdekvédelmi szervezeteknek kell érveket felsorakoztatniuk arra, hogy szükség van a karbantartókra. Különösen felháborítónak tartja, hogy erre mindösszesen 24 órát kaptak a cégvezetéstől.

FOTÓ: Népszava

FOTÓ: Népszava

Megírtuk: Vegyesfelvágott. Így jellemezte Gy. Németh Erzsébet (Demokratikus Koalíció) a Fővárosi Közgyűlés múlt csütörtöki döntését, amelynek értelmében a BKV 20 szóló-, illetve 20 csuklós buszt bérelhet és 35-öt megvásárolhat, feltéve, ha a kormány támogatja a kölcsön felvételét. Az ellenzéki politikus szerint olyan döntés született, amely ötvözi ugyan a kockázatokat, de nem mérsékli a hátrányokat.

Miután az elöregedett járművek cseréje elengedhetetlen, és a 3-as metró felújításának ideje alatt pótlóbuszokra lesz szükség, a közgyűlés még tavaly nyáron ezért járult hozzá a bérléshez. Részben a szerződéseket is megkötötték már, ám mert azok ellen egyebek mellett az Egységes Közlekedési Szakszervezet vétót emelt, ezért október 28-a helyett csak a közgyűlésen született meg a döntés a bérlésről és a vásárlásról.

Bérelni sokkal drágább, mint vásárolni, ezt Bolla Tibor, a BKV vezérigazgatója is elismerte - nyilatkozta lapunknak Nemes Gábor. A szakszervezet elnöke hozzátette: bár a BKV-nak nincs pénze, de miután jelenleg adóssága sincs, vehet fel hitelt, amihez persze szükség van a kormány áldására. Ráadásul, ha az eredeti terveknek megfelelően 70 autóbuszt bérelt volna a cég, akkor 70 embert elküldtek volna, mert a járművek javítást a külső cég végzi. Nemes reméli, hogy végül egyetlen karbantartótól sem válik meg a BKV. Az elnök saját sikerüknek is tartja, hogy az ügyben részben visszalépett közgyűlés.

Több ezer ember utolsó esélyét veszi el az állam az életben maradásra, ha a parlament elfogadja az egészségügyi törvénymódosító salátacsomagot, amely megszüntetné a nálunk még nem forgalmazott gyógyszerek egyedi méltányossági keretének társadalombiztosítási finanszírozását. Az embertelen lépés a megszokott kormányzati cinizmussal a gyógyszergyártók döntésére bízná, hogy kifizetik-e a beteg kezelését vagy sem. Betegszervezetek és gyártók is tiltakoznak az ötlet ellen.