Hazaszállították tegnap Kairóból Szentpétervárra az orosz légikatasztrófa első áldozatait. Az orosz utasszállító gép szombaton reggel zuhant le a Sínai-félsziget északi részén, a 9268-as járat Sarm el-Sejkből Szentpétervárra tartott. A gépen 217, többségében orosz utas és 7 fős személyzet tartózkodott, senki nem élte túl a katasztrófát, 25 gyerek van az áldozatok között.
Egy Kreml-szóvivő a BBC-nek úgy nyilatkozott, nem lehet kizárni, hogy terrorizmus állhatott a szerencsétlenség hátterében. Alekszander Szmirnov, a légitársaság egyik illetékese kizárta, hogy műszaki hiba, vagy a pilóta hibája okozhatta volna a balesetet. „Az egyetlen logikus magyarázat arra, hogy egy gép még a levegőben kettétörik, hogy valamilyen külső hatás érte” – mondta. Még ha egy repülő több alkatrésze meg is hibásodik, nincs olyan kombináció, amelynél darabjaira esik szét, tette hozzá. A Metrojet légitársaság egy másik illetékese korábban elismerte, hogy a repülővel 2001-ben, Kairóban már történt baleset, felszállásnál megsérült a farokrésze. A repülőt három hónapos munkával helyreállították, s a tulajdonos cég szerint a korábbi baleset nem hozható összefüggésbe a mostani tragédiával.
Az Airbus A321-es hirtelen vesztett sebességéből és gyorsan süllyedni kezdett, 23 perc elteltével zuhant le. A személyzet ugyanakkor nem próbált érintkezésbe lépni az irányítótoronnyal, s nem adtak le semmiféle vészjelet. A repülőt azt követően kezdték el keresni, hogy nem jelentkezett be időben a ciprusi Larnaca légiirányítóihoz. Egyiptomi részről először azt közölték, hogy a pilóta engedélyt kért a kényszerleszállásra, utóbb cáfolják, hogy ez megtörtént volna. Viktor Jung, a légitársaság igazgatóhelyettese a moszkvai sajtóértekezleten úgy vélte, elképzelhető, hogy a gép személyzetét cselekvésképtelenné tették, ezért nem adtak le vészjelet. A Reuters hírügynökségnek a fekete dobozokat vizsgáló szakértői csapat környezetéből kiszivárogtatták, kizárják, hogy a szerencsétlenül járt repülőt külső hatás érte volna. Vlagyimir Markin, az orosz vizsgálóbizottság szóvivője szerint viszont túl korai következtetéseket levonni, az eddig megjelent nyilatkozatok feltételezéseken alapulnak.
James Clapper, az amerikai hírszerzési igazgató Washingtonban tegnap azt nyilatkozta, nincs közvetlen bizonyíték arra, hogy terrortámadás érte volna a gépet, igaz, mint mondta, ez nem is zárható ki. Az orosz magán légitársaságok biztonsági intézkedései enyhén szólva sem kifogástalanok, különösen az oroszországi belső járatokon. Régi repülőket használnak, a személyzet kiképzése is kívánnivalót hagy maga után, de az üzemeltetési előírások is túl lazák a nemzetközi szabályozással összevetve. A Metrojet szibériai légitársaság a RIA Novosztyi hírügynökség értesülése szerint már legalább két hónapja nem adott fizetést a munkatársainak.
Tapasztalt pilóta vezette a gépet, Valerij Nyemovnak több mint 12 ezer óra repülőideje volt, több mint 3800 órát repült ezzel a típussal. A másodpilóta elvált felesége az orosz tévének úgy nyilatkozott, volt férje gyakran panaszkodott a repülő műszaki állapotára. Bár az Iszlám Állam terrorszervezet azt állította, a Sínai-félszigeten tevékenykedő dzsihadisták lőtték le az orosz gépet, biztonsági szakértők azonban kétségbe vonták, hogy az ottani csoportok rendelkeztek volna olyan légvédelmi fegyverrel, amely a teljes repülési magasságon hajózó gépet elérte volna. Egyes hírek szerint ugyanakkor nem zárható ki, hogy vállról indítható orosz légelhárító rakétákhoz jutottak.