Budapest ennél rosszabb helyzetbe nem kerülhet, akkor viszont legalább Pest megye részesüljön uniós forrásokból. Tarlós István ezért elfogadja, ha a fővárosról leválik a megye és a jövőben nem tartoznak majd közös régióba. "Talán sokak meglepetésére puccsszerűen támogatom Lázár úr elképzeléseit" - fogalmazott lapunk kérdésére a tegnapi Budapestinfón a főpolgármester. Az Európai Unió a GDP-hez köti a támogatásokat, és mert annak 40 százalékát Budapest termeli, így az Unió kevesebb támogatást ad a régiónak, ahová Pest megye is tartozik. Arról nem Brüsszel tehet, hogy a főváros túl keveset kap vissza ebből a 40 százalékból. Pedig a pénznek lenne helye, sok fejlesztési terv készült. Tarlós egyebek mellett rendbe hozatná az elöregedett belvárosi épületek homlokzatait.
Lázár János kancelláriaminiszter a csütörtöki Kormányinfón nem kívánt jelzőket mondani arra, milyen lesz az, amikor Budapest kiválik Pest megyéből, hogy ne a régióhoz tartozzon, mert tart Tarlós haragjától, de azt megerősítette, a kormány azt szeretné, ha a megye és a főváros külön régió lenne. Erre az uniós pénzek elosztása miatt van szükség. A mostani fejlesztési ciklusnak ugyanis vesztese Pest megye, és ha a régiós besoroláson nem változtatnak, 2020-tól Budapest és az agglomeráció fejlettsége miatt a megye már nem kaphat elegendő támogatást. A kormány munkacsoportot jelöl ki, legkésőbb 2016-ban megszülethet a döntés Pest megye és Budapest elválasztásáról.
Ha igaz a hír, kezd zavarba jönni a kompetenciák területén. A főpolgármester így reagált arra, hogy a Magyar Közlönyben megjelent kormányhatározat értelmében Szijjártó Péter felel azért, hogy 2015 és 2018 között 10 produkciót mutassanak be Budapest külföldi népszerűsítésére. A külgazdasági és külügyminiszter erre összesen 475 millió forintot kap a költségvetésből. Tarlós arra figyelmeztetett, van kultúráért felelős államtitkár, illetve turisztikai hivatal, ezért hozza zavarba ez a friss történet.
Mielőtt bárki megkérdezhette volna, mi van a BKV idei büdzséjéből hiányzó 15 milliárddal, a főpolgármester bevallotta, nem kaptak választ arra az egy hónapja elküldött levélre, amiben a fővárosi tömegközlekedés finanszírozására tettek javaslatot. A kerületekkel egyeztetett elképzeléseket négy kerületi polgármesterrel és a pénzügyi főpolgármester-helyettessel együtt küldték a Miniszterelnökségre és a nemzeti fejlesztési miniszternek. Bár szeptember végére ígértek választ, eddig semmi nem érkezett. Tarlós ennek ellenére bízik Orbán Viktorban, a miniszterelnök korábban mindig segített. Ez már nem róla, hanem a budapestiekről és a fideszes kerületi polgármesterekről szól - állítja a főpolgármester. A BKV működése nincs veszélyben, a fővárosi költségvetés tartalékából akkor is finanszírozni fogják, ha a kormány nem adja oda a szükséges 15 milliárdot, a pénz viszont hiányozni fog a büdzséből.
Nem balesetveszélyes a 3-as metró, ha az lenne, azonnal leállítanák. Kiderült, a főpolgármester jelentést kért a metró állapotáról, és a BKV vezetése azt közölte, az eszközpark elhasználódott, "ma már a leggondosabb karbantartással sem megelőzhető meghibásodások jelennek meg", ennek ellenére még szállíthat utasokat. Tarlós arra kérte az újságírókat, ne riogassák azzal a budapestieket, hogy süllyed a 3-as metró alagútja, mert ez nem igaz. A szerelvények felújítása megkezdődött, és a kormány határozatában erősítette meg, hogy 125 milliárd forintot biztosít az infrastruktúra felújítására. A legnagyobb problémát jelenleg az építés idejére a felszíni közlekedés biztosítása jelenti. Körülbelül 150 autóbuszra lesz szükség ahhoz, hogy pótolják a kimaradó metrójáratokat. Ez mintegy 15 milliárd forintba kerül majd. Ha ehhez Budapest nem kap segítséget, akkor is biztosítani tudja a főváros a fedezetet arra, hogy ezek a járművek rendelkezésre álljanak. A projektgazda a BKV lesz, a felújítás befejezési határideje 2018 vége.