A magyar közoktatás minőségének javítását tűzte ki célul a kormányzat az iskolákra és a pedagógusokra is jelentős adminisztratív terheket rovó új minősítési rendszer bevezetésével, amelyben a tanároknak nemcsak a porfóliójukat kell időben elkészíteniük és szakfelügyeleteken is át kell esniük, de az intézményekben belső önértékelést is el kell végezni. Az Oktatási Hivatal (OH) általános iskolákra vonatkozó kézikönyve szerint ez három részből fog állni: az egész intézmény, a vezető és a pedagógusok önértékeléséből. Az ellenőrző-értékelő munkát minden iskolában a Pedagógus Önértékelési Csoportnak (PÖCS) kell elvégezni, melynek tagjait az intézményvezető nevezi ki.
A PÖCS-ök feladatai közé tartozik az önértékelési procedúra megtervezése, előkészítése, a tapasztalatok, eredmények továbbítása az OH felé. A kézkönyv szerint az értékelés során figyelembe kell venni:
- az oktatók felkészültségét,
- a pedagógiai folyamatok hatékonyságát,
- értékelni és elemezni kell a diákok személyiségfejlődését,
- a tanárok elkötelezettségét a szakma iránt.
Az ellenőrző csoportoknak vizsgálniuk kell, hogy
- az adott tanár mennyire neveli diákjait önálló gondolkodásra,
- figyelembe veszi-e a diákok eltérő társadalmi, kulturális hátterét,
- szakmai szinten mennyire tud együttműködni más iskolák oktatóival.
Az önértékelés dokumentumelemzés (napló, óratervek), megfigyelés (óralátogatás), interjúk és kérdőívek készítése útján zajlik. A kérdőíveken a tanároknak egymást is értékelniük kell, például az alapján, hogy szerintük az ellenőrzött kolléga mennyire tartja magát a nemzeti alaptanterv követelményeihez, alaposak-e a dokumentációi, vagy hogy örömmel tanít-e. A vizsgálódás során a "laikus iskolahasználók" véleményére is kíváncsiak, a szülőknek eljuttatott kérdőíveken olyan kérdésekre kell választ adni, mint hogy mennyire hiteles és példaadó az adott pedagógus, vagy hogy mennyire tartják igazságosnak a számonkéréseket.
- Az oktatás minőségének ellenőrzése, szükség esetén javítása fontos és támogatandó dolog, csak nem úgy, ahogy azt a jelenlegi kormányzat elképzeli. A minőségbiztosítás, egy iskolai önértékelési kultúra kialakításának igénye már az ezredforduló idején felmerült. Az önértékelés szabályairól, folyamatáról ekkor egy szakmailag autonóm nevelőtestület rendelkezett az iskolákban, ebben a kontextusban ez egy progresszív dolog volt - mondta Trencsényi László.
A Magyar Pedagógiai Társaság elnöke szerint jól működött az autonóm szakmai önértékelés rendszere, nem volt szükség központi előírásokra, az új köznevelési rendszer azonban semmissé tette a minőségbiztosítás korábbi jogszabályi előírásait. - Teljesen érthető, hogy a mostani kormányzás az önszerveződésre épülő minőségbiztosítást kiiktatta, ma a fülölről jövő, megkérdőjelezhetetlen állami irányítás dívik. Ha megszűnik az autonómia, az egész rendszer visszájára fordul - véli Trencsényi.
államtitkárt választották meg.