Lezárták múlt héten a római-parti mobil gát tervezői tenderét, a tervezőirodáknak így egy hónap alatt kell ajánlatukat kidolgozni - számolt be a Népszabadság. Ez a sietség annak köszönhető, hogy a Fővárosi Közgyűlés az újratervezést már januárban elrendelte ugyan, a parlament viszont csak júniusban minősítette kiemelt beruházássá a Csillaghegyi-öböl árvízi védelmét. Ez azt jelenti: a beszerzésekre nem vonatkoznak a hatályos építési szabályok, a rendezési tervek, a környezetvédelmi szempontok.
A terület rendezésére a főváros alkot majd külön rendeletet „Duna-parti építési szabályzat” néven. A mobil gát tervezésének így csupán egyetlen fő szempontja van, az ár. Az elbírálásnál ugyanis ez 55 százalékos súllyal esik latba, míg a szakmai koncepció 35 százalékot, a gyorsaság pedig 15 százalékot ér majd. A tenderben nem esik szó a környezet megóvásáról, így annak károsítási mértékét nem is lehet majd figyelembe venni döntéskor.
Béres András a Párbeszéd Magyarországért III. kerületi képviselője felhívta a figyelmet arra, a projekt számos hiányossággal küzd. Vagyis nem derül ki belőle, hogy a tervezett védműnek mi lesz a pontos nyomvonala, a beruházás mennyibe fog kerülni, és az is rejtély, hogy a gát megépítése után a Római-part hogyan fog kinézni.
A problémák már az alapok elhelyezésénél kezdődhetnek. A mobilgát egy betonalapon fog állni, amelynek megépítése már önmagában is számos káros hatást idéz elő - mondta lapunk megkeresésére Lányi András, az ELTE Társadalomtudományi karának humánökológia szakoktatója. Hozzátette, ennek oka, hogy a betonkeret olyan mértékű feltöltést igényel, amelytől a partszakasz természet közelisége pusztulhat el. A vízszint emelkedésével felborul az élővilág.
Hiába mindenféle aggodalom, a Tarlós István által vezetett Fővárosi Önkormányzat kijelentette: bár a mobilgát és a part jelenlegi funkcióinak szétválasztása a fák egy részének kivágásával (jelenleg 2090 áll a területen, ebből a korábbi tervek szerint 405-öt vágnának ki) és a meder szükség szerinti feltöltésével jár, a fák visszapótlásával igyekeznek helyreállítani a jelenlegi állapotot.
Más véleményt fogalmaz meg Kéméndi Zsolt tájrendező- és kertépítő mérnök. Szerinte – ahogyan hivatalos oldalán olvasható - az utóbbi évtizedekben kialakult fövenyes partszakasz kísérő növényzetével és galériaerdőivel teljes egészében eltűnik. Az újonnan kialakítandó töltés - funkciójából adódóan - vizet át nem eresztő anyagból készül, a gátépítéssel járó feltöltés pedig teljesen megváltoztatja majd a part arculatát. Fákat nem lehet majd ültetni sem a töltésre annak anyagának védelme érdekében, sem a gát házak felőli oldalára a szervizút, valamint a védőtávolságok miatt .
A mobilgát építésének költsége Tarlós Istvánék becslése szerint a tervek elkészítésére 250 millió forintra, a 3-3,5 kilométeres védmű pedig 5-8 milliárd forintra lesz szükség. Az ütemtervek szerint az építkezés jövőre kezdődhet, s másfél évig tarthat.