Nincs már nagyobb, összefüggő üzemzavar a budapesti áramszolgáltatásban a hétfői vihar következményeként - közölte az Elmű szóvivője. Boross Norbert tájékoztatása szerint a krízishelyzet a szerda délutáni órákban zárult le, csütörtök reggelre pedig legfeljebb 20-30 hiba maradhatott elszórtan a fővárosban. Közölte: akiknél huszonnégy óránál tovább szünetelt az áramszolgáltatás, azok ötezer forintos kártérítést kapnak.
A hétfő esti vihar következtében 45 ezer fogyasztónál szűnt meg az áramszolgáltatás a fővárosban, az ítéletidő leginkább a pesti oldalon okozott gondokat. Ugyan az elektromos hálózat kevéssé károsodott, a lezúduló eső és a talajvíz nyomán vízzel telítődtek azok a pincék és alagsori helyiségek, ahol a társasházak transzformátorállomásai működnek. Az elektromos művek folyamatosan dolgozott a hibák elhárításán, kedd délutánra már "csak" hétezer fogyasztónál nem volt áramszolgáltatás. Szerdán reggelre elsősorban a Nagykörút mentén, VII. és VIII. kerületi társasházakban nem volt még áram, összesen mintegy ezer fogyasztónál, estére viszont már mindenhol működött az áramszolgáltatás.
Felvetődhet a kérdés: kihez fordulhatnak azok a fogyasztók, akiknek az áramkimaradás miatt káruk keletkezett? Előfordult, hogy egyes háztartásokban több napos áramkimaradás volt, így a lakásokban nem tudták használni az elektromos hálózatra csatlakoztatott gépeket, berendezéseket. Az áramszünet miatt meghibásodott elektromos eszközök miatt azonban nem az áramszolgáltatóhoz kell fordulni. Ahogy arra a Budapesti Békéltető Testület felhívta a figyelmet, az ilyen károk megtérítésének követelését az elosztó hálózati engedélyessel szemben lehet érvényesíteni.
"Az, hogy az áramkimaradások által okozott károkat nem a szolgáltatóval szemben lehet érvényesíteni, még nem jelenti azt, hogy az ilyen jellegű panaszok orvoslás nélkül maradnának. A villamos energiáról szóló 2007. évi CX. törvény alapján, ha az elosztó hálózaton (amely eljuttatja az energiatermelőktől a fogyasztók részére az áramot) következett be üzemzavar, és ez okozott áramkimaradást akkor az elosztó hálózati engedélyessel szemben érvényesíthető az igény" - olvasható a testület weblapján közzétett tájékoztatóban.
Amennyiben a szolgáltató által kibocsátott dokumentumokon, számlákon nincs feltüntetve az elosztó elérhetősége, az interneten több helyen megtalálhatják a fogyasztók, hogy a szolgáltatójuk mellett ki látja el ezt a feladatot: ez a szolgáltatók honlapján megtalálható elosztói üzletszabályzatban van feltüntetve. Ezen kívül a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal oldalán, a villamosenergia-engedélyezés menüpontjában megtalálható a villamos-ipari engedélyesek listája. A közlemény szerint a fővárosban az ilyen típusú igények elbírálására az ELMŰ Hálózati Kft. az illetékes.
Ha a vállalkozással történő kapcsolatfelvétel után a fogyasztó panaszát mégsem orvosolják, vagy megoldhatatlannak tűnő jogvita merül fel, a fogyasztók forduljanak a Testülethez, ahol ingyenes és gyors eljárásban segítenek a vita megoldásában - olvasható a tájékoztatóban.