;

Sebastian Vettel;Forma-1;Nemzetközi Automobil Szövetség;Juan Pablo Montoya;

Több javaslat is született már a rajtprocedúra megváltoztatására FOTÓ: EURPORESS/GETTY IMAGES/MARK THOMPSON

- Extrém lehet a jövő Forma-1-e

A Forma-1-es csapatok már sürgetik a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) Stratégiai Csoportját, hogy véglegesítse a 2017-re vonatkozó technikai változtatásokat, az erre kitűzött határidő jövő március. A tervek szerint erősebb motorral, nagyobb hátsó és szélesebb esőgumikkal szerelnék fel a versenygépeket, azonban hétről-hétre vetődnek fel újabb ötletek. Nem csak technikai, hanem a versenyek kimenetelét érintő módosítások is felvetődtek az elmúlt időszakban, köztük akadtak igazán extrém javaslatok is.

Hiába sikerült izgalmasra a legutóbbi Magyar Nagydíj, az elmúlt évek reformjai kiölték a Forma-1-ből azokat az elemeket, melyekért százmilliók szerették meg a sportágat. A nézők lassan már kezdik kiheverni azt a sokkot, amikor a nyolchengeres motorokat felváltották a V6-os erőforrások, és drasztikusan halkabbak lettek a versenygépek. Viszont Sebastian Vettel 2010 és 2013 közti egyeduralma, illetve a tavaly óta tartó Mercedes-dominancia egyaránt csökkenti a futamok élvezhetőségét.

Az elpártolt nézők visszacsalogatására özönlenek az ötletek a pilótáktól és a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) Stratégiai Csoportjától. Legutóbb a Williams és a McLaren egykori versenyzője, a kolumbiai Juan Pablo Montoya vetette fel, hogy mivel a pilóták látják a gumik és a fékek hőmérsékletét, ezért ha túlmelegednének, már időben visszavesznek a tempóból. „A versenyzők manapság lusták. Ha nem rendelkeznének ezekkel az információkkal, akkor újra minden az érzésekről szólna” – vélekedett a hétszeres futamgyőztes Montoya, akinek ötletét a gumiabroncsokkal híresen jól bánó Jenson Button is támogatja. „Soha nem gondoltam volna, hogy valaha is egy véleményen leszünk” – viccelődött a 2009-es világbajnok.

A Jordan-istálló korábbi főtervezője, Gary Anderson szélsőségesebb javaslattal állt elő: legyen fordított rajtsorrend, így a legjobbak kénytelenek lennének a mezőny végéről, sok előzést bemutatva feljönni a pontszerző helyekre. Persze ez izgalmasabbá tenné a futamokat, de egyben átláthatatlanná is. Továbbá erősen problémás, hogy miként döntenék el a rajtsorrendet: az időmérő edzések értelmüket vesztenék, hiszen megpróbálna mindenki minél lassabban autózni. Egyedül a világbajnoki pontverseny állásának megfordított eredménye lehetne mérvadó, de az időmérő edzés elvesztése jelentős jövedelem kieséssel járna a közvetítési jogok értékesítéséből származó bevételeket tekintve.

Anderson elképzelését egészíthetné ki a Stratégiai Csoport javaslata, miszerint szombatonként rendezhetnének sprintfutamokat, melyen vagy az állandó pilóták indulnának, vagy a harmadik számú versenyzők. A Sky Sports információi szerint szombatonként úgynevezett időmérő futamokat tartanának: ezek eredménye határozná meg a vasárnapi főverseny rajtsorrendjét, a szombati viadalok rajtrácsáról pedig egy reggeli kvalifikáció döntene. „Egy nagydíjnak igazi nagydíjnak kell lennie! Tudom, hogy ez csak egy időmérőfutam lenne, de így is elvenne valamit a vasárnapi verseny rangjából. Tisztelem a sportág hagyományait" – nyilatkozott korábban Vettel, akinek véleményét a pilóták nagy része pártolta.

Felvetődött, hogy ezeket a sprintfutamokat azonos autókkal kellene teljesíteni a pilótáknak, hogy így jobban kijöjjön a képességek közti különbség. A ráadásként beiktatott megmérettetés hasonlóképpen zajlana, mint az 1979-ben és 1980-ban megrendezett Procar Széria. A versenysorozatban minden pilóta egy 470 lóerős BMW M1-est vezethetett. Állandó indulókkal és Forma-1-es pilótákkal kiegészülve vágott neki a mezőny a futamoknak. A bajnokság első évében Niki Lauda, majd 1980- ban Nelson Piquet lett a végső győztes.

Tavaly nyáron volt sláger szintén a rajtolás megváltoztatását érintő ötlet, mely a verseny azon szakaszára vonatkozna, amikor a biztonsági autó elhagyja a pályát. Ilyenkor a szokásos procedúra alapján felsorakoznak az élen állok a safety car mögé, a lekörözött pilóták visszaveszik a körüket, és így a valódi sorrend alapján alakul ki a mezőny. Az újítás szerint a pálya feltakarítása és a biztonsági autó kiállása után az összes versenyautó felsorakozott volna a rajtrácson, és a futamon kialakult állás szerint újra állórajt lenne. Ha azt nézzük, hogy a 2011-es Kanadai Nagydíjon rekordnak számító hat alkalommal kellett behívni a safety cart, akkor pár futam rengeteg megszakítással járna.

Idén felvetődött a tankolás újbóli bevezetése a 2017-es szezontól, legutóbb 2009-ben volt érvényben ez a szabály. A csapatok ugyanakkor nagyon hamar elvetették az ötletet, aminek nem csak biztonsági – a 2009-es Brazil Nagydíjon például Heikki Kovalainen rántotta magával McLarenjével a tankolócsövet, és lobbantotta lángra Kimi Raikkonen Ferrariját –, hanem költségbeli akadályai is lettek volna: a változtatás az első évben istállónként 1 millió, majd szezononként 500 ezer font pluszköltséggel járna. Ráadásul nem biztos, hogy a versenyzésnek is jót tenne a módosítás, ugyanis az utolsó „tankolós” évben fele annyi előzés volt, mint utána.

Folyamatos témát szolgáltat, hogy több gumiabroncs-szállító cég szerepeljen a Forma-1-ben. A Pirelli már 2011 óta egyeduralkodónak számít, azonban szerződésük 2016 végén lejár. A FIA már ki is írt egy pályázatot arra, hogy melyik cég lássa el a gumiellátást 2017-től, az olasz cég mellett a 2006-ig aktív szereplő, Michelin térhet vissza a száguldó cirkuszba.

A francia vállalat kivonulásának utolsó évei emlékezetesre sikeredtek: a 2005-ös Amerikai Nagydíjon a felvezető kör után mindegyik Michelin-kerekes autó visszaállt a bokszutcába – csak hatan maradtak a rajtrácson –, és nem vettek részt a versenyen, miután a mérnökök úgy érezték, nem biztos kibírnák a gumik az egész futamot. Ha több gumiszállító cég van, akkor a csapatok nem csak a kapott motorerőforrástól függnek, hanem attól is, hogy milyen abroncsokat gyártanak nekik év közben, így változatosabbak lehetnek a versenyek.

Lényegi módosítások a 2017-es idénytől várhatóak, melyre vonatkozó szabályokat már illene 2016 márciusára közölnie a FIA-nak, mivel a kisebb istállók nem engedhetik meg maguknak, hogy párhuzamosan több autót fejlesszenek. Egy biztos: a Forma-1-nek szüksége van a megújulásra.

NAV: javuló tendencia a Hungaroringen
A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) tapasztalatai szerint a Budapest belvárosi vendéglátóhelyek gyakrabban adnak nyugtát, mint egy évvel korábban, de a Forma-1 Magyar Nagydíj továbbra is vonzza a "feketézőket".Az adó- és pénzügyőrök turista szemmel vizsgálódtak éjjel-nappal a fővárosban, a személyszállítást, a szállásokat, a vendéglátó- és a szórakozóhelyeket nézték át.
A NAV szerint összességében javuló tendencia volt tapasztalható a Hungaroringhez közeli szállásadók körében. Míg tavaly többeket megbírságolt a hivatal, mert nem rendelkeztek online pénztárgéppel, illetve nem adtak bizonylatot a bevételről, addig az ismételt ellenőrzéskor idén már szabályos gépi nyugtát kaptak a revizorok. Ugyan vannak még nyilvántartási hiányosságok, de érzékelhetően javult az éttermek, kávézók és romkocsmák nyugtaadási fegyelme.
A mogyoródi pálya közvetlen környéke továbbra sem mutat kedvező képet, mivel az árusok gyakran kitelepülési engedély vagy adószám hiányában végeztek értékesítést. Több esetben sérültek a jövedéki termékekre vonatkozó előírások, és a pénzügyőrök hamis termékekre is bukkantak, így alkoholtermékeket, baseballsapkákat, prémiumkategóriásnak tűnő mobiltelefonokat és parfümöket foglaltak le.

Kevesebb, mint 72 óra telt el azóta, hogy Leo Messiék kedd este magasba emelhették az Európai Szuperkupát, ma éjjel pedig már az Athletic Bilbao otthonában lépnek pályára a Spanyol Szuperkupa első felvonásán. Az első mérkőzéssel kapcsolatban annyit már biztosra vehetünk, hogy a katalánok a mumpszos Neymar nélkül szerepelnek, Jordi Alba pedig sérült. A hazaiaknál is lesz jelentős hiányzó, Iker Muniain.