Spanyolország;Iparművészeti Múzeum;gasztrodesign;

 Egy étkezőasztal a spanyol gasztrodesign és gasztronómia világát bemutató, Tapas című kiállításon az Iparművészeti Múzeumban  M

- Spanyol gasztrodesign az Iparművészeti Múzeumban

"Fakírsütőn", a molekuláris gasztronómia kellékein, írószerként is használható kávéskanálon és spanyol formatervezők, séfek mintegy 250 innovatív termékén keresztül ad átfogó képet a spanyol gasztrodesign és gasztronómia világáról az Iparművészeti Múzeum (IMM) csütörtöktől látható, Tapas című kiállítása.

Az idei Design Hét díszvendége Spanyolország lesz, az őszi rendezvénysorozat beharangozásaként fogadta be az IMM a design és a gasztronómia találkozási pontjaiba bevezető vándorkiállítást - közölte a tárlat csütörtöki megnyitóján a múzeum megbízott főigazgatója.

Cselovszki Zoltán emlékeztetett arra, hogy az Acción Cultural Espanola által rendezett tárlat az elmúlt két évben bejárta a világot, a Design Hét kezdetére időzítve azonban szeptemberben egy magyar és egy további spanyol designkiállítás is kapcsolódik majd hozzá az IMM-ben. Az Iparművészeti Múzeum egyik legfontosabb fejlesztési iránya a kreatív ipar és a design megerősítése a házban, ennek jegyében őszre az IMM múzeumshopját is kétszeresére bővítik, hogy a korszerű designtárgyakat a látogatók haza is tudják vinni - tette hozzá a főigazgató.

José Angel López Jorrin, Spanyolország budapesti nagykövete hangsúlyozta: a 20. század végére a spanyol konyha és annak emblematikus része, a tapas forradalmasította az étkezési szokásokat; a spanyol gasztronómia és az azt támogató design az étkezés új formáját vetíti előre. Juli Capella kurátor  elmondta, hogy a kiállítás három egységre tagolódva egyaránt bemutatja a funkcionalitást és az esztétikát egyesítő spanyol konyha, az asztal és a tálalás, valamint az ételdesign világát. A kiindulópont a tapas, egy egyszerű, de igen jellegzetes spanyol ételtípus, melyet régen a bor mellé szolgáltak fel, sokszor a poharat lefedve a falatkákkal. A tapas, mint sok más hagyomány, ma is továbbél a spanyol gasztronómiában, amely azonban igen nyitott az innovációra is.

A látogatók ezért megismerkedhetnek olyan csúcséttermek, mint az El Bulli, az El Celler de Can Roca vagy a Mugaritz által kifejlesztett különleges termékekkel, valamint az El Bulli sztárséfje, a molekuláris gasztronómia atyjaként számon tartott Ferran Adriá kereskedelmi forgalomba szánt konyhai eszközeivel is. Jordi Herrera különleges "fakírsütőt", azaz grillezőt tervezett, melynek forró acéltüskéi a húsba behatolva sütik át a szeleteket másodpercek alatt, de látható a kiállításban fagylalszendvics-készítő berendezés és 3D-s ételnyomtató is.

Nem hiányzik az irónia sem, a gazdasági válságra utalnak például azok az óriási felfújható sonkák is, melyek rendkívül jól eltarthatók, nincs szaguk, egyetlen hátrányuk csupán, hogy nem lehet belőlük enni. Gazdag anyag mutatja be a spanyol ételek innovatív tálalásának lehetőségeit a csocsóasztalból épített tálalón, a döntött aljú, így jól kikanalazható tányéron át az olyan kávéskanalakig, melyekkel üzeneteket is lehet írni.

Az október 4-ig megtekinthető tárlat utolsó egysége magával az étellel foglalkozik, olyan jellegzetes spanyol termékeket bemutatva, mint a bor, a churros, az olívabogyó vagy éppen a Chupa Chups nyalóka, melynek logóját egykor Salvador Dalí tervezte.

Egy inkognitóját még mindig őrző gyűjtő titkos anyagából mutat be gazdag válogatást a 20. születésnapját ünneplő Kieselbach Galéria „Őszintén szólva” – Válságban született gyűjtemény címmel. Aba-Novák Vilmostól Bukta Imréig, Kondor Bélától Keserű Ilonáig, Vajda Lajostól Wahorn Andrásig az elmúlt évszázad magyar festészetének jelentős egyéniségeitől láthatók képek az augusztus 27-ig tartó kiállításon.