Wahorn András;Kieselbach Galéria és Aukciósház;„Őszintén szólva”;Aba-Novák Vilmos;

Titokzatos műgyűjtő tárlata látható a Kieselbach Galériában FOTÓ: MOLNÁR ÁDÁM

- Mindent a szemnek

Egy inkognitóját még mindig őrző gyűjtő titkos anyagából mutat be gazdag válogatást a 20. születésnapját ünneplő Kieselbach Galéria „Őszintén szólva” – Válságban született gyűjtemény címmel. Aba-Novák Vilmostól Bukta Imréig, Kondor Bélától Keserű Ilonáig, Vajda Lajostól Wahorn Andrásig az elmúlt évszázad magyar festészetének jelentős egyéniségeitől láthatók képek az augusztus 27-ig tartó kiállításon.

- Imádtuk falra rendezni ezeket a képeket – mondja Kieselbach Tamás művészettörténész, műgyűjtő, galériatulajdonos legújabb felfedezettjének, az inkognitóját még őrző fiatal műgyűjtőnek a most kiállításra bocsátott anyagáról. A titokzatos gyűjteményről annyit mond, a legutóbbi gazdasági válság éveiben egy fiatal üzletember felépített egy fantasztikus gyűjteményt, és 7-8 év alatt olyan rangú kollekciót válogatott össze, amely egyértelműen a 20. századi magyar műgyűjtés legnagyobbjai közé emeli.

Ebből a mintegy 400 darabos gyűjteményből eddig sosem látott, és valóban bámulatos mestereket és képeket felsorakoztató válogatást, mintegy 200 képet mutat be a kiállítás, amely a felfedezésre mindig kész Kieselbach Galériában nyílt meg. A galéria most ünnepli 20. születésnapját, tulajdonképpen szimbolikusnak is vehetjük, hogy a minden újdonságra fogékony tulajdonos ezúttal a legfiatalabb műgyűjtő kincseit mutatja be.

Igazi kincsestár a gyűjtemény, benne egy sor ritkasággal: az ember csodálkozva bámulja az alig-alig felbukkanó Kondor Béla kis alakú képeit, vagy a csak az 1980-es halála után felfedezett Tóth Menyhért különös színvilágú festménysorozatát, vagy a naivnak kikiáltott Süli András elragadó bájú füstölgő gőzöseit, vagy Keserü Ilona végtelen fonalként egymásba tekeredő színjátszó vonalainak égő-vidám halmazát. Új, friss szemléletével hat ez a titkos gyűjtemény, egyfajta életörömöt sugall az együtt még nem látott festmények sora a komor színvilágú, klasszikus Aba-Nováktól kezdve, újdonságként az eddig nem túlzott figyelmet vonzó naiv hang megjelenítőin át a legmodernebbekig, s egészen napjaink kiemelkedő tehetségeiig.

Azon is elbámulhatunk, hogy Barcsay mester képeiből vagy húsz sorakozik a falakon, Anna Margit káprázatos világa is több képpel van jelen a játékos hangtól a drámaiig. A gyűjtemény része például a Vörös Ördögfej is, amit a festőművésznő férje, a munkaszolgálatból táborba hurcolt Ámos Imre tragikus halálára festett. Vajda Lajos, Bálint Endre épp úgy a falakon van, mint Schéner Mihály különös anyagú képe, az autodidakta Mokry-Mészáros Dezső egzotikumukkal szemet vonzó festményei, vagy Márffy, Szőnyi, Csernus, feLugossy, Lakner.

Mint megtudtuk Kieselbach Tamástól, a ma még inkognitóját tartó család, amely a fiatal szülőkből és két gyerekből áll, közösen válogat a megvásárolni szándékozott alkotások közül, miközben korban együtt nem érik el a 100 évet: összesen még csak 95-öt tesznek ki. Maga a gyűjtemény viszont, ahogy a galériatulajdonos fogalmaz, nem csak szívvel, naiv hittel és gyermeki kíváncsisággal válogatott darabokból áll, hanem a biztos ízlés, a művészi minőség és érték iránti csalhatatlan érzék jellemzi a képek együttesét.

- A gyűjtemény harmóniája abból ered, hogy a tulajdonos klasszikus gyűjteményekből vásárolt, nagy értékeket vett, magas árakat fizetett. Az így pár év alatt megteremtett gyűjtemény igazolja, hogy a válság ellenére érdemes volt ezt a gyűjteményt létrehozni – összegzi Kieselbach. Galériája az elmúlt húsz év alatt legalább két tucat magángyűjteményt mutatott be kiállításon és majdnem harminc kötetet jelentetett meg magángyűjtemények anyagából. Meggyőződése, hogy a kiállítások, illetve a könyvekben történt reprodukálások elengedhetetlenül fontosak ahhoz, hogy ezek a magánykézben lévő művészeti kincsek bizonyos értelemben közkinccsé váljanak.

S a dolgok menete őt igazolta nem egy esetben, amikor akár titkos gyűjteményeket hozott ily módon a nyilvánosság színe elé, s ezzel egy egészséges folyamatot indított el: a gyűjtemények anyaga több esetben lett fontos és nagyszabású kiállítások része. A magántulajdon a köz színe előtt hatni kezdett, hozzáférhetővé vált a tudományos kutatásnak, mintát adott a közönségnek. Hogy miért tartja fontosnak az újabb és újabb magángyűjtemények bemutatását, miért szeretné a művészeti életben is szóbeszéd tárgyává tenni egy-egy tulajdonos törekvésének eredményét, arról Kieselbach Tamás azt mondja, ha egy gyűjtemény látható, akkor az elkezd hatni, s ami hat, az inspirál másokat.

Az inkognitót természetesen feszegető kíváncsiságot a galériatulajdonos azzal szelídíti meg, hogy elmondja, eddig is több olyan tárlatot szervezett, amely a nagyközönségnek addig nem ismert gyűjteményt mutatott be, olykor titokban tartott névvel. - Ilyen volt Kövesi István titkos gyűjteménye, vagy K. Gy. úr gyűjteménye. Tapasztalat, hogy a gyűjtemény bemutatkozása után név is kerül hozzá… Az „Őszintén szólva” című kiállítás után a galéria azt tervezi, hogy könyv születik a friss hangvételű, bensőséges hangulatú, kvalitásos műveket felsorakoztató gyűjteményről. S amint a könyv megszületik, megszűnik a titok, nevet kap a fiatal gyűjtemény, amely egy csapásra az érdeklődés középpontjába került.

Kép/hang/szó

Az Őszintén szólva című kiállítás ihlette a kép/hang/szó címmel sorra kerülő estet augusztus 7-én 18 órás kezdettel a Kieselbach Galériában, ahol Szabó T. Anna, Dés László, Dragomán György, Spiró György és Térey János fűzi mondandóját szóval és zenével a páratlan gyűjtemény képeihez. A házigazda Juhász Anna lesz.



Baán László, az új nemzeti közgyűjteményi épületegyüttes koncepciójáért felelős kormánybiztos szüleinek hetedik kerületi társasháza egymillió forintot nyert az általa vezetett Városliget Zrt. pályázatán. Baán szerint pusztán véletlenről lehet szó, azonnal visszavonta a támogatást.