autóipar;részesedés;

Illusztráció: Thinkstock

- Egyre jobban függünk az autóipartól?

Az LMP szerint a kormány rossz gazdaságpolitikája miatt megszilárdult egy aránytalan, rossz gazdasági szerkezet, az ország egyre jobban függ az autóipartól. Az ellenzéki párt a multinacionális vállalatok helyett a kis- és közepes cégeket (kkv-k) tekintené stratégiai partnernek, és növelné adókedvezményüket.

Schmuck Erzsébet országgyűlési képviselő csütörtöki sajtótájékoztatóján beszélt erről, rámutatva: míg a 2008-as válság előtt az ipari növekedéshez az autóipar átlagosan mintegy 20 százalékkal járult hozzá, az elmúlt másfél évben már 66 százalékkal. A tavalyi, mintegy 26 ezermilliárd forintnyi ipari termelésen belül a szektor 6500 milliárd forintos, minden más szektornál nagyobb részesedéssel bírt. A gyógyszeripar ennek töredékével rendelkezett, az élelmiszeripar pedig fele ekkora részesedést szerzett - tette hozzá. 

Az LMP úgy látja: az autóipar dominanciája miatt az ország ki van téve a rendkívül konjunktúraérzékeny iparág hanyatlásának és néhány nagyvállalat döntésének. Az ország külkereskedelmét is sérülékennyé teszi, hogy az ötven legnagyobb exportőr közül huszonegy a jármű- vagy gumiabroncsgyártó, autókereskedő. 

A szektor ugyanakkor mindössze 87 ezer embert foglalkoztat - mutatott rá egy másik problémára a képviselő, jelezve: a GDP-növekedésből az emberek négyötödének nincs haszna. Schmuck Erzsébet a torz gazdasági szerkezetet azért is kockázatosnak tartja, mert már most láthatók az autóipar bővülésének korlátai.

Bírálta azt is, hogy miközben a multik 200 milliárd forintnyi adókedvezményt kapnak, a kkv-k mindössze 1 milliárdnyit. Az LMP ezért adó- és járulékfizetési kedvezményt nyújtana az induló hazai kisvállalkozásoknak.

A Demokratikus Koalíció (DK) szerint a felsőoktatásban tervezett átalakítások szakmailag megalapozatlanok, "pénzügyileg kiszámítatlanok", ráadásul az érintett oktatókkal és hallgatókkal sem egyeztettek róluk.