A vasúttársaság ezt sajtóhírekre reagálva tudatta az MTI-vel. Mint írták, a MÁV nem záratja le a bevándorlókat szállító különkocsikat: a jegyvizsgálók azokat becsukják, de nem zárják le. Kifejtették: az ajtókat azért kell becsukni, mert ezeket a kocsikat olyan InterCity vonatokhoz csatlakoztatják, amelyeket "más műszaki paraméterű" kocsikból állítanak össze. A különkocsik vezérlése azonban nem automatikus, és előírás szerint csak csukott ajtókkal lehet elindítani a vonatot.
Ugyanez az eljárás minden olyan kocsinál, amelyben nincs beépített automatika, azért, hogy mozgás közben ne nyíljanak ki az ajtók - tették hozzá, hangsúlyozták: "ez nem jelent valódi lezárást", az ajtók megállás után kilinccsel belülről is nyithatók. Azt írták: sajtóhírekben "félreértésre adott okot" a kocsik ajtajára a MÁV-Start által kihelyezett "Ez a kocsi lezárva közlekedik!" tábla. Közölték: ezt a táblát péntektől nem teszik ki a menekülteket szállító járművek ajtóira.
Kitértek arra is, hogy a vasúttársaság végrehajtja azt a feladatot, hogy a menekülteket a legrövidebb időn belül, pót- és helyjegy nélkül, kulturált körülmények között szállítsa. Mint írták, napi kapcsolatban vannak a Bevándorlási és Állampolgársági Hivatallal, az Országos Rendőr-főkapitánysággal, a területileg illetékes rendőrségekkel és a hatóságokkal is. Minden reggel tájékoztatást kapnak az utazási okmánnyal rendelkező bevándorlók várható számáról, és ehhez igazodva az érintett szakaszokon - lehetőségeik szerint - pluszkocsikat állítanak be vagy kerékpárokat szállító, ülésekkel ellátott kocsikban helyezik el őket.
Közölték: a vasúttársaság az illegális bevándorlókat szállító vonatszerelvényekben közvetlen kocsikat állít be a menekültek utaztatására. Ez egyrészt "a bevándorlók érdekeit szolgálja" azzal, hogy közvetlenül jutnak el úti céljukhoz, másrészt "tekintettel van a fizető utasokra is" - írták. Kiemelték: a MÁV-Start "humanitárius felelősségvállalásból, saját anyagi erőforrásai terhére" biztosítja a közvetlen kocsikat.