katasztrófavédelem;szemétszállítás;

 FOTÓ: TÓTH GERGŐ, Népszava

- Ki viszi el a szemetünket a becsődölt cégek helyett?

Az eddigi 1 év és 9 hónap helyett 3 évre jelölheti ki a szemétszállítót a katasztrófavédelem azokon a településeken, ahol az önkormányzat nem tudta megoldani a szemét elszállítását - egyebek között ezt tartalmazza az a kormányrendelet, amely a legutóbbi Magyar Közlönyben jelent meg.

A parlament 2013 júliusában hozott törvényt arról, hogy ahol az önkormányzat nem tudja megoldani a szemétszállítást, ott a katasztrófavédelem helyi szervezete jelöli ki a szállítót. A közérdekű szolgáltatónak nevezett kijelölt társaság a szolgáltatást az érintett területre irányadó közszolgáltatási díj fejében köteles elvégezni. Az ideiglenes ellátásra való kijelölés az új hulladékgazdálkodási közszolgáltatási szerződés - önkormányzat általi - megkötéséig, de legfeljebb 9 hónapra történhet. A kijelölés ezt követően háromhavonként, legfeljebb egyéves időtartammal meghosszabbítható. A kijelölés teljes ideje tehát 1 év és 9 hónap lehet. A katasztrófavédelemnek a kijelöléssel kapcsolatos eljárását a törvény végrehajtási rendelete szabályozza, amely szintén két éve született. A most megjelent rendelet ezt módosítja úgy, hogy a kijelölési időt megemeli 3 évre.

Tömegesen dőlhetnek be a szemétszállító cégek.  Semmit nem tett ugyanis a kormányzat az általa a rezsicsökkentéssel csődhelyzetbe juttatott hulladékkezelési cégek megmentése érdekében, így sorra dőlnek be ezek a társaságok, emiatt a települések százain szűnhet meg a szemétszállítási szolgáltatás - írta a Népszava még  2013. decemberében. Már akkor tudni lehetett, hogy a katasztrófavédelem dolga lesz megoldani a kialakult helyzetet, az ellenzék arra figyelmeztetett, hogy közpénzből kell majd rendezni az esetleges csődöket - erre a célra a kormány máris milliárdokat épített be a költségvetésbe - ahelyett, hogy hagynák dolgozni a hulladékkezelést eddig piaci alapon elvégző társulásokat. 

A legutóbbi Magyar Közlönyben megjelent új jogszabály most rendelkezik a kijelölt szolgáltató többletköltségének megtérítéséről is. Ezt a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatalhoz (MEKH) kell benyújtani és ez a szervezet ellenőrzi. Ha a kijelölés során növekszik a többletköltség, akkor a korábbi költséget módosítani lehet. Mukics Dániel, az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság (OKF) helyettes szóvivője az MTI-nek azt mondta, hogy 2013 nyara óta a hulladékszállítás folyamatos biztosítása érdekében országszerte 566 hatósági kijelölési eljárást folytattak le a megyei katasztrófavédelmi igazgatóságok. Valamennyi település esetében külön határozatot kell hoznia a hatóságnak, és egy-egy kijelölt szolgáltató több településen is végzi a szemétszállítást. A katasztrófavédelem szerint az érintett településeken biztosított a hulladékszállítás. Közlése szerint jelenleg 105 településen a katasztrófavédelem által kijelölt közérdekű szolgáltató végzi a szemétszállítást. 

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal felhívja az Elektronikus Közútiáruforgalom-ellenőrző Rendszert (EKÁER) használó adózók figyelmét, hogy bejelentésekre, valamint tájékozódásra kizárólag a NAV hivatalos EKÁER weboldalát - a www.ekaer.nav.gov.hu  oldalt használják. Egyéb oldalakon elérhető kalkulátorok nem egyszer téves tájékoztatást adnak az EKÁER ellenőrzésen fennakadt adózóknak - írja közleményben a NAV.