;

MÁV;mozdonyok;

- Paksfüggöny és zsírzópumpa

Most már értem, hogy hogyan működik a gőzmozdony, de mitől megy…? Az egyszeri ember egyszeri kérdése jut eszembe, amikor olvasom a nol.hu-n, hogy a MÁV elfelejtett kerekeket venni öt éve beszerzett új mozdonyaihoz. Pedig a hír nem új, arról tavaly már beszámolt az Indóház szakportál. Így: a Traxx mozdonyok hetek óta „tehervonatoznak” – az egyenként 880 millió forintos gépek keréktárcsája elkopott, a sebességüket emiatt vissza kellett venni az eredeti felére (160 helyett most csak 80 kilométerrel közlekedhetnek). A kopás üzemszerű használat következménye, a MÁV-ot állítólag nem is érte váratlanul. (Csak hát nem féltek, hanem megijedtek.) Az akkori ígéret szerint 2015 márciusára a probléma a múlté lesz.

A mostani hírek szerint a keréktárcsa-csere legelőbb júliusban kezdődhet. Mert elfelejtettek beszerezni pár speciális szerszámot, így a tendert csak áprilisban hirdették meg. Ilyen 21. századi futurisztikus dolgokra van szükség: bronzkalapács, zsírzópumpa, körfénycsöves nagyító, mikrométer – összesen hatvanhat tétel, no meg kétszáz keréktárcsa.

Olyan ez, mintha az új vasfüggönyhöz az állam elfelejtené megvenni a vasat – persze ettől nem félek. (De mennyit lehet keresni egy zsírzópumpán? - kérdezhetem.) Nota bene: ugyanez a bölcs állam most éppen atomerőmű-építésben utazik.

Mert már értik, hogyan működik, de mitől lesz villany a konnektorban…?