Az állam által kért 600 millió forintos koncessziós díj tízszeresét ajánlotta a központi dohányelosztó koncessziós jogáért az Imperial Tobacco Magyarország Kft., a JTI Hungary Zrt. és a Philip Morris Magyarország Kft. A kormányzat azonban a jelek szerint a cégbíróságon június 19-én bejegyzett Országos Dohányboltellátó Kft.-t szemelte ki a koncessziós jog kedvezményezettjének. Az alapítói a Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter ismeretségi köréhez sorolt sátoraljaújhelyi székhelyű Continental és a pécsi BAT dohányipari cég. Idén mindössze 10 millió forintot kell fizetnie az államnak a 10-11 milliárdos nyereséget hozó koncesszióért. A következő években 100-100 millióval emelkedik az államnak fizetendő koncessziós díj, egészen 2021-ig, amikor eléri a 600 milliót.
Érthetetlen miért avatkozik be az állam a dohány nagykereskedelembe, hiszen az piaci szereplők alapvető érdeke, hogy zökkenőmentes legyen a trafikok ellátása - nyilatkozta a Népszavának Dezső Lóránt, az Imperial Tobacco Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója. A kormány olyan intézkedést hozott, amely a dohányipari cégek többségének versenyhátrányt okoz.
A cigarettára és finomra vágott dohányra az eddigi törvényben 10 százalékos minimális árrést írt elő a törvény, az ellátó bevezetésével a cigaretta esetében 13, a finom dohánynál pedig 15 százalékos árrés lesz a termékeken. Az árrés azonban fordított lesz, minél többet vásárol a dohányellátótól a trafikos, annál kisebb árrést kap majd.
Dezső Lóránt azt is kifogásolta, hogy meglepetésszerűen érte őket a kormány döntése arról, mely cégek alakíthatják meg a központi ellátót. Arról sem tudtak, hogy erre a koncesszióra jelentkezni is lehetett, abban a hiszemben voltak, hogy a kormány maga hozza létre, illetve kijelöli az új ellátót, vagy nyílt pályázatot ír ki.
Amikor központi elosztó ötlete felvetődött a kormányzatban, még valamennyi nagy hazai dohányipari cég egységesen vélte úgy, hogy erre nincs semmi szükség. A BAT végül kilépett ebből a csapatból és a csúcsminiszterhez közelinek mondott Continentallal közösen megkapta a zsíros üzletet, vagyis a piac két szereplője oszthatja el a vetélytársak termékeit is, ami a szakemberek szerint erősen megkérdőjelezhető és a versenytorzítás lehetőségét is magába foglaló eljárás.
Dezső Lóránt a Népszava kérdésére kifejtette, a nemzetközi példákat is elemezve, szerintük ennek a központi elosztónak a reális díja a kormányzat megszabta 600 millió forinttal szemben 6 milliárd forint. Még efölött is tisztes nyereségre lehetne szert tenni. A példaként emlegetett Ausztriában, ahol szintén nagyjából 6 ezer trafik található, 3 ellátó tevékenykedik és az állam nem avatkozik be a piaci folyamatokba.
A dohányipari cégek megvárják a kormány válaszát ajánlatukra, de nem zárható ki az sem, hogy adott esetben jogi lépéseket tesznek. Csizmadia Lajos, a Dohányipari és Dohánykereskedelmi Dolgozók Szakszervezete (DDDSZ) szóvivője is megerősítette lapunknak, hogy a dohányipari értékesítésben, vagy az ahhoz kapcsolódó munkakörökben, illetve a logisztikában dolgozó 1 000- 1 200 munkavállaló közül legalább 600 embernek szűnhet meg a munkahelye. A szóvivő nagyon álságos tartja a kormányzati kommunikációt, amely úgy állította be ezt az intézkedést, mintha az csak új munkahelyeket teremtett volna.