építőipar;termelés;lassulás;

- Lassul az építőipar, de nem mindenkinek

Áprilisban 10,8 százalékkal nőtt az építőipar termelése az egy évvel korábbihoz képest a márciusi 12,7 százalékos, öthavi rekordot döntő emelkedés után. A kilátások ennek ellenére nem túl jók, a megkötött új szerződések volumene 10,6 százalékkal kisebb volt. Az épületek építésére kötött szerződések volumene 14,0, az egyéb építmények építésére vonatkozó új szerződéseké 8,2 százalékkal csökkent.

Németh Dávid, a K&H vezető makrogazdasági elemzője kommentárjában kiemelte, a legfrissebb adatok arra utalnak, hogy lassulóban van az építőipari növekedés. Fontos kérdés az ágazat jövőbeni termelése szempontjából, hogy mikor pörögnek fel a lakásépítések – fogalmazott a szakember, aki a jelenlegi kilátások alapján arra számít, hogy az idén az építőipar 6 százalék körüli növekedést érhet el.

Az építőipar csökkenő tendenciáján belül azonban vannak szerencsések, akik, igaz saját cégük háza táján, növekedést képesek produkálni. A Swietelsky Vasúttechnika Kft. és a Duna Aszfalt Kft. alkotta konzorcium nyerte meg a 80-as számú vasútvonal Nagyút és Mezőkeresztes-Mezőnyárád közötti, mintegy 36 kilométeres szakaszának felújítására kiírt közbeszerzést nettó 13,98 milliárd forintos ajánlattal – írja a Napi.hu. A Magyar Államvasutak Zrt. (MÁV) eljárásán három ajánlattevő közül a legalacsonyabb ár (13,98 milliárd forint) alapján választották ki nyertesnek a két céget - derül ki az uniós közbeszerzési értesítőben közzétett hirdetményből. A Duna Aszfalt két tulajdonosa Szijj László és Varga Károly fele-fele arányban részesül az állami közbeszerzéseken taroló cég tavalyi eredménye után járó 5,6 milliárdos osztalékából – írja a vs.hu. Az eddig elsősorban útépítésekben jeleskedő tiszakécskei vállalkozás 2012 óta szárnyal a közbeszerzési pályázatokon. Tulajdonosa, Szíjj László nem ritkán a felcsúti polgármester cégével, a Mészáros és Mészáros Kft.-vel közösen is kap megbízásokat a közszférából. A Duna Aszfalt például versenytársak nélkül nyerte el a felcsúti arborétum felújítási munkálatainak egy részét is.

A tragikus kaposvári trafikrablás után - melyben egy 21 éves eladólánynak kellett meghalnia - több trafikos fellázadt a kormány fóliamániája ellen. A kormány szerint a dohányboltok elsötétítése nem kötelező, ám a boltosok ettől még nincsenek biztonságban: ha nem takarják el a cigit, törvényt sértenek, ha nem látni be a boltba, a bűnözőket vonzzák. A trafikokat háromszor gyakrabban rabolják ki, mint más boltokat.