A 32 kilométeres vasúti pályaszakasz forgalomba helyezésének alkalmából tartott szombati siófok-szabadisóstói sajtótájékoztatón Loppert Dániel, a NIF Zrt. kommunikációs igazgatója azt is elmondta: a csaknem 30 milliárd forintból felújított dél-balatoni pályaszakasz teljes átadására őszig várni kell, de a menetrend szerinti vonatközlekedés megindulhat. Ezzel véget ér a több hónapja tartó vágányzár, amely miatt átszállásra kényszerültek az utasok, és több szakaszon is megszűnnek a 60 kilométer/órás korlátozások.
Jövő héttől már 80, utána pedig 100 kilométer/órás sebességgel közlekedhetnek az érintett szakaszon is a vonatok. Az eddigi pályafelújításoknak köszönhetően a korábbi több mint 100 perces vonatút helyett 80 perc alatt el lehet majd eljutni Siófokra a fővárosból.
Nosztalgiavonat halad a korszerűsített, Lepsény és Szántód-Kőröshegy közötti vasúti vonalszakaszon. MTI Fotó: Varga György
Szalóki Flórián, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedési operatív programokért felelős helyettes államtitkára azt mondta: a nyári időszakban a dél-balatoni az ország második legforgalmasabb vasútvonala, ehhez képest a legutóbbi átfogó felújítása 50 éve történt.
A vasútvonal korszerűsítése a következő években egészen Balatonszentgyörgyig folytatódik. Az újabb rekonstrukció lezárása után, a székesfehérvári vasútállomás fejlesztésével két éven belül 70 percre csökkenhet a menetidő a fővárostól Siófokig - tette hozzá.
A sajtótájékoztatón elhangzottak szerint a pályarekonstrukció részeként a zajterhelést a kritikus helyeken, mintegy 4 km hosszan emelt zajárnyékoló fal, 17 kilométeren zaj- és rezgéscsillapító sínágyazat mérsékli. Balatonaliga, Szabadisóstó, Zamárdi- felső állomásokon, Balatonvilágos, Szabadifürdő, Balatonszéplak-alsó és -felső megállóhelyeken magas peronok épültek, így kényelmesebbé válik a fel- és leszállás.
A gyalogos és közúti átjárók korszerűsítésével biztonságosabb lesz az átkelés. A Zamárdi városközpontjában lévő, a szántódi révhez vezető út átjárója új helyen, a Honvéd utca vonalában épül meg. A várhatóan teljes körűen október végén záruló beruházás kivitelezését a Déli-part 2013 konzorcium végzi 29,99 milliárd forintból, 85 százalékos uniós és 15 százalékos hazai forrás felhasználásával. A dél-balatoni szakasz átépítése a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium megbízásából a NIF Zrt. beruházásában valósul meg.
A sajtótájékoztatón Feldmann Márton, a MÁV-Start Zrt. értékesítési vezérigazgató-helyettese arról számolt be, hogy ősztől folytatódik a vágányzár, amikor elvégzik az elmaradt munkálatokat, többi között biztosítóberendezéseket létesítenek. Idén még nem tudják a Balaton déli partján a teljes vasúti menetrendet bevezetni, de a nyári menetrend életbelépésétől új "termékként" Balaton-expressz járatok közlekednek majd kétóránként a Déli-pályaudvarról. Ezek a vonatok zárt szerelvények lesznek nyolc kocsival - köztük Intercity kocsival -, ezeket helybiztosítással lehet igénybe venni, és kerékpárszállításra is alkalmasak lesznek. Továbbá napi öt pár hagyományos szerelvényekből álló sebesvonat közlekedik majd a Balaton déli partjára, nagyobb bicikliszállító kapacitással.
Nyáron havonta átlagosan félmillió utas tart a Balaton déli partjára vasúton, minél jobb kiszolgálásukért a hétvégén korszerű motorvonatokat is forgalomba állítanak, és Hétvégi flört fantázianéven szombaton és vasárnap délelőtt három járat indul a tó partjára, majd délután ugyanennyi indul vissza a fővárosba - mondta Feldmann Márton. Június közepétől kísérleti jelleggel bevezetik a diákoknak a Nyugaton már ismert vakációbérletet, amely egy, kettő, vagy akár három hónapos időtartamra korlátlan utazási lehetőséget biztosít a MÁV-Start hálózatán. Az érvényes dolgozói bérlettel rendelkező utasok pedig "hűségük jutalmaként" bármely célállomásra 20 százalékos kedvezménnyel válthatnak menetjegyet szeptember 30-áig.
Witzmann Mihály (Fidesz), a térség országgyűlési képviselője arról beszélt: az utóbbi időkben tapasztalt aggodalmakkal szemben bebizonyosodott, hogy a dél-balatoni vasútvonal fejlesztése az eredetileg tervezett ütemben halad. Ezt igazolja az a tény is, hogy a nyári szezonra tekintettel - a korábbi vállalási dátumot betartva - június 14-én megindulhat a vasúti közlekedés a Lepsény és Szántód-Kőröshegy közötti pályaszakaszon. Dorner Lajos, a Balaton Fejlesztési Tanács szakértője arról számolt be, hogy hamarosan elkezdődik a vasúti, autóbuszos és hajózási információkat egy helyen közlő elektronikus utastájékoztatási rendszer kiépítése.