A Napi Gazdaság úgy tudja, az új reklámrendelkezések a 2016-os adócsomag részeként jelennek meg, a változtatásokkal kapcsolatos előterjesztés pedig a jövő héten kerülhet a parlament elé. Bár a tervekről még nem sok konkrétumot tudni, a kormány érvelése szerint a bónuszok elvételére azért van szükség, mert az ügynökségek gyakran hatalmas összegekre tehettek szert azzal, hogy hirdetéseket szereztek a médiumoknak, amelyek az ügynökségek segítségével tudják mind hatékonyabban elérni célközönségüket. A tervek kidolgozásánál a kormány állítólag a Franciaországban hatályos előírásokat vette alapul.
A kormány eddig nem részletezett tervei igencsak nehéz helyzetbe hoznák a magyar reklámügynökségeket, a kisebb vállalatok ugyanis a bónusz jutalékok nélkül képtelenek lennének fenntartani magukat. "A végleges elképzelések hiányában, pusztán a sajtóhírekre alapozva azt lehet mondani, hogy ez az intézkedés nem csupán a reklámszakma alapjait változtathatja meg, de a nemzetközi reklámvilág gyakorlatával is szembemegy" - mondta a Népszavának Hamburger Béla. A reklámszakember szerint a kormány az egyik legfontosabb bevételi forrásától fosztaná meg az ügynökségeket, és az, hogy nem köthetnek szerződést médiacégekkel, az egész reklámszakma lényegétől teljesen idegen - s így "csupán" egyfajta kreatív ügynökségként működhetnének tovább.
A kormány előterjesztésében szerepel az is, hogy a reklámozó vállalkozás közvetlenül a médiumoknak fizetné ki a hirdetések közlésének ellenértékét. "Magyarán az ügynökségnek csak a tervezésben lenne szerepe, megmondaná, az adott hirdető kivel szerződjön le hirdetésre. Ebből pedig nem lehet megélni a mostani felállásban" - írja a Privátbankár.hu. Hamburger Béla szerint ha a kormány meglépi ezeket a terveket, az óhatatlanul is több ügynökség vesztét, minőségromlást és elbocsájtásokat eredményezne.
A híreket maguk az ügynökségek is mély megdöbbenéssel fogadták. Két hazai reklámügynökség vezetője lapunknak úgy nyilatkozott: a terveket ebben a formában kivitelezhetetlennek és értelmetlennek tartják, de még mielőtt megfogalmaznák aggályaikat, szeretnének értesülni a részletekről. A kormány azonban ezúttal is kerüli az egyeztetéseket. Az egyik szakember szerint a kabinet egy ilyen intézkedéssel öngólt lő, s különösen furcsa abban a helyzetben, amikor több milliárdos közbeszerzést írnak ki állami reklámköltésre. Ugyanakkor egyértelmű, hogy az intézkedések a médiacégeknek kedveznek - ahogy az is, hogy a kormány érdekeltsége egyre csak bővül a területen.
A Magyar Reklámszövetség (MRSZ) és a Magyarországi Kommunikációs Ügynökségek Szövetsége (MAKSZ) tegnap közleményben jelezte: indokolatlannak, szakmailag megalapozatlannak és az egész magyar gazdaság számára rendkívüli mértékben veszélyesnek tartja a kormány beavatkozását a reklámpiac működésébe. "Romániában a 2013-ban bevezetett hasonló intézkedés a televíziós költések tekintetében 20 százalékos visszaesést eredményezett, Franciaországban a szabályozás bevezetése után az ügynökségek bevételi szintje ugyancsak 20 százalékot esett és mintegy 5000 munkavállaló elbocsátását vonta maga után" - írták.