Az idei Facebook-kutatás leglátványosabb eredménye nem túl kedvező a közösségi oldal üzemeltetői számára, ugyanis minden jel arra utal, hogy a fiatal korosztályokban drámaian megnőtt a reklámok elutasítása. Az ArvaliCom második felmérése csaknem ezer online adatfelvétel kielemzése során azt mutatja, hogy a válaszadók több időt töltenek a közösségi oldal használatával, mint a másfél évvel korábbi első kutatás idején, tehát szó sincs az oldal csökkenéséről, noha sokan jelezték: csökkenteni tervezik aktivitásukat az oldalon.
A reklámundor erősödése mellett az igazi meglepetést az okozza, hogy miközben a közvélekedés szerint a fiatalok tapadnak rá a netes kapcsolattartásra, a Facebook használata a 40 év felettiek körében magasabb, tehát nem annyira a kamaszok, mint inkább a szüleik haladnak a Facebook-függés irányába.
A Facebook minden korosztályban vezeti a népszerűségi listát, de a 18 éven aluliak között már a sarkában liheg az Instagram, egyre népszerűbb az önmegsemmisítő üzentekkel operáló Snapchat, miközben sereghajtó a szakmai karrierépítést segítő LinkedIn, amelyet a fiatalok több mint kétharmada nem is ismer. A 40 év felettiek állnak a legpozitívabban a Facebookhoz, egyben ők azok, akiket a legkevésbé érdekel a like-gyűjtés, és nemigen foglalkoztatja őket, hányan látták a posztjaikat.
A Facebookon egyébként leggyakrabban csetelésre használjuk, ezt mondja a válaszadók 51 százaléka, ezt követi a csoport-funkciók használata 24 százalékkal.A kutatásban részt vett felhasználóknak nem jelent gondot a Facebook használata: átlagosan 90 százalék felett volt azok aránya, akik azt állították, hogy jól kiismerik magukat, vagyis mindent tudnak az oldalról, amire szükségük van, és még a 40 év felettieknél is 83 százalék ez az érték.
A legritkábban tableten nézik a Facebookot, 40 év alatt továbbra is az okostelefon a favorit, ami összességében is már megelőzi az asztali számítógépeket. Az is kiderült, hogy álláskeresésre egyetlen korosztály sem igazán használja ezt a felületet. A hirdetéseket is nehezen toleráljuk: a legfiatalabb generáció a legkevésbé elfogadó, ők túl soknak tartják a reklámokat, és kétharmaduk még soha nem is kattintott rá egyre sem.
A megváltozott reklámkörnyezetet jól illusztrálja, hogy míg 2013-ban még csak 6 százalék állította, hogy sosem kattint hirdetésekre, mára ez az érték a most megkérdezett három életkori csoport átlagát tekintve elérte a 45 százalékot. Mindez kérdéseket vet fel a reklámokra egyre jobban építő közösségi oldal fennmaradásával kapcsolatban is: a válaszadók fele úgy gondolja, a Facebooknak a közeljövőben nem lesz komoly konkurenciája, de 80 százalékuk már nem biztos benne, hogy a platform hosszú távon is biztosan fennmarad.
- A friss adatok figyelmeztetőek nemcsak a hirdetők, hanem a Facebook számára is, amely egyre agresszívabban monetizálja a felületet a tőzsdei bevezetés óta. Mindemellett az oldal hanyatlásáról és a függőség káros társadalmi hatásairól hangosan prédikáló vészmadarak véleményét nem igazolják a tények, a nagy többség igen tudatosan használja az oldalt - véli Karvalics Attila, a kutatást végző ArvaliCom ügyvezetője.