villamosvonal;Zwack Péter;Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület;Dorner Lajos;

2018-19-re ismét villamosok futhatnak a felújításra váró Thököly úti vágányokon FOTÓ: NÉPSZAVA

- Villamos váltja a buszt - Újpalotától a belvárosig

A Fővárosi Közgyűlés döntése alapján elkezdődhet a Külső Bécsi úti villamosvonal, az Újpalotát a belvárossal összekötő villamos, valamint a Fogaskerekű felújításának és a Széll Kálmán térig, illetve a Normafáig történő meghosszabbításának tervezése is. Az már közismert, hogy a legfontosabb közlekedési beruházás a 3-as metró vonalának uniós forrásból finanszírozott felújítása, amihez Budapest hitelből újíttatja fel a metrókocsikat.

A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) korábban több mint húsz közlekedésfejlesztési projekt megvalósításának lehetőségét vizsgálta. Ezek közül a városvezetők most azt a három ötletet emelték ki, amelyek konkrét tervezése a leggyorsabban elkezdődhet, mert már előzetesen lefolytatták a nyílt, úgynevezett feltételes közbeszerzéseket a tervezők kiválasztására. Bár ellenzéki képviselők a 3-as és a 4-es metró vonalainak meghosszabbítását hiányolták a vitában, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnöke egyetért a főpolgármesterrel, aki a jelenlegi helyzetben illúziónak nevezett minden további metróbővítést.

Dorner Lajos nem titkolta örömét, mert az Újpalotától a belvárosig húzódó villamosvonal kiépítésével, illetve részben visszaépítésével az egyesület tízéves terve valósulhat meg. Ezzel reményei szerint elérhető, hogy a rengeteg autóbusz helyett magas színvonalú, mégis a metróhoz képest tizedannyiba kerülő villamosokkal oldják meg az utasok szállítását. A vonal terveit most Újpalotától egészen az Astoriáig készítteti el a főváros, de hogy végül meddig ér el a villamosvonal, azt a pénzügyi lehetőségek fogják eldönteni.

A VEKE természetesen azt támogatná, hogy folytatódjanak a sínek a Kossuth Lajos utcában is, és a villamosok menjenek át az Erzsébet hídon Budára, de ők is látják, hogy a városnak most nincs lehetősége a folytatásban gondolkodni. Számításaik szerint 2017-ben lehet elkezdeni a kivitelezést, vagyis legkorábban 2018-19-ben utazhatunk először a régi-új villamospályán a Thököly úton.

A fogaskerekű vonalának meghosszabbítása szintén a VEKE ötlete volt még 2003-ban, mint ahogy másfél évtizede keresik és támogatják azokat a megoldásokat, amelyek a város belterületeit tehermentesíthetik az autósforgalomtól. A két említett fejlesztés és a Külső Bécsi úti villamos is ezt a célt szolgálja, hiszen az új Aranyvölgy állomáson, az esztergomi vasút, a közút és a villamos találkozásánál egy nagy P+R parkoló valósulhat meg. A Fővárosi Közgyűlés tegnapi döntése a tervek elkészítésére biztosít másfél milliárd forintot, egyfajta előleget, a kivitelezést uniós forrásból kívánják fedezni.

Tarlós István főpolgármester napirend előtt bejelentette, a kormányhoz fordult segítségért, hogy mielőbb megoldódjon az Illatos úti veszélyes hulladék végleges ártalmatlanítása. Egyben jelezte, hogy a főváros saját lehetőségei szerint segíti a környéken élőket, de úgy tudja, a szerdai kormányülésen is foglalkoztak a témával. Ezt erősíti, hogy a Földművelésügyi Minisztérium bejelentette: 1,18 milliárd forintot kér a kormánytól a Budapesti Vegyiművek telephelyének megtisztítására.

A képviselők díszpolgári címet adományoztak Hámori József Széchenyi-díjas biológusnak, Marton Éva Kossuth-díjas operaénekesnek, Rudas Ferenc korábbi válogatott labdarúgónak, Portisch Lajosnak, a nemzet sportolója címmel kitüntetett sakkozónak, valamint Rudolf Péter és Bálint András Kossuth- és Jászai Mari-díjas színészeknek.

A szüléshez biztosított körülmények annyira megviselik az anyákat, hogy minden huszadik nő poszt-traumás stressz szindrómában szenved a szülést követően, és ennek leküzdéséhez még az elvárható szintű segítséget sem kapja meg. A kórházi szülés „kínjaira” az otthonszülés opciója sem ad megoldást, hiszen szabályozása olyan szigorú, hogy szinte lehetetlen megfelelni a követelményeinek. Mindeközben az emberi erőforrások minisztere az abortuszok számának csökkenésével büszkélkedik, de adatok ide vagy oda, az európai átlaghoz képest még mindig magas. A nők hátrányait pedig még tovább tetézi az idén újra leszavazott vény nélküli sürgősségi fogamzásgátló tabletta is.