A Die Welt című lap keddi összeállítása szerint a német szakorvosi rendszer szinte teljes mértékben felügyelet nélkül működik. A szakorvosoknak ugyan háromévente meg kell újítaniuk engedélyüket, de ehhez csak egy 20 órás ismeretfrissítő tanfolyamon kell részt venniük és igazolniuk kell, hogy az utóbbi három évben elvégeztek évente legalább 10 repülésegészségügyi alkalmassági vizsgálatot.
Ettől eltekintve viszont szinte teljes szabadságot élveznek munkájukban, a pilótákat pedig rendszerint csupán egy orvos vizsgálja meg, akinek döntéseit nem ellenőrzi senki. Maga a vizsgálat sem több egy viszonylag széles körű belgyógyászati és szemorvosi állapotfelmérésnél, amelyet vérkép- és vizeletvizsgálat egészít ki. Rendszeres pszichológiai vizsgálatnak nem vetik alá a pilótákat.
A lap összeállítása szerint az is gond, hogy a pilóták szabadon választhatnak foglalkozás-egészségügyi szakorvost. Így az évek során "egyfajta bizalmi viszony alakul ki" - mondta egy név nélkül nyilatkozó pilóta a Die Weltnek, kiemelve, hogy "a légi közlekedés egyáltalán nem annyira biztonságos, mint ahogy beállítják". Hozzátette, hogy ismer több kollégát, akik alkohol-, vagy drogproblémával küzdenek, de ezt "nagyobb erőfeszítés nélkül el tudják tusolni" az orvosi felülvizsgálatokon.
A fentieket erősíti meg a Blikknek egy neve elhallgatását kérő aktív pilóta a hazai, ám világszerte érvényes pszichológiai alkalmassági előírásokról. Gyakorlatilag egy általános egészségügyi állapotfelmérést kell elképzelni – mondta. A repülőorvos csak azt kérdezi meg, történt-e változás az életkörülményekben – sorolta a pilóta. Azaz a pilóta lelkiismeretére van bízva, hogy elmondja vagy eltitkolja-e az igazságot. A Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) tájékoztatása szerint a pilóták pszichológiai ellenőrzését csak különleges esetben és külön indokkal, a munkáltató, a pilóta vagy egyéb illetékes személy vagy szervezet bejelentése alapján végezhetik.