Németh Lászlóné a nemzeti közszolgáltatás hazai ügyfélszolgálati hálózatának átadásán tartott sajtótájékoztatón elmondta, hogy az immár országos lakossági gázszolgáltatóvá vált Főgáz Zrt. saját és a postai ügyfélszolgálatokon, összesen 300 helyen várja az költségeik csökkentésére törekvő, átjelentkezni kívánó fogyasztókat.
Utalt rá: a nemzeti közszolgáltatás lényege, hogy a nonprofit alapú, az ellátásbiztonságot és a fogyasztók érdekeit szem előtt tartó, takarékos működéssel folytatódhat a rezsicsökkentés, amelynek hatására Magyarországon a földgáz és az áram ára az egyik legalacsonyabb lett az Európai Unióban. Németh Lászlóné arra az újságírói kérdésre, hogyan kínálhat kedvezőbb gázárat az új szolgáltató a régieknél, azt válaszolta: a lakossági, kisvállalkozói körben a mérőórák nagysága befolyásolja a díjat, ezeket a berendezéseket kisebbekre tervezik cserélni.
MTI Fotó: Marjai János
Horváth Péter, az ENKSZ elnök-vezérigazgatója hangsúlyozta: az ENKSZ-hez tartozó Főgáz tevékenységének kiterjesztésével az ország bármely pontján élő fogyasztó számára megteremtették a lehetőségét, hogy dönthessen a szolgáltatóváltásról, a nemzeti közműszolgáltatáshoz való csatlakozásról. Kiemelte, gyors, egyszerű ügyintézést kínálnak, s abban bíznak, hogy az év végére a magyarországi fogyasztóknak több mint felét már a Főgáz fogja kiszolgálni. Megjegyezte, már az első nap sokan jelezték átlépési igényüket.
Szólt arról is, hogy a következő lépés a villamosenergia-szolgáltatás lesz, amely a tervek szerint 2016 januárjában indul, később pedig a távhőszolgáltatásban szeretnének alternatívát kínálni. Hozzátette, hogy utóbbival kapcsolatban folynak az előkészületek, a következő hónapokban "átvizsgálják" a hazai távhőszolgáltatókat és termelőket.
Korábban írtuk: Illúziókat igyekszik kelteni a Fidesz-kormány a lakosságban a „nagy állami” közműholding létrehozatalának az előnyeivel kapcsolatban. Az Orbán-kabinet ugyanis azt próbálja elhitetni az emberekkel, hogy az új állami mamutvállalat olcsóbb energiát tud majd számukra biztosítani, mint az eddig működő szolgáltatók. Miközben ez szinte bizonyosan nem sikerülhet, mert egy átláthatatlanul működő állami óriás monopólium nem képes olyan hatékonyan működni, mint egy versenyre kényszerülő piaci cég – nyilatkozta lapunknak Kovács Róbert, a gazdasági tanácsadással fogalakozó Helyi Obszervatórium Kft. ügyvezető igazgatója. A közgazdász-szociológus szerint a kormányzat önmagát is illúziókban ringatja az alakuló közműcéggel kapcsolatban, és csak fokozatosan szembesül azzal, hogy a tervei életképtelenek, mert a gazdasági realitásokkal szemben nem megvalósíthatóak. Így a kabinet folyamatosan arra kényszerül majd, hogy módosítsa a korábban nagydobra vert „közmű-reform” elképzeléseit.
A szakértő által elmondottakat alátámasztani látszik, hogy a kormányzat fokozatosan kihátrál a korábban a Fidesz propaganda gépezete által beharangozott ígéretei mögül. A kormányzat például eredetileg a tavalyi év végére ígérte a nemzeti közműszolgáltató óriásvállalat létrehozatalát, eddig azonban még nem sikerült tető alá hoznia a holding céget. Holott a kabinet tavaly szeptemberben kihirdetett határozata szerint, még december végéig ki kellett volna dolgozniuk a szakembereknek, hogy miként léphet be a lakossági villamosenergia-piacra a Főgáz alapjain létrehozandó nemzeti közműszolgáltató. Ugyanezt a távhőszolgáltatási piacon január végéig kellett volna tisztázni. A teljes körű működését pedig legkésőbb 2015 márciusában, vagyis még ebben a hónapban kellene megkezdenie az új nemzeti közműszolgáltatónak. Így a kormánydöntés szerint a holdingnak heteken belül át kellene vennie országszerte a lakossági szektorban az áram-, a gáz- és távhőszolgáltatást. Később, de még ebben az évben a felügyelete alá kell vonnia a víz-, a szennyvíz- és a hulladékszolgáltatást is. A szakértők szerint azonban erre semmi esély, az új állami társaság felépítése még évekig eltarthat.