Európa;autópálya;

A kép illusztráció. FOTÓ: Vajda József/Népszava

- Csúfos bukás: százmilliárdos kárt okozott az M4-es

Brüsszel visszautasította az Európa legdrágább autópályájaként elhíresült M4-es beruházás finanszírozását kartellgyanú és túlárazás miatt. A projekt Jávor Benedek beadványa nyomán került az uniós hatóságok látókörébe – a csúfos bukást meg lehetett volna akadályozni, ha a magyar hatóságok időben foglalkozni kezdenek a Párbeszéd Magyarországért EP-képviselőjének elsőként hozzájuk intézett észrevételivel.

Az M4-es autópálya Abony és Fegyvernek közötti szakasza az eredeti tervek szerint kilométerenként 3,79 milliárd forintért épült (jórészt uniós támogatásból), szemben a völgyhidat is magában foglaló M7-es szakasz 2,8 milliárdos kilométerenkénti árával, a korábbi rekorderrel. Egy alföldi, extrák nélküli autópályaszakaszról van szó, ahol semmi nem indokolja a különleges drágaságot. Jávor Benedek, a Párbeszéd Magyarországért EP-képviselője már tavaly érdeklődött a kormánynál az okokról; akkor azt a választ kapta, hogy „tíz év alatt 43 százalékkal nőtt a bitumen és az aszfalt ára" (ami egyébként nem igaz), és hogy az állam a magyar gazdaság helyzete miatt drágábban jut hitelhez.

Menet közben a bekerülési költséget alaposan – 110-ről 160 milliárdra –meg is emeleték, amit már végképp nem lehet észérvekkel indokolni. Mivel a kormány nem volt hajlandó vizsgálatot indítani, a PM az OLAF-hoz, az Unió csalás elleni ügynökségéhez fordult, a szervezet pedig az Európai Bizottság illetékes főigazgatóságához továbbította Jávor beadványát. Úgy tűnik, az uniós szervek nem csak az aktát tologatták, hiszen immár a Bizottság is megállapította: elképesztően és megmagyarázhatatlanul túlzóak a költségszámítások a legnagyobb hazai útépítők (a Colas-Swietelsky konzorcium, a Közgép-A-Híd páros és a Strabag) által vitt projektben.

Az EU nem hajlandó állni a kartellgyanús beruházás számláját, így a beruházás legfeljebb a magyar adófizetők finanszírozásában valósulhat meg. A PM szerint sajnálatos, hogy korábbi észrevételünk nyomán a kormány nem akadályozta meg időben a lopást, százmilliárdos kárt okozva a tisztességesen adózó polgároknak. Az ellenzéki párt szigorú vizsgálatot, felelősségre vonást és a teljes uniós beruházási portfóliót érintő revíziót sürget: sem az európai, sem a hazai adózók nem kívánnak tovább asszisztálni az orbáni rablóállam felépítéséhez.

Csepreghy: a cégek fizetik a szankciót
Ha bebizonyosodik az Európai Bizottság kartellgyanúja az M4-es autópálya Abony és Fegyvernek közötti szakaszának építésével kapcsolatban, a kormány ki fogja fizettetni a szankciót az érintett cégekkel - mondta a Miniszterelnökség fejlesztéspolitikai kommunikációért felelős helyettes államtitkára csütörtökön Budapesten egy konferencián. Csepreghy Nándor hozzátette: meg kell várni, hogy beigazolódik-e az Európai Bizottság gyanúja. Hangsúlyozta, hogy a kormányzat mindenképpen azt szeretné, ha a beruházás megvalósulna. 

Az M4-es autópályával kapcsolatos európai bizottsági elutasítás miatt a kormány most azon dolgozik, hogy Szolnokot az M5-ös autópályával kösse össze egy négysávos autóúttal - közölte Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter csütörtökön sajtótájékoztatón. A várható megoldás a jelenleg folyamatban lévő beruházás felfüggesztése lesz, és tisztázni kell az M4-es ügyében az egyebek mellett a Brüsszel által felvetett kartellgyanút is - mondta. A miniszter megerősítette: a kormány visszavonta az Európai Bizottságtól a projekt EU-s programként való elismertetését.

Tűz ütött ki egy XI. kerületi lakóépület 11. emeleti lakásában csütörtök délelőtt. A házból négy embert, köztük egy gyermeket vittek kórházba - közölte a Fővárosi Katasztrófavédelmi Igazgatóság szóvivője.