Az M4-es autópálya Abony és Fegyvernek közötti szakasza az eredeti tervek szerint kilométerenként 3,79 milliárd forintért épült (jórészt uniós támogatásból), szemben a völgyhidat is magában foglaló M7-es szakasz 2,8 milliárdos kilométerenkénti árával, a korábbi rekorderrel. Egy alföldi, extrák nélküli autópályaszakaszról van szó, ahol semmi nem indokolja a különleges drágaságot. Jávor Benedek, a Párbeszéd Magyarországért EP-képviselője már tavaly érdeklődött a kormánynál az okokról; akkor azt a választ kapta, hogy „tíz év alatt 43 százalékkal nőtt a bitumen és az aszfalt ára" (ami egyébként nem igaz), és hogy az állam a magyar gazdaság helyzete miatt drágábban jut hitelhez.
Menet közben a bekerülési költséget alaposan – 110-ről 160 milliárdra –meg is emeleték, amit már végképp nem lehet észérvekkel indokolni. Mivel a kormány nem volt hajlandó vizsgálatot indítani, a PM az OLAF-hoz, az Unió csalás elleni ügynökségéhez fordult, a szervezet pedig az Európai Bizottság illetékes főigazgatóságához továbbította Jávor beadványát. Úgy tűnik, az uniós szervek nem csak az aktát tologatták, hiszen immár a Bizottság is megállapította: elképesztően és megmagyarázhatatlanul túlzóak a költségszámítások a legnagyobb hazai útépítők (a Colas-Swietelsky konzorcium, a Közgép-A-Híd páros és a Strabag) által vitt projektben.
Az EU nem hajlandó állni a kartellgyanús beruházás számláját, így a beruházás legfeljebb a magyar adófizetők finanszírozásában valósulhat meg. A PM szerint sajnálatos, hogy korábbi észrevételünk nyomán a kormány nem akadályozta meg időben a lopást, százmilliárdos kárt okozva a tisztességesen adózó polgároknak. Az ellenzéki párt szigorú vizsgálatot, felelősségre vonást és a teljes uniós beruházási portfóliót érintő revíziót sürget: sem az európai, sem a hazai adózók nem kívánnak tovább asszisztálni az orbáni rablóállam felépítéséhez.
Az M4-es autópályával kapcsolatos európai bizottsági elutasítás miatt a kormány most azon dolgozik, hogy Szolnokot az M5-ös autópályával kösse össze egy négysávos autóúttal - közölte Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter csütörtökön sajtótájékoztatón. A várható megoldás a jelenleg folyamatban lévő beruházás felfüggesztése lesz, és tisztázni kell az M4-es ügyében az egyebek mellett a Brüsszel által felvetett kartellgyanút is - mondta. A miniszter megerősítette: a kormány visszavonta az Európai Bizottságtól a projekt EU-s programként való elismertetését.