repülőgép;tragédia;Germanwings;150 áldozat;

Fotó: David Ramos/Getty Images

- Gyászol Európa - Senki sem élte túl a szerencsétlenséget

Az európai repülés történetének egyik legnagyobb tragédiájaként tegnap lezuhant a Germanwings légitársaság Airbus A320-as járata a francia Alpokban. A fedélzeten 150 ember tartózkodott. A katasztrófát senki sem élte túl. A fekete dobozt néhány órával a baleset után, a gép roncsaitól mintegy 10 kilométerre találták meg. A tragédia okára egyelőre nincs magyarázat.

A Barcelonából induló, Dusserdolfba tartó német repülőgép roncsait még nem sikerült megközelíteni, a mentőcsapatok munkáját ugyanis hóesés nehezíti a francia Alpokban. A gép roncsai két kilométer magasan szóródtak szét a hegyekben, a helyszín nagyon nehezen megközelíthető.

A tragédia 11 óra 20 perc körül történhetett, a gép ekkor tűnt el a radarokról. A francia kormány azonnal válságstábot hozott létre, a hatóságok útnak indították a mentő- és kereső csapatokat. Francois Hollande francia elnök 12 óra 26 perckor bejelentette, a szerencsétlenségnek valószínűleg nincsenek túlélői. A gépen 150 személy tartózkodott, többek között egy 16 fős iskolás csoport és két csecsemő. Úgy tudni, 67 német és 45 spanyol állampolgár vesztette életét. Magyar utasa valószínűleg nem volt a gépnek.

Fotó: Sascha Steinbach/Getty Images

Fotó: Sascha Steinbach/Getty Images

Egy helyi lakos a La Provence című lapnak azt mondta, hogy látta a roncsokat, és nincs kétsége afelől, hogy a gép egy sziklafalnak csapódott. Christophe Castaner, a régió nemzetgyűlési képviselője - aki helikopterről megtekintette a baleset helyszínét - azt írta a Twitteren, hogy a gép teljesen szétroncsolódott. "Nincs más (a helyszínen), csak törmelék és holttestek".

A tragédia okára egyelőre nincs magyarázat, csak annyit tudni, hogy a gép 11,5 ezer kilométeres magasságról kezdett nagyon hirtelen zuhanni. Az Airbus A320-as 24 éves volt, 1990. november 29-én repült először. Utoljára 2013 nyarán esett át teljes átvizsgáláson, ami 12-18 havonta kötelező.

Volt előjel
Nem az első alkalom, hogy egy Airbus váratlanul veszíteni kezdte a sebességet. Az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) tavaly sürgősségi irányelvet adott ki miután egy Airbus A321-es 109 utassal a fedélzetén spanyol területen, Pamplona fölött mintegy 9500 méter magasságban hirtelen veszíteni kezdte a magasságot, percenként 1200 métert ereszkedve. Akkor a legénységnek sikerült úrrá lenni a gépen, 8500 méteren minden visszaállt a normális üzemmódba – írta a dailymail brit portál. Az ESA akkor azt közölte, az incidens egy meghibásodott szenzornak volt köszönhető, amely hibás üzeneteket küldött. Az EASA irányelve az összes Airbus A318, A318, A321-es gépet érintette, az Airbus akkor végre is hajtotta az előírt ellenőrzéseket és módosításokat.

A fekete dobozt néhány órával a baleset után, a gép roncsaitól mintegy 10 kilométerre találták meg. Tartalmát azonnal vizsgálni kezdték, hogy előmozdítsák a katasztrófa okait kutató nyomozást. Az szinte kizárható, hogy az időjárási viszonyok miatt zuhant le a gép, ugyanis a térségben, a francia média szerint abban az órában nyugodt és tiszta volt az időjárás.

Fotó: Patrick Aventurier/Getty Images

Fotó: Patrick Aventurier/Getty Images

A szerencsétlenség kapcsán több ellentmondó információ is napvilágot látott – egyes hírek szerint a pilóták adtak le vészjelzést, ezt a francia légügyi hatóság később cáfolta. Az mind a német, mind az amerikai és francia hatóságok szerint első körben kizárható, hogy terrorcselekmény történt volna, állítva, hogy ennek jelei nem észlelhetők. Az ilyen irányba történő további vizsgálódást ugyanakkor nem zárták ki.

Spanyolországban háromnapos hivatalos gyászt rendelt el a kormány. Rendőrségi források szerint a barcelonai repülőtéren DNS-mintát vettek az áldozatok hozzátartozóitól és kikérdezték őket a fizikai jellemzőkről, hiszen minden információra szükség lehet az áldozatok személyazonosságának megállapításához.

Fotó: Sascha Steinbach/Getty Images

Fotó: Sascha Steinbach/Getty Images

Angela Merkel a baleset után tett sajtónyilatkozatában kiemelte, hogy a lehető legnagyobb alapossággal kivizsgálják a repülőgép-szerencsétlenséget. A német kancellár közölte, Francois Hollande francia államfővel és Mariano Rajoy spanyol kormányfővel megállapodtak abban, hogy a három ország hatóságai együttműködnek a baleset okainak feltárásában és a segítségre szorulók támogatásában.

Az Airbus A320 a világ második legtöbbet használt utasszállító repülőgépe mintegy három évtizede. Legutóbb 2014. december 28-án zuhant le egy A320-as. A mostani tragédia a 17. volt a típus történetében. Minden két és fél másodpercben fel- vagy leszáll egy A320-as a világ valamely repülőterén, a 17 szerencsétlenség tulajdonképpen nagyon jó arányt jelez és azt, hogy biztonságos repülőgépről van szó.

A francetvinfo felvételét a szétszóródott roncsokról itt megnézheti

A konzuli szolgálat nem kapott hivatalos értesítést magyar áldozatról

A Magyar Konzuli Szolgálat eddig nem kapott magyar állampolgár érintettségéről szóló hivatalos notifikációt az illetékes német krízisközponttól a franciaországi légi szerencsétlenséggel összefüggésben - tájékoztatta a Külgazdasági és Külügyminisztérium (KKM) kedd este 8 óra után az MTI-t. A katasztrófával kapcsolatban nem érkezett konzuli védelem iránti hozzátartozói érdeklődés az érintett magyar külképviseletekhez és a konzuli szolgálathoz - olvasható a tárca közleményében. Hangsúlyozták: a rendelkezésre álló információk alapján a katasztrófának vélelmezhetően nincs magyar érintettje.

Közölték: a német külügyminisztérium válságközpontja helyettes vezetőjének hivatalos tájékoztatása szerint nem állnak rendelkezésre az áldozatok állampolgárságával kapcsolatos adatok. Nemzetközi jogi kötelezettségeik alapján a krízisközpont azonnal értesíti az állampolgárság szerint illetékes külképviseletet, ha az azonosítás során az adott állam állampolgárának érintettsége merül fel.

Az LMP-s Szél Bernadettnek adott igazat a Fővárosi Törvényszék kedden, a nem jogerős ítélet szerint a Külgazdasági és Külügyminisztériumnak színt kell vallania: van-e Habony Árpádnak diplomata-, szolgálati vagy külügyi szolgálati útlevele, és ha igen, akkor milyen jogcímen kapta   - írja az Index.