közlekedés;beruházás;dugó;főváros;Budapesti Közlekedési Központ;Széll Kálmán tér;

A körút egyes szakaszai egy sávra szűkülnek, ezen osztoznak a villamospótló buszok és az autósok FOTÓ: MOLNÁR ÁDÁM

- Rémálom a pesti utakon

Budapest "háború sújtotta" övezetté vált - legalábbis ami a fővárosi közlekedést illeti. Az egy időben zajló, nagy volumenű fejlesztések hónapokig borzolhatják a közlekedők idegeit, pedig átgondolt tervezéssel a káosz mérsékelhető lenne. Az állapotokról mindent elmond, hogy még Budapest főpolgármestere sem tudja, mi indokolja a nagykörúti villamosszakasz egyes részeinek mostani felújítását.

Ahogy az várható volt, hétfőn totális közlekedési káosz alakult ki Budapesten a több különböző, ám szinte ugyanarra az időszakra betervezett - nagyrészt uniós források felhasználásával megvalósuló - közlekedésfejlesztési beruházások miatt. Ahogy arról lapunk is beszámolt, május 15-ig a 4-es 6-os villamos nagykörúti pályafelújítási munkálatai miatt rövidített útvonalon közlekedik, ezzel egy időben zajlik a budai fonódó villamoshálózat kialakítása és a Széll Kálmán tér felújítása is.

Ha mindez nem lenne elég, eközben a Margit hídon is garanciális felújítások történnek - jelentősen megnehezítve az autós, sőt még a gyalogos közlekedést is. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) előzetesen azt tanácsolta, aki teheti, május közepéig kerülje el a Nagykörutat...

Csakhogy az egyik legnagyobb gond éppen az, hogy a fővárosban nincsenek párhuzamosan járható útvonalak - mondta a Klubrádió Reggeli gyors című műsorában Orosz Csaba közlekedési szakértő. A szakember szerint a 4-es 6-os villamos - amely szinte egy egész metróvonalat pótol - egyes szakaszainak felújításait korábban mindig a nyári hónapokra időzítették, akkor ugyanis lényegesen kisebb a forgalom. - A rohanásból jól látszik, hogy futunk a pénzünk után; sürget az idő, a lehető leggyorsabban be kellene fejezni az uniós projekteket - mondta Orosz, hozzátéve: ha a munkák mégis elhúzódnak, egy esetleges nyáreleji árvíz esetén a két alsó rakpart lezárása még nagyobb közlekedési zűrzavart okozhat.

A dugók a Fővárosi Közgyűlés tegnapi ülésén is terítékre kerültek: az ellenzéki pártok képviselői egytől-egyig a városvezetést bírálták a kialakult helyzetért. Horváth Csaba (MSZP) szerint a BKK "megadta a kegyelemdöfést Budapestnek" azzal, hogy három jelentős fejlesztést is szinte egy időben indítottak el, a kialakult forgalmi káosz pedig "tudatos tervezéssel megelőzhető lett volna". Gy. Németh Erzsébet, a DK képviselője szintén úgy vélte, hogy a főváros "fut a pénze után", hiszen a szóban forgó beruházásokat hamarabb is el lehetett volna kezdeni, a csúszásban pedig a BKK korábbi vezetőjének és a főpolgármesternek is felmerül a felelőssége.

Csárdi Antal (LMP) azt mondta, hogy bár örül a felújításoknak, azokat "rettenetesen amatőr módon" szervezték meg. Nagy meglepetést okozott Tarlós István főpolgármester, amikor kijelentette: ő maga sem tudja, "mi indokolja a Jászai Mari tér és az Aradi utca közötti vágányfelújítást", ezért jelentést kért BKK-tól. A kaotikus állapotok miatt Tarlós elnézést kért a Budapestiektől, ám mint fogalmazott, "az ilyen munkák mindig kényelmetlenséggel járnak".

Minderre a BKK tegnap délután közleményben reagált: sajátos érvelésük szerint a kapkodásra azért van szükség, mert így "az egymáshoz közel eső területeket sem kell három különböző időpontban lezárni, ezzel pedig jelentős időt és pénzt takarítunk meg a budapestieknek", s nem utolsó sorban reményeik szerint az EU-s határidőket is tartani tudjuk. Mindeközben folyik a Budaörsi úton az új kereszteződés építése, tegnap kezdődött el az aluljáró és az autópálya új nyomvonalának kialakítása sávelhúzással, sávszűkítéssel és tereléssel.

Ki mit tud a dugódíjról?

A dugódíjjal kapcsolatban sem a zónahatárokról, sem pedig a díjak mértékéről nem született még döntés - jelentette ki Tarlós István a Fővárosi Közgyűlés hétfői ülésén. A főpolgármester ugyanakkor hangsúlyozta: arra törekednek Brüsszelben, hogy ha lehet, kivédjék a dugódíjat. A közgyűlés előtt Tokody Marcell (Jobbik) sajtótájékoztatón beszélt arról, hogy pártja szerint kizárólag a Fideszen és nem az Európai Unión múlik, hogy Budapesten milyen feltételekkel vezetik majd be a dugódíjat. A főpolgármester Tokody kijelentéseire reagálva azt mondta: az ellenzéki képviselő úgy tesz, mintha lenne az ügyben döntés, és amikor erről beszél, riogatja az embereket.



A képre kattintva galéria nyílik!  Fotók: Népszava