A NAV, a feladatköréből adódóan, évről-évre a számvevőszéki ellenőrzések látókörébe kerül, s az ÁSZ az elmúlt években az ellenőrzései során tapasztalt kockázatokat összegezve döntött a NAV több tevékenységi területére vonatkozó ellenőrzésének megindításáról - áll a közleményben.
A szabályszerűségi ellenőrzés a hátralékkezelési és végrehajtási, valamint a kiemelt adózói körben gyakorolt tevékenységre, a 2009. január 1-jétől a 2013. december 31-éig tartó időszakra szólt. Az EUROFISC - az áfa csalások megelőzésére létrehozott - rendszer ellenőrzése pedig a 2011. február 8-tól a 2014. április 30-ig terjedő időszakra terjedt ki.
Az ellenőrzés hiányosságokat tárt fel a belső szabályozottság területén, az irányítási eszközök aktualizálásánál, továbbá a kockázatkezelési rendszer és az ellenőrzési nyomvonalak kialakításával kapcsolatban is.
Az ÁSZ megállapította, hogy nem történt meg az adó- és vámszakmai területeken külön-külön alkalmazott folyószámlarendszerek egységesítése. Az egységes, NAV-szintű eljárási szabályok hiánya megmutatkozott a hátralékkezelési és a végrehajtási eljárási feladatok ellátása során is.
Az ellenőrzött időszakban a hátralékbeszedés romlott, mivel – a jelentős mértékben, évről-évre végrehajtott törlések ellenére – emelkedett a hátralékállomány nagysága, ezen belül pedig nőtt a beszedés szempontjából kedvezőtlenebb helyzetű és nem működő cégek hátralékénak aránya.
Az adó és a vám nyilvántartott hátraléka 2009. és 2013. között 8,8 százalékkal, 2078,5 milliárdról 2260,9 milliárd forintra nőtt. Az összeg 97,1 százaléka adóhátralék volt.
A közlemény megjegyzi, hogy a hátralékállomány emelkedésének ütemét mérsékelte, hogy az ellenőrzött időszakban közel 3800 milliárd forint hátralékot töröltek elévülés, behajthatatlanság, tartozásmérséklés miatt, illetve a felszámolási eljárásokhoz kapcsolódóan. Ezek mellett az adóhatóság 2009. és 2013. között évente 232,8-204 milliárd forint olyan működői adózói hátralékállományt mutatott ki, amelynek hátralékkezelése érdekében nem tett intézkedéseket.