utasok;Egységes Közlekedési Szakszervezet;Budapesti Közlekedési Vállalat;büntetőfeljelentés;Jáger István;

FOTÓ: Vajda József/Népszava

- Feljelentik a BKV-t?

Az utasok veszélyeztetése miatt büntetőfeljelentésre készül az Egységes Közlekedési Szakszervezet a 3-as metró észak-déli járműtelepén tapasztalt szabálytalanságok és törvénytelenségek miatt - írja az origo.hu.

Jáger István, az EKSZ alelnöke, az FKDDSZ elnöke szerint X. kerületi Kőér utcai kocsiszínben tapasztaltak több esetben is kimerítheti a Btk. egyes paragrafusában foglaltakat, amelyekért a felelősök akár többéves szabadságvesztéssel is büntethetőek. Több esetben is előfordult, hogy a szerelők sötétben kapcsolják össze- és szét a szerelvényeket, mert a kocsiszín világításának a megjavítására már nem maradt pénz.

Metró Ferihegyig

A BKV megvalósíthatósági - műszaki és gazdaságossági - tanulmányt készít a hármas metró repülőtéri meghosszabbításáról- írja a vs.hu. Az ezzel kapcsolatos végleges döntés 2015 májusában születhet meg. A főpolgármesteri hivatal szerint azonban jelenleg nincs szó a 3-as metróvonal meghosszabbításáról. A lapnak BKV-hoz közel álló forrásai azt mondták, a beruházásra komoly uniós támogatást vehetne fel a főváros.

Olyan esetet is említ, amikor a járműjavítókkal, lakatosokkal, villanyszerelőkkel irányítják a tolatószerelvényeket, ami szigorúan tilos. Az alelnök úgy véli, a szabálytalanságok most már az utasok biztonságát is veszélyeztetik. Egyre gyakoribbak a menet közbeni meghibásodások, így például az ellentétes oldali ajtónyitás.

Ez, a közvéleménnyel ellentétben nem a járművezető hibája, hanem üzemzavar, mert a szerelvények egy részét a felsorolt szakszerűtlen beavatkozások és

alkatrészhiány miatt rendszeresen úgynevezett AVR berendezés – automatikus vonatvezető rendszerrel – nélkül küldik forgalomba.

Amennyiben kénytelenek lesznek a feljelentést megtenni, a vádiratban a következőket fogják szerepeltetni: a munka törvénykönyvének megsértése, vezetői pozícióval való visszaélés, hűtlen kezelés gyanúja, tudatos létszám és alkatrészhiány, megfélemlítés, megfelelő képesítés nélküli munkavállalók veszélyes munkára utasítása.

A BKV az Origó kérdéseire azt válaszolta, hogy a téli időszakban előfordulhat, hogy sötétben is végeznek tolatási mozgásokat, szét-, illetve összekapcsolást, de van térvilágítás. Az AVR fel nem szerelt járművek az előírásoknak megfelelően közlekednek kétvezetős üzemben. Ez többek között azért is fura, mert a hatályos szabályzat szerint csak AVR-berendezéssel felszerelt járművek szállíthatnának utasokat.

Kompetenciatesztet vezetne be a kormány az általános iskolások körében, hogy meghatározhassák, hol folytathatják a tanulmányaikat – írja a Magyar Nemzet egy birtokába jutott szakképzési koncepcióra hivatkozva. A dokumentum szerint az oktatási rendszer számára jelentős kihívás az, hogy a munkaerőpiac szempontjából nem megfelelőek az arányok az iskolatípusok között: a kormány valószínűleg így próbálná csökkenteni a differenciát.