A koncepcióban pályaorientációs tanácsadással egybekötött képesség- és tudásmérésként feltüntetett ötlet több mint aggályos Szüdi János, a Pedagógusok Szakszervezetének jogi szakértője szerint: "ez eszköz lehet arra, hogy megszabják, hányan mehetnek bizonyos iskolatípusokba. Vagyis így növelhetnék a szakmát tanulók számát és így szigorítanák a gimnáziumokba való bejutási követelményeket".
Ráadásul a dokumentum szerint a mérést a hetedik évfolyam végén – kilencosztályos általános iskola bevezetése esetén pedig nyolcadik végén – végeznék. "Hihetetlen veszélyes eldönteni valakiről 13-14 éves korában, hogy milyen iskolába mehet tovább, tulajdonképpen eldönteni a sorsát" – mondta Szüdi. Hozzátette: "persze a kormány hivatkozhat arra, hogy jogilag nem tiltják, hogy valaki egy szakma elvégzése után még érettségizhessen, de ez gyakorlatilag lehetetlen, mert a szakmát végzett diákoknak nem lesz meg a kellő tanulmányi hátterük az érettségihez".
A Nemzetgazdasági Minisztérium közölte: nem döntöttek még a kompetenciamérés bevezetéséről, viszont ha lesz felmérés, a diákok attól függetlenül szabadon dönthetnek majd a pályaválasztásról.