Warner Classics;Alain Lanceron;Monsieur Lanceron;

- Közelkép - A visszahódító CD

Harcba szállt a Warner Classics, a hajdani EMI hanglemez cég utóda, hogy új opera CD lemezeivel visszahódítsa a nemzetközi piacot a mindent elárasztott DVD-től. A francia Alain Lanceron, a legendás Walter Legge utóda úgy véli, hogy a mai középszerű cégek nyakra--főre vásárolják a licencszerződéseket, tele vannak velük a boltok, de a felüknek a művészi értéke semmi. 

Csak a látvány, de maga a muzsika, a zenei teljesítmény, az énekesi produkció mind jobban háttérbe szorult. Ezért Monsieur Lanceron egy hétre bérbe vette mintegy élő stúdióként a római Parco della Musicát, hogy luxus Aida fölvétellel föltámassza a letűnt idők parádés opera produkcióit, hasonlatosakat az egykori Callas csodákhoz, olyan mai karmesterek vezényletével, mint volt egykor Herbert von Karajan, Riccardo Muti, Tullio Serafin. Csak operákra összpontosít, a szimfonikus műveket egyelőre mellőzi.

A hőstenor, Radames szerepére a német Jonas Kaufmannt, jelenünk világsztárját szerződtette. Akik végig hallgatták a fölvételeket, azt mondják, hogy a hadvezér páncélja alatt végre igazi emberszív, szerelmes férfi hódolata dobog, Cecilia Bartoli, a mezzoszoprán istennő kijelentette „a muzsika felejthetetlen estéje”. Ugyanezt véli Anja Harteros Aidának, az etióp rabszolganőnek az életre keltője, és Jekatyerina Szemencsuk, a vetélytárs egyiptomi királykisasszony alakítója.

Mindent élőben vettek föl, kozmetikázás nem lesz, legföljebb néhány zavaró köhögést, fölösleges tapsot vágnak ki, egyes nem egészen tiszta énekhangot ismételtetnek. Az új sorozat terve 2012.-ben született az olasz származású Maestro Antonio Pappano ötletéből, aki hovatovább másfél évtizede a londoni királyi operaház, a Covent Garden főzeneigazgatója. Lanceron úr szerint az énekesek rajonganak érte, a hangok tökéletes ismerője, karizmatikus egyénisége főnyeremény.

A kész CD nemzetközi megjelentetését őszre tervezik, úgy számítják 70 000 példányban már kifizetődő lesz. Alain Lanceron állítólag „háborúra készül”, arra a pillanatra, amikor a zeneimádók, már nem kigúvadt tekintettel merednek a képernyő előtt a DVD-re, hanem mint hajdan, behunyt szemmel hallgatják az énekesek teljesítményét, a hangszerek belépését.