Rossz jósnak bizonyult Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) államtitkára, aki egy tévéinterjúban közölte az útdíj kiterjesztésével kapcsolatban: a polgármesterek "abból indulnak ki, hogy biztos át fog terelődni a forgalom, én meg azt mondom, mi meg azt mondjuk, nem fog átterelődni."
Ennek azonban ellentmond a Best Way Traffic Kft. felmérése, amelyből kiderült, hogy a Vácról és Budaörsről a fővárosba vezető utak terhelése alaposan megnőtt januárban. A legforgalmasabb napokon majdnem 30 százalékkal több jármű haladt át a fizetőssé vált útszakaszok alternatív útvonalain az elmúlt év azonos időszakához képest - írja elemzésében a közlekedési adatok értékelésével foglalkozó cég. A forgalomnövekedés az elkerülő utakon a hónap egészét figyelembe véve átlagosan 12-15 százalék volt, és a járművek menetideje is ezzel arányosan növekedett.
A legjelentősebb változást a Vácról - Gödön és Dunakeszi központján át a fővárosba vezető 2-es úton tapasztalhatták a közlekedők, mivel sokan választották ezt az útvonalat az M2-es és az M0-ás autóutak újonnan fizetőssé tett szakaszainak elkerülése miatt. Hasonló mértékű forgalomnövekedést tapasztaltak Budaörs és Budapest között az 1-es úton is. Az M1/M7 autópálya fizetőssé vált bevezető szakaszán változatlanul 11 perc alatt lehetett eljutni Gazdagrét központjából egy budaörsi bevásárlóközpontba, viszont a Budaörsöt átszelő 1-es főúton idén januárban már 18-20 percet vett igénybe ennek az útnak a megtétele, míg tavaly legfeljebb 15 perc volt itt a menetidő - állapították meg a szakemberek.
Wittinghof Tamás, budaörsi polgármester a Népszavának egy általuk megbízott cég adataira hivatkozva megerősítette, hogy ez és a Best Way Traffic Kft. egymástól független vizsgálata szinte teljesen azonos eredményt hozott. Egyes útszakaszokon naponta 30-35 százalékkal, vagyis 4-5 ezer autóval több közlekedik az útdíj kiterjesztését megelőző időszakhoz képest. Sok budaörsi panaszkodik,hogy a mellékutcákból gyakran 5-10 perc várakozás után tudnak csak kikanyarodni a főútvonalakra. A polgármester megjegyezte: a település megnövekedett légszennyezettségét is mérik, valamint figyelemmel kísérik az ingatlanok és az utak burkolatának állagromlásának állapotát.
Nem nyugszanak bele a február 1-jével véglegesített helyzetbe a győri városi önkormányzati képviselők sem, akik egyhangúlag támogatták a baloldal azon javaslatát, amely szerint az M1-es autópályának a Győrt elkerülő, valamint az M19-es autóútnak az M1-es autópálya és az 1-es út közötti szakaszát térítésmentesen lehessen használni. Egyben kötelezték Borkai Zsolt fideszes polgármesterüket, hogy a döntésükről tájékoztassa a miniszterelnököt és a fejlesztési minisztert.
Összességében azoknak, akik a most fizetőssé tett útszakaszokat eddig is, - például munkába járáshoz - rendszeresen használták megérte megérte a megyei matrica megvásárlása, a hosszabb és lassúbb elkerülő utak használatával szemben. Főként azok választották a fizetős útszakaszok elkerülését, akik csak alkalmi jelleggel érintik az új fizetős útvonalakat - ismertette a felmérés tapasztalatait Illés Gábor, a Best Way Traffic Kft. ügyvezetője.
Szakértők szerint az e-útdíj tavalyihoz képest 20 milliárd forinttal megemelt bevételi terve a kiterjesztett díjfizetéssel, új kategória (D2) beemelésével valószínűleg teljesülni fog - ezt mutatják az éveleji eladási adatok is. Az éves matricák "kelendősége" arra utal, hogy a kormány a minél nagyobb bevétel elérésére törekszik és a megyeiek vételét erőlteti, azonban az országot keresztül-kasul autózóknak a több "megyei" helyett jobban megéri a mindenhova érvényes éves matrica megvásárlása.