baleset;Országos Mentőszolgálat;esetkocsi;diszpécser;mentőautók;Csizek Csaba;Buckai Szövetség Egyesület;

A 21 új mentő nem javít a mentőegység állományán FOTÓ: NÉPSZAVA

- Az emberi élet értéke - Kevés a mentőautó és a mentőorvos

Lassan ott tartunk, hogy a mentőautókért is sorszámot kell tépni - ha baleset ér minket, azért is aggódhatunk, vajon jut-e nekünk legalább egy kiöregedett esetkocsi? A járműhiány mellett az OMSZ súlyos szakemberhiánnyal is küzd, ráadásul a szándékosan félrevezető hívások is nehezítik a mentősök dolgát.

Egy szigetszentmiklósi HÉV-megállóban halt meg egy idős asszony a napokban, akit az unokája éppen orvoshoz kísért, az eset a legközelebbi mentőállomástól 360 méterre történt - adta hírül a Blikk. A napilap információi asszony szíve hirtelen megállt, egy, a helyszínen tartózkodó fiatal pár azonnal a nő segítségére sietett, hívták a mentőket is, ám állításuk szerint a mentőkocsi egy órával később érkezett a 15 kilométerrel távolabbi Pesterzsébetről.

Az asszony az utcán halt meg. Az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) tájékoztatása szerint nem történt mulasztás, a diszpécser a legközelebbi szabad mentőegységet indította el, a kocsi pedig - a szemtanúk állításával ellentétben - nem egy óra, hanem 19 perc alatt érkezett a helyszínre.

A mentőegységet azért kellett Pesterzsébetről riasztani, mert a szigetszentmiklósi állomás három mentőautója akkor épp más betegeknél volt. Csizek Csaba, a helyi Buckai Szövetség Egyesület elnöke a Blikknek elmondta, a körzetben élő csaknem 200-250 ezer ember ellátására nem elegendő ennyi esetkocsi, csak Szigetszentmiklóson 35 ezren laknak, s egy mentőállomás látja el őket.

Nem ez volt az első hasonló eset: december elsején például gyalogátkelőn ütöttek el egy 22 éves fiatalembert Szolnok belvárosában, kilenc percnyi kocsiútra a helyi mentőállomástól. Ennek ellenére a kocsira több mint fél órát kellett várni, az eszméletlen férfi addig a zuhogó esőben feküdt az úton. Az OMSZ szerint nem hibáztak, azon a napon ugyanis egymás után három halálos gázolás történt egyetlen útvonalon.

Mint kiderült, a riasztás után az esetkocsi azonnal a helyszínre indult, út közben azonban leállították őket egy másik gázoláshoz, ahol egy súlyos sérült ellátását kezdték meg. A központból ezért egy másik mentőegységet riasztottak a fiatal férfihoz, ám őket is útközben intették le egy újabb gázolásos balesethez. Ekkor riasztották a harmadik mentőegységet, akik a fiatal férfit ellátták és kórházba szállították. Nem sokkal később a fiatalember belehalt sérüléseibe.

Bár az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) hatalmas sikerként propagálta, hogy ez év januárjában a kormányzat 500 milliós támogatásával 21 új mentőautó beszerzése történt meg, ez továbbra sem javít túl sokat az OMSZ mentőegység állományán. Többek között Szigetszentmiklós is részesült az beszerzésből.

A helyzet eléggé siralmas: az országban jelenleg 743 mentőautó lát el szolgálatot, ezek közül több mint 180 tízévesnél öregebb - igaz, a furfangos kormányzat még 2011-ben, a semminél az öreg kocsi is jobb alapon megemelte a mentőautók használhatósági korhatárát 13 évre. Pedig az uniós irányvonalak szerint egy mentőautót maximum hatéves koráig lehetne használni.

Ha ez nem lenne elég, a mentőknek az emberi rosszindulattal is meg kell küzdeniük, többször előfordul ugyanis, hogy "álsegélykérők" jelentkeznek. Január 23-án például egy telefonáló azt állította, hogy Balatonalmádiban egy szatyorba csomagolt, síró újszülöttet találtak egy kukában. A kiérkező mentők, majd a rendőrök is átkutatták a környék hulladéktárolóit és kukásautót is, csecsemőt azonban nem találtak. Sokszor megtörténik az is, hogy olyan tünetekért hívják a mentőket, amelyek nem tartoznak a sürgősségi ellátásba, a mentősök azonban minden bejelentésre kötelesek kivonulni.

Ugyancsak súlyos problémát jelent, hogy bár kevés a mentőautó, a mentőorvos, illetve a mentőtiszt. Sajnos gyakran előfordul, hogy például egy rohamkocsi orvos nélkül áll szolgálatba - így hiába a magas szintű felszerelés, szakemberhiány miatt csak esetkocsiként riasztható - ezen mentőtiszt teljesít szolgálatot - vagy legfeljebb kiemelt mentőegységként, melyen csak a gépkocsivezető és egy szakápoló dolgozik.

Ónos eső, hófúvás és intenzív havazás is nehezítheti a közlekedést számos megyében - hívta fel a figyelmet a Magyar Közút Nonprofit Zrt. Az éjfélig szóló veszélyjelzése szerint Jász-Nagykun-Szolnok és Tolna megyében is lehet gyenge ónos eső.    Emellett több megyében havazásra és hófúvásra figyelmeztetnek. Havazás miatt Baranya megyére másodfokú figyelmeztetést adtak ki. Baranya, Somogy és Zala megyére hófúvás miatt érvényes másodfokú figyelmeztetés. Ezeken a területeken arra is készülni kell, hogy a viharos szél magas hótorlaszokat emel.Az ország északi, északkeleti negyedén hosszabb-rövidebb időre kisüthet a nap, A legmagasabb nappali hőmérséklet általában -1 és +4 fok között alakul, de délkeleten 6, 7 fok is lehet. Késő estére -3 és +2 fok közé hűl le a levegő.