Ha minden igaz, a kormánypártok meggondolták magukat, így Lázár János javaslatára csökkentik a reklámadót és a jelenlegi sávos helyett egykulcsos rendszert vezetnek be. (Azért ne vegyünk rá mérget, csak ha már Áder János is ráütötte a pecsétjét - ha van neki - az elfogadott törvénymódosításra.) Hogy mekkora lesz az új sarc, még a kormány legnagyobb hatalmú minisztere sem árulta el, mindenesetre hivatkozott az osztrák ötszázalékos reklámadóra, mint a legmagasabbra az Unióban. Ebből adódik, hogy valahol öt százalék környékén lesz, talán egy picit magasabb, lehet, hogy épp 5,3 százalék.
Lázár az Európai Bizottság Versenypolitikai Főigazgatóságának komoly aggályaira hivatkozott és azt is mondta, hogy a kormánynak mérlegelnie kellett: "egy bizonytalan kimenetelű jogvitát, vagy egy jó egyezséget választ". Mármint az RTL Klub tulajdonosával. A Bertelsmann-csoport tett is ajánlatot - ezt is Lázártól tudjuk.
Vagyis Merkel kancellár látogatása után egy nappal "a Brüsszelt nem Moszkvának tekintő" kormány rájött arra, hogy jobb a békesség az Unióval és a RTL-lel, fölösleges az oroszlán bajszát 50 százalékos adókulccsal huzigálni, és még jól is kijöhetnek abból, ha a 8-10 milliárd összbevételre tervezett sarcból visszavesznek. Inkább fizessenek a kicsik is (mint a Népszava), és még a befektetői bizalom is nőhet. Azt a kormánypárti érvet, amit Rogántól Kurucz Éváig mindenki felhozott, hogy aki nagyobb reklámbevételt ér el, több adót fog fizetni, Lázár elfelejtette. Talán eszébe jutott, amit az szja egykulcsossá tételekor mondtak: aki többet keres így is több adót fizet.
Hogy mi az alku ára, arra nem tért ki. Pedig az igazi kérdés az, mitől hátrált meg a Brüsszellel komolyabb ügyekben is szembeszálló, a Bertelsmannál nagyobb multikat is megszorongató kabinet. A híradóiban a választások óta valóban keményen kormánykritikus RTL - úgy tűnik - most már a Fidesz szemében is többet árt, mint amit el tudnak viselni. Arra gondolni sem merünk, hogy a médiapluralizmus országában, ahol a kormányfőt is kritizálni lehet, valamilyen tartalmi alkut kötöttek a háttérben.
Nem. Csináltak egy kis reklámot az RTL-nek, de most már sokallják a hirdetés árát.