Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság;támfal;Déli pályaudvar;Magyar Államvasutak;alagút lezárás;Kelenföldi vasútállomás;

A váróterembe már a galambok is csak megszokásból járnak FOTÓ: VAJDA JÓZSEF

- Csendespihenő a végállomáson

Vasárnaptól üresen állnak a Déli pályaudvar vágányai az állomásra vezető omladozó alagút lezárása miatt, a környék fejpályaudvaraként most a Kelenföldi vasútállomás funkcionál, amely már most kapacitásának határán van. Hogy elbírja a forgalmat, számos járatot törölni kellett, még nagyobb kellemetlenséget okozva az utasoknak. A VEKE szerint erre nem lett volna szükség, gondosabb, utasközpontú átszervezéssel az elővárosi járatok is megmaradhattak volna. A MÁV nem tudja, az állomáson mikor indulhat újra a közlekedés, ahogy azt sem, mihez kezdjenek a Déliben üzletet bérlő vállalkozók, akik a forgalom katasztrofális csökkenése miatt a rezsit is alig tudják kitermelni.

Leginkább már csak a városi galambok potyáznak a Déli pályaudvarnál, ám már belőlük is egyre kevesebbet látni, hiszen utasok híján a boltok többsége a "műszaki hiba" elhárításáig lehúzta a rolót - ha vásárlók és boltosok sincsenek, a sokak számára bosszantó szárnyas barátaink sem reménykedhetnek még egy földre ejtett kiflicsücsökben sem.

Nincs kinek eladni
Zárva az újságos, a pékség, a hamburgeres a Déli pályaudvar felső részén, tegnap még a zöldséges és az édességboltos tartotta a frontot, a többiek mind feladták. Persze az ő forgalmuk is töredékére esett vissza, az édességbolt is csak azért van nyitva, mert - mint az eladó úriember mondta - családi vállalkozásként működnek:
"Teljesen mindegy, hogy itt ülök vagy otthon. Az a néhány száz forint is pénz. Még a rezsit csak-csak kifizetjük, de hogy miből fogunk élni, nem tudom" - tárta szét a kezét nevetve, hangjából azonban kicsengett a bizonytalanság és a reménytelenség. Legalább másfél hónapig - vagy még tovább? - kellene kihúzni.
Lent az aluljáróban még több bolt is nyitva van, ám az ő helyzetük sem rózsás. Szinte kivétel nélkül mindannyian 70-80 százalékos bevételkiesésről számoltak be, sokan csak a törzsvásárlók miatt tartanak nyitva - legalább őket igyekeznek megtartani.

A pályaudvaron - legalábbis például egy múlt heti, átlagos hétköznaphoz viszonyítva - sosem látott tisztaság és rend van, a vágányok mellett unott arcú vasútőrök strázsálnak, a kotnyeles riportereken kívül senki sem zavarja a békét.

A MÁV-nak fogalma sincs, meddig fog még eltartani a helyzet, azonban a pályaudvar információs pultjánál üldögélő kisasszony tájékoztatása szerint legalább másfél hónapig nem indítanak járatokat a Déliből.

A gondok január 25-én kezdődtek, amikor is a Déli pályaudvar bejárataként funkcionáló, a Gellért-hegy nyugati oldala alatt futó alagút Kelenföld felőli bejáratánál megcsúszott a támfal, a sínekre sár és kődarabok zúdultak. A vasúttársaság ekkor úgy döntött, a vonatok csak az egyik sínen közlekedhetnek, emellett tíz kilométer per órás sebességkorlátozást rendeltek el.

Január 31-én azonban újabb, 80-100 kilós kövek zuhantak a sínekre, a támfal földje is tovább csúszott, ezért a MÁV az Országos Katasztrófavédelmi

Főigazgatósággal együtt végül az alagút - és ezzel együtt tulajdonképpen az egész pályaudvar - teljes lezárása mellett döntött.

Az előzetes vizsgálatok szerint a galibát az okozhatta, hogy a XI. kerületi önkormányzat kezelésében lévő Csukló utcánál felgyülemlett a csapadékvíz, emiatt megcsúszott az ottani földút, a víz pedig a támfalat is alámosta.

Bár a pályaudvar forgalmát már az első omlást és a "félvágányos" lezárást követően elkezdték átszervezni, azzal, hogy a Déli pályaudvar funkcióját tekintve megszűnt létezni, több tízezer utas életét nehezítették meg: a vasúttársaság adatai szerint egy átlagos napon mintegy 250 vonat fordul meg a Déliben, amelyek a téli időszakban 10-12 ezer utast szállítanak.

A fejpályaudvar szerepét most a Kelenföldi vasútállomás vette át, amely, mint Lőcsei Virág, a MÁV-csoport szóvivője a napokban jelezte, "kapacitása végén jár". Ezért is a legjobb megoldást abban látták, hogy a menetrendek átrendezése mellett egyes járatokat ideiglenesen megszüntetnek - így például a százhalombattai vonatok már egyáltalán nem közlekednek.

Mindez a MÁV csoport nyugalma érdekében történt, pedig gondosabb szervezés mellett a törölt járatok további üzemeltetésére is lett volna lehetőség - legalábbis a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) szerint. Mint írják, ha például "a pusztaszabolcsi és a székesfehérvári vonalakról érkező zónázó, gyorsított és személyvonatokat Kelenföldön a lehető legrövidebb időn belül fordítaná vissza menetrend szerinti indulásokba a vasúttársaság, akkor a lemondott helyi vonatok is közlekedhetnének (...)

Ehhez persze az üzemeltetői oldalról több rugalmasság, a szerelvényfordulók részleges, átmeneti áttervezése, és elsősorban utascentrikus hozzáállás lenne szükséges". A VEKE szerint az elővárosi vasúti utasok elvesztése azért is érthetetlen, mert "épp e térségben folyamatosan állnak forgalomba az ország legkorszerűbb vasúti járművei".

A MÁV közlése szerint a támfalak ideiglenes megerősítése több hétig is eltarthat, ám ezt követően a pályaudvar "már" ismét indíthat járatokat. Az ígéretek szerint az alagút végleges helyreállítási munkái a második negyedévtől indulhatnak - remélhetőleg addig sikerül eldönteni, kinek kell állnia egyebek mellett a helyreállítás költségeit. Ahogy az lenni szokott, már most megkezdődött az egymásra mutogatás, a felelősség hárítása.

A vasúttársaság álláspontja szerint az alagút fölötti területet a XI. kerületi önkormányzat kezeli, így a felelősség őket terheli. A hivatal azonban tegnap előállt egy általuk felkért független szakértő véleményével, amely szerint nem a Csukló utca felől érkező nagy mennyiségű csapadékvíz, hanem Kis-Gellért-hegy lába alatt futó rétegvizek mosták alá a támfalat.

Milassin Levente, XI. kerületi önkormányzat sajtófőnöke szerint a helyreállítás költségei mellett az elővárosi közlekedés szünetelése és pályaudvaron dolgozó vállalkozók bevételkiesése miatt komoly kártérítési perekre lehet számítani. Az MTI kérdésére elmondta: mindez több százmilliós, akár milliárdos nagyságrendű is lehet. Érthető hát, hogy az önkormányzat inkább a MÁV nyakába varrná a költségeket.

A sajtófőnök nyíltan ki is mondta: az önkormányzat szívesen közreműködik a helyreállításban, az anyagi felelősséget azonban nem vállalja. Mindezek hallatán a MÁV kijelentette, hogy az önkormányzat szakértőjének előzetes véleménye "nem mérvadó", a társaság belső és külső szakértői vizsgálatai - beleértve a geotechnikai és hidrológiai szakvélemények összeállítását - még tartanak. Hogy ki fizeti a helyreállítás költségeit, majd a végleges szakértői vélemény elkészülte után derül ki.

A  jegykiadó automaták is leálltak

Szerverhiba miatt nem működtek tegnap a MÁV jegykiadó automatái, sőt, a társaság weblapját sem lehetett elérni, valamint az ország egész területén nem üzemelt az internetes jegyátvételi rendszer. A vasúttársaság tájékoztatása szerint szakemberek a szerver gyártóját bevonva nyomban elkezdtek dolgozni a hiba elhárításán, amely valószínűleg tovább növelte a Déli pályaudvar lezárásával kialakult közlekedési káoszt. Jelezték: azokon az állomásokon, ahol nincs pénztár és a jegykiadó automata sem működött, a felszállók pótdíj nélkül vehettek jegyet a vonaton.

Akik az interneten megváltották jegyüket, de még nem nyomtatták ki a jegykiadó automatából, a jegy nélkül is felszállhattak a vonatra, ám a jegyvizsgálónak meg kellett adniuk e-mail címüket és a vásárlás időpontját, amelynek alapján a jegyvizsgáló utasleadási lapot állított ki. Ezzel utólag igazolható az utazásra való jogosultság. Ugyanakkor a leállás időszakában az interneten vásárolt nemzetközi jeggyel utazók - ha még nem vették át menetjegyüket - csak új jegy váltásával kezdhették meg az utazást.



Föl kellett kelteni az igényt az emberekben, mert az határozza meg a mindennapokat – mondja Bogdán László. Cserdi polgármestere a rossz hírű kisközségből néhány év alatt virágzó mintafalut varázsolt. A zömében cigányok lakta faluban az utóbbi években 26 fürdőszobát építettek, ugyanennyi homlokzatot hoztak rendbe kalákában. Nyolc hektáron gazdálkodnak, bérmunkát is vállalnak, van erdejük, fóliasátrakban kertészkednek, s tavaly 38 laptopot és 12 biciklit kaptak a legjobban tanuló gyerekek.