Malév;légitársaság;repülés;

- By, by Malév!

Alighanem kissé megkésett a kormány sajnálkozása a csődbe vitt magyar légitársaság elvesztése miatt. Némi álságosság is felfedezhető a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kijelentése mögött, amikor arról beszélnek, hogy akár még anyagi áldozatokra is hajlandó volna a magyar kormány egy új, nemzeti légitársaság megalakításért, persze csakis „piaci alapon”.

A MALÉV három évvel ezelőtti csődje is egy volt azok között a szemellenzős döntések között, amelyeket a kétharmados győzelem elbizakodottságában hozott a 2010-ben frissen hivatalba lépő Orbán-kormány. A leköszönő Bajnai-csapat már látta, hogy csakis határozott és gyors lépésekkel lehet megmenteni az ugyancsak hazai érdekeltségű fapados társaság feljelentése miatt bajba került MALÉV-et. Az átadás-átvétel dokumentumai között ott volt a kidolgozott javaslat is, amelyet az új kormány illetékesei talán még elolvasni sem akartak. Az eredményt tudjuk. És talán az sem véletlen, hogy az egykor fontos útvonalakat birtokló légitársaság legzsírosabb desztinációt mára a feljelentő szerezte meg.

A 21. század első évtizedére a budapesti repülőtér Európa egyik legfontosabb, úgynevezett „ráhordó” légikikötője lett. A ferihegyi forgalom jelentős részét a tranzit utasok generálták: ide érkeztek azok a távol-keleti, közel-keleti és észak-amerikai járatok, amelyek utasai mintegy „fordító korongon” Európa kisebb reptereire indulhattak tovább. Szerbia, a Balkán, Kelet-Európa megannyi légikikötőjébe gyakorlatilag csak Budapesten át lehetett eljutni.

Ma Budapest – zsákutca. Az utasforgalom zömét a kispénzű turistákra specializálódott fapados járatok hozzák, s aki tőlünk akar a tengeren túlra, vagy Európa kisebb repülőtereire eljutni, jó ha tudja, egy-két átszállásnál „olcsóbban” nem tudja megúszni. Budapest szerepét már átvette Bécs, Prága és részben Bukarest.

Kicsit késői a felismerés, de a minisztériumban most úgy gondolják, egy esetlegesen piacra lépő új magyar légitársaság a hiányzó összeköttetések megteremtésével, esetleg a nyugat-európai gyűjtő-elosztó bázissal rendelkező légitársaságok hálózatára való ráhordással akár szárnyalhatna is. Ha nem is Sólyom szárnyakon, de egyszer talán ismét nemzeti színű gépeken.