Budaörs;útdíjhasználat;átmenő forgalom;

Illusztráció/Népszava

- Az útdíj miatt Budaörsön jelentősen nőtt az átmenő forgalom

Átlagosan 15, egyes részeken azonban 35 százalékkal nőtt a forgalom a Budaörsöt átszelő főútvonalon az M7-M1-es autópályák bevezető szakaszának fizetőssé tétele miatt, ezért az önkormányzat tárgyalásokat kezdeményez a kormánnyal az érintett sztrádaszakasz ingyenessé tétele érdekében – közölte a település polgármestere egy most lezárult mérés adataira hivatkozva.

Wittinghoff Tamás (Budaörs Fejlődéséért Egyesület) igazolva látja korábbi aggályaikat, amelyek szerint a települést kettészelő auótpálya-bevezetőre is kivetett útdíj miatt a forgalom jelentős része átterelődik Budaörs belsejébe, számos hátrányt okozva a lakosoknak.

A polgármester közlése szerint január 21. és 23. között forgalomszámlálást végeztettek ugyanazzal a céggel, ugyanazzal a módszerrel, s a településnek ugyanazokon a pontjain, mint 2013-ban, és bár a korábbi mérés márciusban, a januárinál jóval forgalmasabb időszakban történt, a mostani vizsgálat mégis markáns növekedést mutatott.

Újabb változások a Budaörsi út átépítése miatt
Szerdától ismét változik a forgalmi rend a Budaörsi úton, az M1-es és az M7-es autópálya bevezető szakaszán; a BKK Budaörs és Őrmező megközelítésére az Egér utat javasolja. A  munkálatok miatt a két forgalmi sáv közül az egyiket 30-40 méter hosszan lezárják, Gazdagrét felé csak egy sáv lesz járható. Az elágazásnál nem lehet majd a Budaörsi út felé jobbra kanyarodni. A munkálatok előreláthatóan egy hétig tartanak.

A vizsgálatot végző Pannon Engineering Kft. jelentésében egyebek mellett az áll, hogy az 1. számú (Budaörsön átvezető) főút forgalma – egyetlen keresztmetszet kivételével – minden szakaszon átlagosan 15 százalékkal, egyes részeken 25-35 százalékkal nőtt. Ez azt jelenti, hogy naponta átlagosan 2-3 ezerrel több jármű halad át a városon, mint korábban, ami „drámai változás” – értékeli a mérés összegzésére utalva Wittinghoff Tamás.

Szerinte a két számlálás között bekövetkezett forgalomnövekedés oka elsősorban nem a közúti forgalom nagyságának évről évre bekövetkező emelkedésében, hanem a forgalom nagyarányú átrendeződésében keresendő, amiben döntő szerepet játszhatott az M1-M7-es autópályák budaörsi szakaszának fizetőssé tétele.

A polgármester emlékeztetett: noha még az útdíj bevezetése előtt figyelmeztettek a várost érintő várhatóan súlyos következményekre, a kormányzati érvelés szerint azért nem teljesítették Budaörs kérését a fizetési kötelezettség eltörlésére, mert szerintük nem terelődik át az autópályáról a forgalom a településre.

„Mivel ezt az érvelést eddigi tapasztalataink és a mérési adatok határozottan cáfolják (...), kezdeményezem, hogy induljanak tárgyalások a kormányzat és Budaörs város önkormányzata között, hiszen beigazolódott az, amitől megalapozott érvek mentén joggal tartottunk, s melyre a szakma egyként hívta fel a döntéshozók figyelmét. Egy könnyelműen és átgondolatlanul bevezetett intézkedés jelentősen rontja a Budaörsön élők életminőségét” – írta közleményében a polgármester.

Hozzátette: a problémát könnyedén lehetne orvosolni a Budaörsöt kettészelő, belső, városi útként is működő M1-M7 bevezető szakaszára is kivetett útdíj eltörlésével. „Budaörs komolyan veszi magát, és komolyan vette a kormánnyal megindult egyeztetéseket is. Mi úgy képzeltük, hogy a szakmai vita nem megérzéseken és vélekedéseken alapul, hanem objektív számokon” – közölte Wittinghoff Tamás.

Veszélyes anyagot, hypo-kloridot szállító kamion ütközött össze két személyautóval az M3-as autópályán Hatvan térségében kedden reggel, a balesetben egy ember megsérült.