A magyar játékfilmnek a tavalyi év két kirobbanóan nagy sikert hozott a nemzetközi fesztiválvilágban, noha sajnos sem az Európa Filmdíj, sem a Lux-díj jelöltjei közé nem került magyar film. A nagy dobás: Cannes-ban Mundruczó Kornél, Karlovy Varyban Pálfi György filmje végzett nagyszerű eredménnyel. Büszkék lehetünk az alkotóik tehetségére a Fehér Isten illetve a Szabadesés sikereit figyelve azóta is. És ott van mellettük egy ifjú pályakezdő, a Symphony No. 42 című animációs rövidfilm rendezője, Bucsi Réka, aki végignyerte az összes fesztivált, ahol bemutatkozott.
2010-ben egy lendületében lévő ipart vágott haza a filmfinanszírozás leállítása. A magyar film azóta is nehezen tér magához. Az alapjaiban megváltoztatott támogatási rendszerben hosszú szünetet követően indult újra lassan a hazai filmgyártás, de amint lélegzethez jutott, azonnal hallatta is hangját a nemzetközi fórumokon: mindjárt elsőre a félig-meddig már új szisztémában készült A nagy füzettel Szász János megnyerte Karlovy Vary fődíját, a Kristály Glóbuszt.
Tavaly már volt mivel nyerni: Mundruczó Kornél hosszú idő után végre ismét hozott haza díjat Cannes-ból, méghozzá az Un certain regard versenyszekció fődíját, valamit a Palm Dog elnevezésű legjobb kutyaszereplő díját. A sokkolóan különleges Fehér Isten című film tavaly összesen 18 fesztiválon járt, Antalyában közönségdíjat nyert, Sevillában Eurimages-díjat kapott, Strasbourgban az Európai Fantasztikus Filmek Fesztiváljának fődíjával, az Arany Polippal értékelte a zsűri.
És a január 22-én kezdődő, nagyhírű független filmes Sundance Filmfesztiválra a magyar játékfilmek közül elsőként a Fehér Isten kapott meghívást. És már biztos a Palm Springs-i fesztiválbemutatkozása is. Mundruczó magyar-német-svéd koprodukcióban készült filmje abban is kiugrik a sorból, hogy külföldi mozi forgalmazásba is bekerült: a szlovák, belga, holland, francia mozik után az új évben a brit, az amerikai és a német filmszínházakban is látható.
Az idei Sundance Filmfesztivál másik magyar meghívottja a múlt év nagy nemzetközi filmsikere, Bucsi Réka: Symphony No. 42 című tízperces digitális rajzanimációja. A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) animációs tanszékén végzett alkotó diplomafilmje tavaly ilyen idő tájt indult neki a világjárásnak a Berlinalén, majd ezután bejárta szinte az egész világot.
A 47 jelenetből felépített, szürreális kisfilm az ember és természet viszonyát egészen különleges látószögből jeleníti meg, rendkívüli fantáziával, játékossággal és drámai asszociációkkal. A film egész évben fesztiválról-fesztiválra gyűjtötte az elismeréseket. Hongkongtól Chicagóig, Melbourne-től Annecy-ig, San Paolótól Valladolidig összesen 27 nemzetközi versenyen vett rész és 18 díjat hozott haza, köztük a legjobb film és a közönség díjait.
Ehhez járul még öt magyarországi animációs fesztiválon nyert díj is. Bucsi Réka filmjének sikermenete nem állt meg az Oscar-díj előszobájáig. Most január közepén dől el, vajon bekerül-e az Oscar-jelöltek ötös listájára, ugyanis az Amerikai Filmakadémia múlt év végén már beválasztotta abba a tízes szűkített listába, amelyből a végső verseny öt jelöltje kikerül. Egy diplomafilm, amely ott van a világ legjobb tízes kis animációja között – önmagában csúcs!
A nagyjátékfilmek tavalyi nemzetközi menetének másik kiemelkedő sikere a Fehér Isten mellett a Szabadesés díj-esője Karlovy Varyban. Pálfi György jó részt dél-koreai pénzen készült, hét történetet mesélő, szürreális beütésű játéka a zsűri különdíját, a rendezés díját és az Europa Cinemas Label elismerést söpörte be. Ott volt a londoni legjobb európai filmek fesztiválján, Luxembourgban, Wroczlavban, Leedsben, Cottbusban, összesen kilenc fesztiválon.
Az utóbbin Molnár Piroska lett a legjobb színésznő. És miközben itthon a Magyar Nemzeti Filmalap hosszas és érthetetlen huza-vona után mégis visszavonta Pálfi korábban ígéretekkel fogadott Toldi című filmjétől a támogatást, a rendező újabb elismerést mondhat magáénak a nemzetközi terepen. A hang című legújabb filmtervét ugyanis – amelyet Nagy V. Gergővel és Ruttkay Zsófiával együtt jegyez – elnyerte a Les Ares European Filmfesztiválon az Arte 6.000 euróval járó legjobb filmtervnek járó díját.
Korábban Torinóban díjazták a tervet, előtte pedig elnyerte az EU MEDIA platformja 50 ezer eurós támogatását. Az, hogy a Tolditól itthon a kormánybiztos kedve szerint elvették a megvalósulás lehetőségét, a múlt év nagy filmes csalódása, A hang viszont reményt kelt, hogy Pálfi mégis hamarost megint rendezhet. (A hírek szerint részben az Egyesült Államokban és angol nyelven forog majd a film.)
A hírek szerint Hajdu Szabolcs is Amerikában készül folytatni a filmezést, legutóbbi filmje, a Délibáb Torontóban indult nemzetközi fesztiválkörútra, Haifától Tallinnig öt fesztiválon szerepelt, s a Palm Springs Nemzetközi filmfesztiválon is bemutatkozik.
A játékfilmes külföldi sikerekből elsőfilmes rendezők is kivették a részüket. Császi Ádám Viharsarok című filmje 12 nemzetközi fesztiválra kapott meghívást a Berlinale bemutatója után, majd Tajpejben elnyerte a Zsűri különdíját. Zomborácz Virág Valladolidban kapta meg a Legjobb film elismerést az Utóélet című munkájáért, a tavalyi öt fesztiválszereplése mellé idén biztos a részvétele a Palm Springs-i és a Tromso Nemzetközi Filmfesztiválon.
Reisz Gábor itthon a mozikban sikeresen teljesítő diplomafilmje, a VAN valami furcsa és megmagyarázhatatlan a Karlovy Vary-i bemutatkozás után öt fesztivált megjárt Helsinkitől Cottbusig, Torinóban pedig valósággal aratott: elnyerte a Zsűri különdíját, a közönségdíjat, a Diákzsűri legjobb forgatókönyvírói díját és a Torino Sette olvasóinak közönségdíját is. Bodzsár Márk első rendezése, az Isteni műszak Szlovákiában egy fantasztikus fesztiválon legjobb film lett, Portugáliában pedig elnyerte a Manoel de Oliveira díjat.
Dokumentumfilmek sikereiről nem sok hír érkezik, elhanyagolt területnek számít a finanszírozásban. Mégis: független filmekként három alkotás is óriási nemzetközi sikerszériát futott be. A cigánygyilkosságok peréről készített Ítélet Magyarországon című film, Hajdú Eszter kiemelkedő teljesítménye Prágában, Minszkben és Wiesbadenben nyerte el a legjobb dokumentumfilm díját, Szarajevóban a zsűri különdíját és Triesztbe a CEI-díjat.
Groó Diana Regina című filmje az első rabbinőről világszerte 13 fesztivál meghívottja volt, Varsóból hazahozta a Phoenix különdíjat. A HBO támogatta Szerelempatak című filmjével Sós Ágnes hozott haza fontos díjakat Triesztből, Zágrábból és Varsóból.
Vácz Péter Nyuszi és Őz című munkája a 2013-ban indult nemzetközi sikersorozatát még tavaly is folytatta. Abszolút csúcstartóként eddig 63 országban vetítették, részt vett 300 fesztiválon és elnyert 120 díjat. Ez már komolyan a korábbi szép időket idézi.