„Mindenkor a saját felületeit kívánja használni az egyes változások, újítások bejelentésére” – az elmúlt hetekben rendszerint ezzel vág vissza a működését, átszervezéseit firtató újságírói kérdésekre az MTVA. Miközben az idén már annyi közpénzből gazdálkodhatnak, mint soha korábban: csak az MTVA büdzséje 80 milliárd forint, de a médiatanács és a távirati iroda költségvetésével már 110 milliárd, amit az állam ia teljes magyar közmédiapiac feletti befolyás megszerzésére és felborítására szán.
A korábban lapunknak cáfolt, ám hetekkel később mégis bejelentett nemzeti sporttévé, azaz a júliusban induló M4 Sport, valamint a márciusban a fiatalok „estéit” bulváros tartalmakkal megcélzó Petőfi Tv a hasonló profilú kereskedelmi tévék riválisa is kíván lenni - miként a március 15-ével az M1 helyén sugárzó „nemzeti hírcsatorna” nem titkoltan a kegyvesztetté vált üzletemberhez, Simicska Lajoshoz köthető Hír Tv-é. Ugyanis csupa olyan magazin- és háttérműsort ígérnek a közmédiások, amely programok a Hír Tv-n is láthatóak. „Nyilván ezzel a szándékkal is hozták létre” – mondta tegnap lapunknak a Hír Tv vezérigazgató-helyettese arra, hogy konkurenciaként tekintenek-e az M1-re, de Szikszai Péter egyértelművé tette, felveszik a kesztyűt az újabb kormányzati lépés ellen, a támadások csak erősítik őket. „A reklámadó, az állami hirdetések elvonása, és a kikényszerített konkurenciaharc ellenére, tesszük, ami egy jobboldali tévé dolga. Még akkor is, ha most épp egy jobboldali kormány nem szeret bennünket” – mondta.
Ezek a - bírált - lépések igen érzékenyen érintették a csatornát: tavaly 400 millió forintnyi reklámadót kellett befizetniük, nyáron pedig azzal szembesültek – miként a szintén Simicskához köthető Magyar Nemzet is – , hogy az összes állami hirdetést leállították. Emiatt ősszel műsorokat is megszüntettek. November végén aztán jött a válaszlépés: elsőként lapunk számolt be róla, hogy az egykori APEH-elnök Simicska indulhat Veszprémben a február 22-i időközi országgyűlési választáson, megakadályozandó a fideszes kétharmadot. Ironikus, hogy nemrég szinte a veszprémi kampány indulásakor jelentette be az MTVA, hogy a Duna Tv lesz a nemzeti „főadó”, az M1 pedig főállású hírtelevízió. Az elmúlt években közben több kísérlet is volt a TV2 megszerzésére a piacvezető RTL Klub befolyásának megtöréséért, előbb Simicskához köthető üzletemberek, majd a kormányfőhöz most is közel álló Andy Vajna filmügyi kormánybiztos tűnt fel érdeklődőként, meghátrálásra késztetve Simicskáékat.
Az állami hírtévé fenntartása évi 4-5 milliárdot emészthet fel, de mint Vásárhelyi Mária médiaszociológus lapunknak mondta korábban, az adófizetők pénze, tehát "semmi sem drága" a kormánynak ebben a konfliktusban. Csakhogy, ha az M1 megjelenésével visszaesik a Hír TV nézettsége - stabilan 2 százalék a teljes lakosság körében -, Polyák Gábor médiajogász szavaival élve: a kormánypárt elérheti célját, és nem lesz kiszolgáltatva a Simicska-féle médiabirodalomnak.
Kell az internet is?
Január közepén, végén elindul az internetről szóló nemzeti konzultáció honlapja: az internetkon.hu – jelentette be Deutsch Tamás, az internetről szóló nemzeti konzultáció lebonyolítását végző miniszterelnöki biztos. Ott lesz módja mindenkinek javaslatot tenni a konzultáció felteendő kérdéseire. Azokat február végére összegzik, majd március "közepétől, végétől" egy hónapon át várják rájuk a válaszokat. Deutsch korábban azt mondta, biztosan rákérdeznek arra, hogy a felhasználók mennyire elégedettek a szolgáltatókkal, és mennyit hajlandók fizetni egy-egy szolgáltatásért; bár szerinte az internetadó ötlete halott, ezek alapján elképzelhető, hogy a jövőben a kormány maga is szerepet vállalna valamilyen formában az internetszolgáltatásban.