autóverseny;Dakar-rali;tereprali;

A kihívó Peugeot-trió: Peterhansel, Despres és Sainz FOTÓ: PEUGEOT

- Dakar: vigyázz, kész, rajt!

A vasárnapi első szakasszal útjára indul 2015 első igazán komoly megmérettetése, a Dakar. A tereprali történetének legkeményebb versenyét újfent a már jól megszokott dél-amerikai helyszíneken rendezik. Valamennyi kategóriában ott vannak a legnagyobb klasszisok, így elképesztően nagy harc várható a január 17-ig tartó viadalon. Nagy kérdés, hogy a csak Mr. Dakarnak hívott tizenegyszeres győztes, Stephane Peterhansel a Peugeot gyári csapatával képes lesz-e legyőzni egykori csapattársát és barátját, a Minivel rajthoz álló címvédő Nani Romát.

Ki gondolná, hogy az emberiség egy sivatagi eltévedésnek köszönheti a Dakar-rali létrejöttét? Pedig így van… Amennyiben az autóversenyzésben jeleskedő Thierry Sabine motorral nem téved el az Abidjan és Nizza között rendezett rali egyik szakaszán a nigeri határhoz közel, a Líbiai-sivatagban, hogy a verseny főszervezője, Jean-Michel Sine három nap után találjon rá, bizony a sivatagi nagy viadal tán sosem került volna megrendezésre.

A kalandor francia addig gondolkodott a saját esetén, míg kipattant a fejéből a nagy verseny, a Párizs-Dakar legendája. 1979-ben pedig már az első versenyt is megrendezték több mint 170 indulóval. Azóta a világ legnagyobb és legnehezebb viadalává nőtte ki magát, igaz, 2008-ban terrorfenyegetettség miatt elmaradt, majd 2009-től már Dél-Amerikában rendezik meg biztonsági okokból a versenyt.

A Dakar mára több lett, mint egy verseny a sivatagban. Fogalom, egy misztikum. De egyvalamiben nem változott meg a majd négy évtizedben: ugyanúgy kihívás teljesíteni, mint 36 évvel ezelőtt az elsőt…

Vasárnap újfent nekilódul a mezőnyt. Idézzük fel a viadal honlapján található adatokból néhányat, hogy érzékeltessük, hova nőtte ki magát Sabine találmánya. Négy kategóriában – autó, motor, kamion és quad – küzdenek a versenyzők, immár 53 ország képviselteti magát a mezőnyben, köztük a magyar Uniqa Sandlander Team három autója, valamint Dési János a motorosoknál. 11 nő is ott található a mezőnyben, sőt a francia Catherine Houles és Sandrine Ridet alkotta csapat az első színtiszta női egység az autósok versenyében. Összesen harminc orvos felügyeli a versenyzők egészségét. 46 quad – ez rekord –, 64 kamion, 138 autó és 164 motor indul az idei Dakaron, akik közül a legfiatalabb az argentin motoros, Jorge Lacunza 18 éves, míg a legidősebb a 73 esztendős japán kamionos, Yoshimasa Sugawara. 89 újonc indul, akiknek ez lesz az első „sivatagi show-ja”, és idén már 190 országban 1200 órán keresztül közvetíti a televízió a versenyt. Ötszáz főből áll csak a szervező bizottság, ugyanakkor 22 ezren vesznek részt a viadal biztonságossá tételében. Népszerűségét mi sem mutatja jobban, mint az, hogy a verseny hivatalos facebook oldalának több mint egymillió követője van, valamint már 7,2 millióan látogatták meg a hivatalos honlapját, holott a viadal még el sem kezdődött.

A kihívó Peugeot-trió: Peterhansel, Despres és Sainz FOTÓ: PEUGEOT

A kihívó Peugeot-trió: Peterhansel, Despres és Sainz FOTÓ: PEUGEOT

Mindenesetre az idei Dakar elképesztő izgalmakat tartogat valamennyi kategóriában. Az autósoknál nagy kérdés, a Dakarra gyári csapattal és három korábbi Dakar-bajnokkal – Peterhansel, Sainz és Despres – visszatérő Peugeot képes lesz-e legyőzni a Mini-armadáját, melyet a címvédő Nani Roma vezet. A motorosoknál a KTM-brigád szinte legyőzhetetlennek tűnik, ráadásul Marc Coma ezúttal „megszabadult legnagyobb riválisától, az autósok között induló Despres-től. A kamionosok között szinte lehetetlen megjósolni a végső sorrendet, hiszen a teszteken és a versenyeken a Kamaz-MAN-Iveco trió szinte azonos teljesítményt nyújtott, azaz a pillanatnyi forma lesz a döntő, míg a quadosok között a szakemberek a címvédésnek adják a legnagyobb esélyt, azaz a 27 éves chilei Ignacio Casale másodszor is trónra ülhet.

Egy biztos, a világ legnagyobb tereprali versenye vasárnap kezdetét veszi.

Ők mondták
Stephane Peterhansel autóversenyző (francia, Peugeot): „Nagy álmom teljesülhet, ha francia márkával is sikerülne immár tizenkettedik alkalommal is megnyernem a Dakart. Egészen hihetetlen, hogy a Peugeot-nak kétkerék-meghajtással milyen tapadása van még a dűnéken is. Az autó valóban gyors, bár egyelőre nem lehet tudni, mennyire gyors a többi autóhoz képest. Egy biztos, jó csillagzat alatt született.”
Nani Roma autóversenyző (spanyol, Mini): „Egy ideje ugyanaz a hat-hét jó versenyző van az élen, úgymint Carlos Sainz, Stephane, Giniel de Villiers, Nasser Al-Attiyah, továbbá Orlando Terranova és Krzysztof Hołowczyc. Hat-hét élpilóta ül jó autókban, épp ezért nagyon nehéz nyerni. Mindemellett azonban a legnagyobb ellenfeled nem más, mint saját magad. A legjobb, amit tehetsz, hogy csak magadra figyelsz, és megpróbálsz minél kevesebbet gondolni a többiekre.”
Orlando Terranova autóversenyző (argentin, Mini): „Nehéz Dakar lesz, hosszabb gyorsaságikkal és egy maratoni szakasszal, valamint az időjárás is befolyásolhatja a versenyt. Épp ezért kissé más verseny lesz, fontos lesz a taktikázás, kulcsszerepe lesz a csapat minden egyes tagjának. Szeretnék győzni, mert akkor én lehetnék a viadal első negyven évesnél fiatalabb bajnoka.”
Nasser Al-Attiyah autóversenyző (katari, Mini): „Az előző Dakar természetesen egy örök csalódás marad számomra, de hát mit tehet az ember, miután egy órás büntetést kapott. Ma jobb helyzetben érzem magam és a célom a győzelem. Szintén izgalommal tölt el, hogy Mathieu Baumel az új navigátorom. Mesésen kijövünk egymással, és ő egy vérprofi. Most nyernünk kell.”
Adam Malysz autóversenyző (lengyel, Buggy): „Ez lesz a negyedik Dakarom, és most egy olyan autóm van, amivel tavaly Carlos Sainz szakaszokat is nyert már. A célom, hogy a 2014-es 13. helyemet tovább javítsam, és bekerüljek összetettben a legjobb tíz közé.”
Marc Coma motorversenyző (spanyol, KTM): „A 2014-es eredményeimmel, nyertem a Dakaron, illetve én lettem a tereprali világbajnoka, bizonyítottam, hogy még mindig ugyanúgy ég bennem a vágy a győzelemre, és arra, hogy versenyképes legyek. Ez a motiváció az, ami meggyőződésem szerint a legfontosabb. Ezt észben tartva indulok el ezen a Dakaron is, egy tökéletes motorral és egy nagyon erős csapat színeiben.”
Laila Sanz motorversenyző (spanyol, Honda): „Tavaly a 16. lettem, illetve én voltam a legjobb női motoros. Ez lesz az ötödik Dakarom. Idén öt hónapot ki kellett hagynom, mivel műteni kellett a bal könyökömet, de az enduro-vb-t viszont így is meg tudtam nyerni. A Hondával mindent kihoztunk a felkészülésből, különösen Marokkóban és a Merzougán, ahol ugyanazzal a motorral versenyeztem, mellyel a Dakaron is indulni fogok.”
Ignacio Casale quados (chilei, Yamaha): „2015-ben a címvédés lesz a célom. Rengeteget dolgozunk a quadon annak érdekében, hogy ezt a célt elérjük: a felfüggesztés, az üzemanyagtank és a végsebesség tekintetében is fejlődtünk. Ez a fejlődés jelentette számunkra a prioritást, ezért idén az összes nagy versenyt kihagytam. Ehelyett viszont rengeteget edzettem, illetve különböző regionális versenyeken is elindultam, ahol meglepetésemre egyből a győzelemért tudtam harcolni. Ez lélektanilag és a fizikai felkészülésem szempontjából is jót tett nekem.”
Andrej Karginov kamionversenyző (orosz, Kamaz): „Természetesen a címvédés a célunk. A 2015-ös versenyt az teszi igazán speciálissá, hogy a kamionosok ismét maratoni szakaszon vehetnek részt. Ez sokunk számára újdonság lesz, hiszen 2005 óta nem volt erre példa. Szóval ez most azt jelenti, hogy teljesítjük az első gyorsaságit, aztán egy izolált helyen éjszakázunk segítség nélkül, mielőtt reggel visszatérünk a versenybe.”
Gerard de Rooy kamionversenyző (holland, Iveco): „Nagyon bízom benne, hogy 2012 után ismét képes leszek megnyerni a Dakart. Fogalmam sincs, hol lesznek a Kamazok, és Loprais-n is rajta kell majd tartanunk a fél szemünket, aki az MAN erős támogatását élvezi. Izgalmakból otthon sincs hiány, hiszen mindannyiunk nagy örömére megszületett a negyedik gyerekünk, egy kisfiú.”
Címvédők
Autó: Nani Roma, Michel Perin (spanyol, francia - Mini)
Motor: Marc Coma (spanyol, KTM)
Kamion: Andrij Karginov, Andrij Mokejev, Igor Leonov (orosz, Kamaz)
Quad: Ignacio Casale (chilei, Yamaha)

Ismét eljött az idő, hogy egy sportszempontból izgalmas év végén visszagondoljunk arra, kikért is szurkoltunk 2014-ben. Volt ebben az esztendőben minden: sivatagi csata, labdarúgó-világbajnokság, kézilabda Európa-bajnokság, téli olimpia – hogy csak párat említsünk a rengeteg eseményből. Tizenkét részes sorozatunkat folytassuk az augusztussal.