Teljes a tanácstalanság az állami hirdetések elosztására létrejött Nemzeti Kommunikációs Hivatalban (NKH): hivatalosan lassan már három hónapja működik, ám az intézmény ügyeit ismerő forrásaink szerint „konkrét szakmai munka” még nem folyt a hivatalban. A helyzet amiatt kaotikus, mert az induló gárda kialakításánál arra ugyan ügyeltek, hogy jogászok kellő létszámban felügyeljék a folyamatokat, ám nincs mit felügyelni, mert a szakmai stáb meglehetősen hiányos: mint forrásunk fogalmazott, a hivatalban jelenleg „nem nagyon akad, aki értene is a hirdetésekhez”. Aki van, az sem kapott egyértelmű iránymutatást Nobilis Mártontól, a hivatal élére október végén kinevezett üzletembertől arról, hogy pontosan mit várnak el tőlük. Így jelenleg marketingeseket, PR-osokat keresnek, akik egyrészt átlátják a hirdetési folyamatokat, van rutinjuk, és valamelyest kialakult ügyfélkörük is.
A minap pedig nemrég három újabb „kormányzati információ” is megjelent az újságokban: hétfőn a Magyar Hírlap és a Népszabadság is az új, „Magyarország erősödik” szlogen alatt futó kormányzati kampányt közölte, amelyek szerint immár „Közel 0 százalék az infláció”, „Csökken a munkanélküliség”, és a magyar gazdaság már „a 3. legnagyobb Európában”. Szerettük volna megtudni a Miniszterelnökségtől, volt-e köze az NKH-nak az állami reklámokhoz, azokat mely médiumoknál közlik, és hogy pontosan mennyibe kerültek, de lapzártánkig nem kaptunk választ. Annyi biztos, hogy nem az őszi uniós kampány része – melyben a kormány az Európai Unió magyar gazdaságra gyakorolt érdemeit népszerűsítette összesen 605 millió forintért –, és információink szerint még nem is az NKH felügyelte a megjelenéseket.
Márpedig forrásaink szerint a hivatal mindenképpen azon lesz, hogy túl sok közpénzhez a hirdetések által ne juthasson a kormánnyal szemben kritikus médium. Miközben továbbra sem tudni , a központi közbeszerzések mekkora szeletét birtokolhatja.
A hivatal feletti kontroll megszerzése, az intézmény vezetőjének „kiválasztása” komoly belharcok tárgya volt a Fidesz holdudvarában, hiszen egyrészt sok múlik azon, milyen állami érdekeltségek kerülnek végül az intézmény látókörébe, és ezáltal politikai, vagy sokkal inkább szakmai szempontok szerint jár el. A Habony Árpád miniszterelnöki tanácsadó ötletének tulajdonított szuperhivatal élére előzetesen az MVM Magyar Villamosművek Zrt. volt kommunikációs vezetőjét, Felkai Görgyöt „jósolták”, amelyből a piac részben azt szűrhette volna le, hogy a jobboldali médiabirodalommal, közelebbről pedig a kormányfővel is „harcban álló” Simicska Lajosnak maradt még némi befolyása. Ám Nobilis Márton elnöki pozíciója, valamint a szakmai stáb feltűnő hiánya is sokkal inkább arra utalnak, hogy a vezető kiválasztásával – melyben úgy tudjuk, Orbán Viktornak volt végső szava – a politika díszletei közé állították a hivatalt, és a Lázár János vezette Miniszterelnökség által felügyelt NKH elsősorban a minisztertől vár utasításokat.
Az Origo kirúgási botrányával is összefüggésbe hozott Nobilis Márton mindenesetre huszonévesen már komoly szívességeket tett a Fidesznek. A kormánypártnak is megrendeléseket teljesítő Prestige Media Reklámügynökség Kft. tanácsadója és ügyfélkapcsolati menedzsere volt. Ezt a céget a Lázár egészen közeli emberének számító volt fideszes államtitkár, Várhegyi Attila vezeti.
Nobilis az Origónak is adott tanácsokat: a portál június elején váratlanul menesztett főszerkesztője, Sáling Gergő írta, hogy „rendszeresen fogalmazott meg politikai jellegű kéréseket” közvetlenül Vaszily Miklósnak (az Origo Zrt. vezérigazgatójának – B. L. N.), illetve „több esetben közvetlenül Sáling Gergőnek is".
Korábban a Figyelő írt arról – tisztázandó a Magyar Közlönyben az NKH működése kapcsán közzétett, kevéssé egyértelmű feladatköröket – , hogy a hivatal hatáskörének szélességéről három verzió jött szóba. Az első szerint a minisztériumok, állami cégek médiaköltéseinek jóváhagyása lenne a feladata, a második már szabad kezet adna a szervezetnek a médiavásárlások terén is, míg a harmadik szerint a hivatal az online és közösségi média hirdetései felett is kontrollt gyakorolhatna. Hosszú távon ez utóbbi lehet cél.