demonstráció;Gaskó István;Liga Szakszervezetek;

A Liga Szakszervezetek forgalomlassító demonstrációja miatti torlódás a budakalászi M0-ás hídra vezető csomópontnál. MTI Fotó: K

- Nem volt gond, ha várni kellett - Gaskó elégedett az akcióval

Az egész ország szimpátiával fordult a Liga Szakszervezetek országos félpályás forgalomlassító tiltakozóakciója felé - jelentette ki Gaskó István, az érdekképviseleti szervezet elnöke. Az NFM államtitkára már önkormányzati vezetőkkel egyeztet az útdíjrendszer kedvező változásairól. Még 41 helyen tart a demonstráció az országban.

A terveknek megfelelően sikerült a tiltakozó akciót megvalósítani, amire a társadalom is toleránsan reagált - nyilatkozta Gaskó István, a Liga Szakszervezetek elnöke hétfőn délután. Hozzátette: a rendőrséggel korrekt volt az együttműködés, a megvalósult 54 zárási pont közül pedig sehol nem volt konfliktus. Kifejtette, a munkáltatók is érdekeltek abban, hogy a kormány ne rendezze át a dohányipari elosztói, nagykereskedelmi tevékenységét és ne sújtsa olyan többlet adóval, ami miatt ezek a cégek tönkremehetnek, de a munkáltatói és munkavállalói érdekek összecsengésének megbélyegzése nem korrekt lépés az államtitkártól.

Czomba Sándor korkedvezményes nyugdíjjal kapcsolatos kijelentéséről, miszerint a kormány álláspontja 2010 óta egyértelmű, nyugdíjat csak a korhatár betöltése után kívánnak fizetni, a Liga elnöke azt mondta, számukra nem egyértelmű a kormány álláspontja, mivel 2010 óta legalább háromszor elhalasztották a nyugdíjrendszerrel kapcsolatos kérdések megoldását, és akkor sem a korkedvezmény megszüntetésében, hanem modernizálásában egyeztek meg.

Gaskó István elmondta: országosan 52-54 ponton jelentek meg a félpályás útlezárásra, 1300-1400 autó és mintegy háromezer ember vett részt benne. Atrocitás, a tervezettnél nagyobb fennakadás nem volt - tette hozzá. Az a tapasztalat, hogy az autósok szimpátiával kísérték az akciót és érintettnek érzik magukat, hiszen az emberek zöme vagy munkavállaló, vagy családtagjai, rokonai között van bérből és fizetésből élő ember - jegyezte meg.

Gaskó István, a Liga Szakszervezetek elnöke a szakszervezetek forgalomlassító demonstrációján. A tiltakozók álláspontja szerint a kormány intézkedései hátrányosan érintik a munkavállalókat. MTI Fotó: Máthé Zoltán

Gaskó István, a Liga Szakszervezetek elnöke a szakszervezetek forgalomlassító demonstrációján. A tiltakozók álláspontja szerint a kormány intézkedései hátrányosan érintik a munkavállalókat. MTI Fotó: Máthé Zoltán

A Liga elnöke a hétfői demonstrációval kapcsolatban korábban ismertette, hogy az ország 62 pontján legalább 1600 gépkocsi lassítja majd a közúti forgalmat reggel 7 és délután 4 óra között, mellyel a kormány munkavállalókat hátrányosan érintő intézkedései ellen tiltakoznak.

A hétfőn délután 4 óráig tartó országos akció eredménye kedden mutatkozhat meg, amikor a Versenyszféra és a Kormány Állandó Konzultációs Fóruma újból tárgyalóasztalhoz ül - hangsúlyozta Gaskó István. A szakszervezeti vezető korábban a lehetséges további lépések között említette az országos sztrájkot is, amennyiben a demonstráció hatása elmarad a várttól.

Gaskó István korábban kifejtette: az 5 elem, amelyről meg szeretnének állapodni a kormánnyal a megfelelő nagyságú jövő évi bérfejlesztés, a munka törvénykönyvének felülvizsgálata, az alkotmányos sztrájkjogot elvonó sztrájktörvény módosítása, a korkedvezményes nyugdíjrendszer megtartása, valamint a béren kívüli juttatások adózásának változatlanul hagyása. 

Befejeződtek a demonstrációk

Az Országos Rendőr-főkapitányság kommunikációs szolgálatának tájékoztatása szerint mindenhol befejeződtek a demonstrációk, a rendőrségnek nem kellett intézkednie, rendbontás sem volt. A szükséges létszámmal biztosították a rendezvényeket. A közutakon helyreállt a forgalom.

Pécsi Norbert Sándor, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. kommunikációs osztályvezetője este az MTI megkeresésére azt mondta: a közlekedők érezhetően komolyan vették a felhívásokat, nem nőtt annyival a menetidő, amennyire lehetett számítani. Hozzátette: a budapesti és a főváros környéki utakon érezhetően kevesebb autó volt az ilyenkor megszokottnál, vidéken pedig az autósok többsége megtervezte, hogy merre tudja elkerülni a lezárt szakaszokat. Azt is elmondta, hogy az M3-as autópálya Budapestre bevezető szakaszán volt a legnagyobb torlódás, több kilométeres kocsisor alakult ki a reggeli csúcsforgalomban.

A Budapesti Közlekedési Központ Facebook-oldalán azt írta: ismét zavartalanul lehet közlekedni a főváros korábban lezárt útszakaszain. Torlódásra kell számítani a Hungária körút és a Kerepesi út csomópontjának környékén és a Kacsóh Pongrác úti felüljáró közelében.

Hétfő délután Borsod megyében valamennyi helyszínről rendbontás és atrocitás nélkül levonultak a demonstrálók. Dudás Roland, a Liga Szakszervezetek észak-magyarországi regionális referense elmondta: Miskolcon, a József Attila úton egy 150 méteres szakaszon álltak a demonstrálók, mintegy harminc autóval. A borsodi megyeszékhelyen a Pesti úton is állt a kocsisor, körülbelül ötven autó. A 26-os főúton, a BorsodChem melletti szakaszon, Kazincbarcika és Sajószentpéter között harminc jármű zárta le a fél útpályát. 

Kifejezetten jó hangulatú, békés demonstrációként értékelte a két zalai helyszínen zajlott egész napos forgalomlassító akciót a Liga Zala megyei elnöke. Kurucz Erika elmondta: Zalaegerszegen a 74-es főúton, Nagykanizsán pedig a 7-es főúton egyaránt több mint 30 járművel vettek részt a demonstrálók. Hozzátette: tapasztalatuk szerint a mellettük elhaladó járművezetők vagy utasok többségében támogatásuknak adtak hangot, csupán néhányan bosszankodtak a forgalomlassítás miatt.

Fél négykor véget ért a félpályás útlezárás Pest megye egyetlen érintett pontján, a 4-es főút monori szakaszán - tájékoztatott a független HÉV-szakszervezet kommunikációs referense, a demonstráció irányítója délután. Fehérvári Zsolt közölte: Monor határában körülbelül tizenöt járművel 20-22 ember zárta le egy szakaszon a fél útpályát reggel 7 órától. A szabad sávban váltakozó irányban elhaladó járművek sofőrjei vegyes érzelmekkel fogadták a demonstrációt: többen egyetértésüket fejezték ki a szakszervezetek céljaival, míg mások szidták őket - fogalmazott a referens.

A Liga Szakszervezetek forgalomlassító demonstrációja miatti torlódás a budakalászi M0-ás hídra vezető csomópontnál. MTI Fotó: Kovács Attila

A Liga Szakszervezetek forgalomlassító demonstrációja miatti torlódás a budakalászi M0-ás hídra vezető csomópontnál. MTI Fotó: Kovács Attila

Az NFM államtitkára már tárgyal az útdíjról

Tizenkilenc települési önkormányzat képviselőit tájékoztatta hétfőn a tervezett útdíjrendszer kedvező változásairól Fónagy János. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) parlamenti államtitkára kifejtette, hogy az 5 ezer forintos éves megyei matrica megvásárlása havi szinten egyetlen liter benzin árának felel meg, 400 forintnyi kiadást jelent. Ez sokkal olcsóbb a majdnem 43 ezer forintos éves országos matricánál. 

Az autópályák elkerülése - az időveszteséggel nem is számolva - a hosszabb megtett út miatt ennél jelentősen magasabb költséggel járna - tette hozzá Fónagy János. A megbeszélésen elhangzott: a Pest megyei matrica az M0 körgyűrűre és az autópályák bevezető szakaszaira is érvényes lesz. Budapest belterületén a sztrádák nem gyorsforgalmi-, hanem csak főútnak minősülnek, így itt díjfizetési kötelezettségről nincs szó. 

A minisztérium szerint gyors nemzetközi körültekintéssel látható, hogy Ausztriában és Szlovéniában egyáltalán nincsenek, Csehországban és Szlovákiában pedig csak rendkívül kis számban találhatók díjmentesen használható gyorsforgalmi szakaszok. A közlemény idézi Fónagy Jánost: a minisztérium várakozásai szerint nem kell tartani a forgalom tömeges átterelődésétől a vidéki nagyvárosok, agglomerációs települések és a külső kerületeket útjaira, ezzel éppen ellentétes folyamatként új úthasználók megjelenésével számolnak az autópályákon. 

Akik korábban a rendszeres 5-10-20 kilométeres utazásokra nem váltottak matricát, a kedvezményes árú megyei matricák megjelenésével a gyorsabb, kényelmesebb és biztonságosabb sztrádákat választják majd a belterületi útszakaszok helyett. 

A kormányszóvivő szerint olcsóbbak lesznek az autópályák

A kormány évek óta foglalkozik a megyei matricák kérdésével, vannak hatástanulmányok, és ezek elérhetőek lesznek - mondta el a kormányszóvivő hétfői budapesti tájékoztatóján kérdésre válaszolva. Kurucz Éva emlékeztetett: a kiindulópont a megyei matricák bevezetése, nem a budapesti agglomeráció megadóztatása, a kormány célja a közlekedők helyzetének javítása. Mint mondta, a megyei matricák bevezetésével olcsóbbá válik az autópályák használata helyben, míg a tranzitforgalom többet fizet.

Arra a kérdésre, hogy a kormány végzett-e egyeztetéseket a bejelentés előtt, a szóvivő azt mondta, az egyeztetések folyamatosak, a hét végén a fuvarozókkal, hétfőn az önkormányzatokkal egyeztetnek, a kormány pedig szerdai ülésén foglalkozik a témával.  

A magyarok egyre dühösebbek
A költségvetés elfogadása ellen tüntettek vasárnap délután civilek néhány ezren a Kossuth téren. "Meg kell mutatni az Orbán-rendszernek, hogy ha ezt a költségvetést elfogadja, visszafordíthatatlan károkat okoz az országnak" - szólt a meghívó. Gulyás Balázs, a Százezren az internetadó ellen elnevezésű szerveződés vezetője tegnap arról beszélt, hogy Orbán Viktor becsapta az embereket, hiszen azt ígérte, hogy nem lesznek megszorítások, ehhez képest "burjánzanak" az újabb és újabb adók. "A világ egyetlen országa vagyunk, ahol még a szappanra is különadót vetettek ki" - emlékeztetett. Azt is mondta, hogy az amerikai kitiltási botrány arra hívja fel a figyelmet, hogy "velejéig korrupt a rendszer". A szervezők búcsúzóul is arra szólítottak fel, hogy ma mindenki csatlakozzon az országos útlezárási akcióhoz, kedden pedig menjenek a "Nincs hová hátrálnunk" elnevezésű tüntetésre is.



Az MSZP szerint a jövő évi költségvetés olyan adóemelésekre épül, amelyeknek közös jellemzője: a kormány mindenre adót vett ki, amire lehet.