A terveknek megfelelően sikerült a tiltakozó akciót megvalósítani, amire a társadalom is toleránsan reagált - nyilatkozta Gaskó István, a Liga Szakszervezetek elnöke hétfőn délután. Hozzátette: a rendőrséggel korrekt volt az együttműködés, a megvalósult 54 zárási pont közül pedig sehol nem volt konfliktus. Kifejtette, a munkáltatók is érdekeltek abban, hogy a kormány ne rendezze át a dohányipari elosztói, nagykereskedelmi tevékenységét és ne sújtsa olyan többlet adóval, ami miatt ezek a cégek tönkremehetnek, de a munkáltatói és munkavállalói érdekek összecsengésének megbélyegzése nem korrekt lépés az államtitkártól.
Czomba Sándor korkedvezményes nyugdíjjal kapcsolatos kijelentéséről, miszerint a kormány álláspontja 2010 óta egyértelmű, nyugdíjat csak a korhatár betöltése után kívánnak fizetni, a Liga elnöke azt mondta, számukra nem egyértelmű a kormány álláspontja, mivel 2010 óta legalább háromszor elhalasztották a nyugdíjrendszerrel kapcsolatos kérdések megoldását, és akkor sem a korkedvezmény megszüntetésében, hanem modernizálásában egyeztek meg.
Gaskó István elmondta: országosan 52-54 ponton jelentek meg a félpályás útlezárásra, 1300-1400 autó és mintegy háromezer ember vett részt benne. Atrocitás, a tervezettnél nagyobb fennakadás nem volt - tette hozzá. Az a tapasztalat, hogy az autósok szimpátiával kísérték az akciót és érintettnek érzik magukat, hiszen az emberek zöme vagy munkavállaló, vagy családtagjai, rokonai között van bérből és fizetésből élő ember - jegyezte meg.
Gaskó István, a Liga Szakszervezetek elnöke a szakszervezetek forgalomlassító demonstrációján. A tiltakozók álláspontja szerint a kormány intézkedései hátrányosan érintik a munkavállalókat. MTI Fotó: Máthé Zoltán
A Liga elnöke a hétfői demonstrációval kapcsolatban korábban ismertette, hogy az ország 62 pontján legalább 1600 gépkocsi lassítja majd a közúti forgalmat reggel 7 és délután 4 óra között, mellyel a kormány munkavállalókat hátrányosan érintő intézkedései ellen tiltakoznak.
A hétfőn délután 4 óráig tartó országos akció eredménye kedden mutatkozhat meg, amikor a Versenyszféra és a Kormány Állandó Konzultációs Fóruma újból tárgyalóasztalhoz ül - hangsúlyozta Gaskó István. A szakszervezeti vezető korábban a lehetséges további lépések között említette az országos sztrájkot is, amennyiben a demonstráció hatása elmarad a várttól.
Gaskó István korábban kifejtette: az 5 elem, amelyről meg szeretnének állapodni a kormánnyal a megfelelő nagyságú jövő évi bérfejlesztés, a munka törvénykönyvének felülvizsgálata, az alkotmányos sztrájkjogot elvonó sztrájktörvény módosítása, a korkedvezményes nyugdíjrendszer megtartása, valamint a béren kívüli juttatások adózásának változatlanul hagyása.
Befejeződtek a demonstrációk
Az Országos Rendőr-főkapitányság kommunikációs szolgálatának tájékoztatása szerint mindenhol befejeződtek a demonstrációk, a rendőrségnek nem kellett intézkednie, rendbontás sem volt. A szükséges létszámmal biztosították a rendezvényeket. A közutakon helyreállt a forgalom.
Pécsi Norbert Sándor, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. kommunikációs osztályvezetője este az MTI megkeresésére azt mondta: a közlekedők érezhetően komolyan vették a felhívásokat, nem nőtt annyival a menetidő, amennyire lehetett számítani. Hozzátette: a budapesti és a főváros környéki utakon érezhetően kevesebb autó volt az ilyenkor megszokottnál, vidéken pedig az autósok többsége megtervezte, hogy merre tudja elkerülni a lezárt szakaszokat. Azt is elmondta, hogy az M3-as autópálya Budapestre bevezető szakaszán volt a legnagyobb torlódás, több kilométeres kocsisor alakult ki a reggeli csúcsforgalomban.
A Budapesti Közlekedési Központ Facebook-oldalán azt írta: ismét zavartalanul lehet közlekedni a főváros korábban lezárt útszakaszain. Torlódásra kell számítani a Hungária körút és a Kerepesi út csomópontjának környékén és a Kacsóh Pongrác úti felüljáró közelében.
Hétfő délután Borsod megyében valamennyi helyszínről rendbontás és atrocitás nélkül levonultak a demonstrálók. Dudás Roland, a Liga Szakszervezetek észak-magyarországi regionális referense elmondta: Miskolcon, a József Attila úton egy 150 méteres szakaszon álltak a demonstrálók, mintegy harminc autóval. A borsodi megyeszékhelyen a Pesti úton is állt a kocsisor, körülbelül ötven autó. A 26-os főúton, a BorsodChem melletti szakaszon, Kazincbarcika és Sajószentpéter között harminc jármű zárta le a fél útpályát.
Kifejezetten jó hangulatú, békés demonstrációként értékelte a két zalai helyszínen zajlott egész napos forgalomlassító akciót a Liga Zala megyei elnöke. Kurucz Erika elmondta: Zalaegerszegen a 74-es főúton, Nagykanizsán pedig a 7-es főúton egyaránt több mint 30 járművel vettek részt a demonstrálók. Hozzátette: tapasztalatuk szerint a mellettük elhaladó járművezetők vagy utasok többségében támogatásuknak adtak hangot, csupán néhányan bosszankodtak a forgalomlassítás miatt.
Fél négykor véget ért a félpályás útlezárás Pest megye egyetlen érintett pontján, a 4-es főút monori szakaszán - tájékoztatott a független HÉV-szakszervezet kommunikációs referense, a demonstráció irányítója délután. Fehérvári Zsolt közölte: Monor határában körülbelül tizenöt járművel 20-22 ember zárta le egy szakaszon a fél útpályát reggel 7 órától. A szabad sávban váltakozó irányban elhaladó járművek sofőrjei vegyes érzelmekkel fogadták a demonstrációt: többen egyetértésüket fejezték ki a szakszervezetek céljaival, míg mások szidták őket - fogalmazott a referens.
A Liga Szakszervezetek forgalomlassító demonstrációja miatti torlódás a budakalászi M0-ás hídra vezető csomópontnál. MTI Fotó: Kovács Attila
Az NFM államtitkára már tárgyal az útdíjról
Tizenkilenc települési önkormányzat képviselőit tájékoztatta hétfőn a tervezett útdíjrendszer kedvező változásairól Fónagy János. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) parlamenti államtitkára kifejtette, hogy az 5 ezer forintos éves megyei matrica megvásárlása havi szinten egyetlen liter benzin árának felel meg, 400 forintnyi kiadást jelent. Ez sokkal olcsóbb a majdnem 43 ezer forintos éves országos matricánál.
Az autópályák elkerülése - az időveszteséggel nem is számolva - a hosszabb megtett út miatt ennél jelentősen magasabb költséggel járna - tette hozzá Fónagy János. A megbeszélésen elhangzott: a Pest megyei matrica az M0 körgyűrűre és az autópályák bevezető szakaszaira is érvényes lesz. Budapest belterületén a sztrádák nem gyorsforgalmi-, hanem csak főútnak minősülnek, így itt díjfizetési kötelezettségről nincs szó.
A minisztérium szerint gyors nemzetközi körültekintéssel látható, hogy Ausztriában és Szlovéniában egyáltalán nincsenek, Csehországban és Szlovákiában pedig csak rendkívül kis számban találhatók díjmentesen használható gyorsforgalmi szakaszok. A közlemény idézi Fónagy Jánost: a minisztérium várakozásai szerint nem kell tartani a forgalom tömeges átterelődésétől a vidéki nagyvárosok, agglomerációs települések és a külső kerületeket útjaira, ezzel éppen ellentétes folyamatként új úthasználók megjelenésével számolnak az autópályákon.
Akik korábban a rendszeres 5-10-20 kilométeres utazásokra nem váltottak matricát, a kedvezményes árú megyei matricák megjelenésével a gyorsabb, kényelmesebb és biztonságosabb sztrádákat választják majd a belterületi útszakaszok helyett.
A kormányszóvivő szerint olcsóbbak lesznek az autópályák
A kormány évek óta foglalkozik a megyei matricák kérdésével, vannak hatástanulmányok, és ezek elérhetőek lesznek - mondta el a kormányszóvivő hétfői budapesti tájékoztatóján kérdésre válaszolva. Kurucz Éva emlékeztetett: a kiindulópont a megyei matricák bevezetése, nem a budapesti agglomeráció megadóztatása, a kormány célja a közlekedők helyzetének javítása. Mint mondta, a megyei matricák bevezetésével olcsóbbá válik az autópályák használata helyben, míg a tranzitforgalom többet fizet.
Arra a kérdésre, hogy a kormány végzett-e egyeztetéseket a bejelentés előtt, a szóvivő azt mondta, az egyeztetések folyamatosak, a hét végén a fuvarozókkal, hétfőn az önkormányzatokkal egyeztetnek, a kormány pedig szerdai ülésén foglalkozik a témával.