Francesco Schettino az ügyész kérdéseire válaszolva azt hangoztatta, hogy mindent megtett a pánik elkerülése és az utasok mentése érdekében.
A volt kapitány több mint egy órával azután rendelte el a hajó evakuálását, hogy a Costa Concordia nekiütközött a toszkán Giglio-szigetéhez közeli szikláknak. Schettino azt mondta, azért várt, mert minél közelebb akarta manőverezni a süllyedő tengerjárót a parthoz. "El akartam kerülni, hogy pánik robbanjon ki és az utasok a vízbe ugráljanak" - fogalmazott. Hangoztatta, hogy egy hajón "Isten után a kapitány az első", és övé volt a felelősség az utasok életének megóvásáért.
Hozzátette, hogy a baleset után folyamatos telefonkapcsolatban állt a Costa Crociere hajótársaság válságstábjával. A Costa azért nem kért segítséget a közelben levő hajóktól és nem küldött azonnal mentőhajókat, mert egy akkora tengerjárónak, mint a Costa Concordia, senki sem tudott volna segíteni - jelentette ki Francesco Schettino. Megjegyezte, hogy a baleset előtti utolsó kikötéskor a Costa Concordiára felszállt 600 utasnak arra sem volt ideje, hogy információkat kapjanak a biztonsági intézkedésekről.
Francesco Schettino tagadta, hogy hajóját önként hagyta volna el. Verziója szerint a tengerjáróról a vízbe esett, ezért ért partot az utasok előtt. Ezt cáfolja az olasz hírportálokon közzétett videofelvétel, amelyen jól látható, hogy a kapitány öltönyben, az elsők között szállt fel egy mentőcsónakra.
Schettino a 2013 tavaszán kezdődött perben először tanúskodott a védelem bizonyítási eljárása keretében. A keddi tárgyalási napon azt állította, "marketingszempontból" rendelte el a hajó elsüllyedéséhez vezető manővert.
Az ügyészség 20 éves börtönbüntetést kért a kapitányra a Costa Concordia balesete miatt. A tengerjáró hajó 2012. január 13-án futott zátonyra Giglio mellett, és a szerencsétlenségben 32 ember lelte halálát.