;

film;Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivál;Gerő Marcell;Káin gyermekei;László Sára;Monory-Mész András;

Gabesz (szemüvegben) egykor gyilkolt, ma kukázik és csikkeket gyűjt, soha nem tudja elfelejteni, hogy megölt valakit FORRÁS: CAM

- Ölni és élni hagyni

Egykori gyilkosokról szóló Káin gyermekei című filmjével Gerő Marcell, aki megnyerte a napokban befejeződött Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivál diákzsűrijének a díját. A fiatal rendező Monory-Mész András 1985-ös Bebukottak című, betiltott filmjének három egykori fiatalkorú elítéltjét kereste fel harminc év múltán.

Négy éven át dolgoztak a Káin gyermekei megvalósulásán László Sára producerrel, mondja Gerő Marcell a Verzió programjában rendezett DunaDOCK MasterClass estéjén, amikor a dugig telt vetítőterem hangos tapssal ünnepelte a fiatal alkotókat.

A DunaDOCK által rendezett MasterClass pedig arra volt jó, hogy a rendkívüli érdeklődéssel fogadott dokumentumfilm alkotói kicsit közelebbről ismertessék meg közönségüket a dokumentumfilm készítés kulisszatitkaival.

Ráfér az ilyen gesztus a műhelytitkokra, de főként a dokumentumfilm műfajára, amely sokkal érdemlegesebb eredményeket ér el annál, mint amekkora a hétköznapi érdeklődés iránta. Tény, a Verzió idején a Káin gyermekei vetítéseire alig fértek be az érdeklődők.

Gerő Marcellnek egy évfolyamtársa ajánlotta, nézze meg Monory Mész András 1985-ben készült Bebukottak című filmjét.

Ez a film a maga idejében óriási botrányt kavart, Monoryék elvitték Torinóba, ahol a nemzetközi fesztiválon megnyerte a legjobb külföldi film díját, amire itthon minden illetékes felkapta a fejét.

A tököli fiatalkorúak börtönének gyilkosságért elítélt rabjairól készült film olyan dolgokról beszélt nyíltan, amiket a hivatalosságok nagyon rossz néven vette.

Elbocsátások, büntetések következtek az intézményben, a filmet pedig betiltották. Ám a Bebukottak ma is közkézen forog, azaz az interneten folyamatos és állandó közönsége van.

-Amikor megnéztük a filmet – mondja az első lépésről Gerő Marcell -, arra gondoltunk, meg kellene néznünk, mi történt a hat fiúval.

Gerőék ott álltak a tervükkel, de egyetlen használható nyom nélkül. Bármily hihetetlen, senkitől nem tudták meg a filmbeli megszólalók nevét.

Sem Monory-Mész, sem az egykori riporter, Mihancsik Zsófia nem emlékezett a nevekre, még a tököli büntetés-végrehajtási intézmény sem tudott eligazítást adni.

Kaptak ugyan valami dokumentumfélét, ott azonban – a törvényességre hivatkozva – minden valamire való információ ki volt takarva.

Fantázianeveket adtak a fiúknak, hogy az apránként mégis megindult anyaggyűjtés - ami valóságos nyomozásba ment át - mégis megindulhasson.

Az évek során filmjük tervével mindenhova pályáztak pénzekért, ahová csak befértek, de a valódi támogatóik névsora persze szolíd. Végül francia-magyar koprodukcióban készült el a film. Magyar állami támogatásra nem tettek szert, a HBO saját gyártásaként egyengeti ma is a film útját a bemutatóig.

A filmesek hosszan tartó nyomozásában az utolsó szalmaszál bizonyult az életmentőnek: tudták, hogy Sopsits Árpád Céllövölde című filmjétn a Bebukottak apagyilkos elítéltje ihlette, a róla szóló újsághírt még Bacsó Péter fedezte fel.

Hosszú könyvtári keresgélés után végre megvolt a bűnügyi tudósítás, a fiú nevével, lakhelyével. De harminc év máshová vitte a keresett fiút, az is valóságos nyomozást kívánt, mire ráakadtak, s a fiatal rendező végre kocsiba ült, elindult, hogy találkozzon az egykori apagyilkossal.

-De féltem – emlékszik vissza Gerő Marcell -, meg is kértem valakit, aki tapasztalatból ismeri a javítóintézetek világát, ő kísért el.

Nem volt azonban rá szükség, a már középkorú férfi, Pali nagyon udvarias, visszafogott és készséges volt. Azonnal beleegyezett, hogy filmet forgassak arról, ahogy ma él.

Így találtak rá végül filmjük szereplőire. A Bebukottak hat kamasz szereplője közül háromra. A Káin gyermekeiben harminc év után Pali, Gabesz és Zsolt mellé csatlakozik egy időre a kamera.

Mindhárman a társadalom legszélére szorulva, valahol az ország észak-keleti végein, a leglepusztultabb, legszegényebb régiókban. Pali az anyjával él, egy kis viskóban, ahol nincs villany.

Van egy jelenet, amelyben Pali hosszan és némán öleli az egyik gyerekét. A volt felesége több mint tíz gyereket nevel, de Palival egyik sem él. Ami ott van vele, az a szegénység, az ital, a kilátástalanság, az értelmes cél hiánya.

Az is kiderül, sem az anyja, sem ő maga máig nem tud választ adni arra, miért sütötte el azt az otthon fabrikált fegyvert az apjára.

Zsolt volt a Bebukottak legneurotikusabb alkata, őt láttuk minduntalan könnyezni, tőle hallottunk társadalmi ellentmondásokról legtisztábban fogalmazni, és ő volt az, aki szerint – mert megjavítani nem lehet – hát meg kell mérgezni az emberiséget.

Mondjuk kutakba szórt ciánkálival. Zsolt ma már nem könnyezik, egy pszichiátriai osztály komor lakójaként látjuk viszont. Kiderül, többször is visszakerült a börtönbe, újabb gyilkosságot is elkövetett.

De az anyjáról, aki miatt azt a legelső, az egész életét eldöntő gyilkosságot elkövette, hallani sem akar. A film viszont elmegy, felkeresi az anyát. Igazi dráma, amit a film mutat, benne azzal a tragédiával, amivé ennek az öregasszonynak a fia lett.

Gerő Marcell nem kérdezgeti az életükről a szereplőit. Hagyja, hogy az életük valljon róluk. A helyzeteiket látjuk.

Nem tudjuk, melyikükkel mi történt leltár szerint a harminc év alatt, de azt látjuk, hogy egyikük sem talál vissza az emberhez méltó világba, az a sors teljesedett be, amire predesztinálta őket akkori helyzetük.

A harmadik megtalált „fiút”, Gabeszt látjuk csikkeket gyűjteni, kukázni és a volt feleségénél csövezni. A film egyik legdrámaibb pillanata, amikor váratlanul kitör belőle a kétségbeesett vallomás: szinte üvölti a kamera képébe, hogy senki nem értheti, mit jelent egy életen át hurconi a súlyt, hogy elvette valakitől az életét.

Akárcsak a Bebukottak, a Káin gyermekei is kemény dolgokról szól. A kitörés lehetetlenségéről. Lesz min gondolkodnia a november 27-i HBO bemutató közönségének.

A filmet eddig San Sebastian, Zürich, Abu Dhabi, Jihlava, Stockholm és az IDFA holland nemzetközi fesztivál hívta meg a programjába.

A külföldiek többsége úgy látja, Magyarország remek hely, az itt élő nép pedig érdekes. Egyebek között erről is beszélt lapunknak Kiss Róbert Richard, akinek két új könyve jelent meg az utóbbi időben. A Prima Primissima-díjas újságíró a felfedezők szemével mutatja be a nyelvünk különleges csodáit. Mint mondja, a titkok mindenkit érdekelnek, érdemes tehát arról írni, melyek földünk legeldugottabb szegletei, legextrémebb szállodái, vagy éppen hogy milyennek látnak minket, magyarokat mások.